CLEVER får SEAS-NVE bag rattet
Det skal være nemt at vælge elbil. Det er ambitionen for den danske elbiloperatør CLEVER, der er Nordens førende leverandør af private og offentlige ladeløsninger til elbiler. Ambitionen får nu yderligere rygstøtte fra Danmarks største andelsejede energi- og fibernetkoncern, SEAS-NVE, der netop har købt aktiemajoriteten i selskabet og nu ejer 94,9 procent af CLEVER.
SEAS-NVE overtager dermed SE’s 42,35 procent, Eniig’s 5,1 procent og Energi Fyns 5,1 procent aktier i CLEVER, mens NRGi fortsat ejer 5,1 procent af aktierne.
De fem energiselskaber har i en fælles pionérindsats skabt og udviklet CLEVER og taget fælles samfundsansvar for de grundlæggende faser af Danmarks grønne omstilling af transportsektoren fra fossile brændsler til klimavenlig el. Clever har etableret og driver et offentligt ladenetværk på 1500 ladepunkter og mere end 5.000 hjemmeinstallationer i Danmark, Tyskland og Sverige. Dermed er den indledende og nødvendige infrastruktur til danskerne og til selskabernes tilsammen 1,5 millioner andelshavere sikret i den igangværende og verdensomspændende omstilling fra benzin- og dieselbiler til elbiler.
CLEVER går nu ind i en ny udviklingsfase, der blandt andet omfatter planer om udvikling og udrulning af et europæisk ladenetværk af klimavenlige hurtigladestationer med en kapacitet på op til 350 kW fra Oslo i nord til Rom i syd sammen med den tyske energigigant E.ON. I løbet af de næste tre år vil CLEVER og E.ON forbinde Norge med Italien med 180 ultra-fast ladestationer til elbiler i syv europæiske lande. Projektet er udnævnt til flagskibsprojekt af EU Kommissionen og har modtaget 10 millioner euro i finansiering af EU. Den udvikling af CLEVER, ønsker SEAS-NVE at være en del af.
Udviklingen går hurtigere end danskerne er klar over
Jesper Hjulmand, administrerende direktør i SEAS-NVE forventer sig meget af investeringen.
-Det er en investering i vores allesammens helt nære fremtid og virkelighed. Hele verden og Danmark står midt i en transformation af transportsektoren fra fossilt brændstof til el fordi miljøkrav fra alverdens regeringer og byer kræver det. I resten af verden foregår den udvikling med ekspresfart nu -også hurtigere end mange danskere måske er klar over. Alle de store bilproducenter er i fuld gang med at udfase benzin- og dieselbilerne og sende elbiler ud i butikkerne i stedet. Blot 500 km nord herfra - i Norge - udgør eldrevne biler allerede omkring 50% af nysalget, hvilket vil svare til ca. 130.000 eldrevne biler årligt i Danmark. Den udvikling bliver også til dansk virkelighed indenfor få år, forudser Jesper Hjulmand.
-De fem energiselskaber har stået skulder ved skulder og sammen påtaget sig samfundsansvaret for, at den grundlæggende infrastruktur til elbilerne er på plads. I over 100 år har SEAS-NVE leveret strømmen til hjem, virksomheder, hospitaler og skoler. Fremover ønsker vi også at udvikle og levere strøm og attraktive ladeløsninger til danskernes biler, så de kan komme ud og køre på vejene, når ketchupeffekten for elbiler er en realitet, siger Jesper Hjulmand.
SE-koncernen, som nu sælger sine 42,35 % af aktierne, er tilfredse med aftalen med SEAS-NVE. Fra adm. direktør Niels Duedahl lyder det:
- CLEVER har i introduktions- og vækstfasen krævet investeringer i en ny, landsdækkende infrastruktur. Det har været afgørende, at vi som andelsselskaber har stået sammen om at løfte denne samfundsopgave, som jo også stimulerer elektrificeringen og dermed har vores forretningsmæssige interesse på sigt. Nu er ladepunkterne i vid udstrækning på plads over hele Danmark, og CLEVER går ind i en ny fase. Der er ikke længere samme behov for, at alle fem selskaber er involveret i selve anlægsopgaven, og for SE ligger de kommende internationale aktiviteter i Clever ikke inden for vores strategi frem mod 2025, hvor vi har et nationalt og mere snævert fokus, blandt andet på teleområdet. Vi er derfor glade for, at SEAS-NVE har ønsket at tage ejerskabet ind i næste livscyklus.
I 2030 vil halvdelen af verdens biler være el- og hybridbiler
Ifølge en ny analyse fra Boston Consulting Group (BCG) vil andelen af rene elbiler og hybridmodeller med elektriske motorer udgøre over halvdelen af verdensmarkedet i 2030. Og allerede fra 2025 vil det være forbrugerne og ikke længere reguleringen fra myndighederne, der driver udviklingen.
“Andelen af el- og hybridbiler vil stige fra omkring 3% i dag til 50% i 2030, siger Xavier Mosquet, seniorpartner i BCG og hovedforfatter til undersøgelsen med henvisning til undersøgelsens referencescenarie.
Samme toner lyder fra Danmarks største bilimportør Skandinavisk Motor Co., som importerer og sælger Volkswagen-koncernens biler i Danmark. I 2017 blev det til ca. 65.000 nye Volkswagen, Audi, SEAT, Skoda og Porsche i Danmark.
Historisk elbilinvestering rammer markedet i 2019
- Lige nu foretager Volkswagen koncernen en historisk stor teknologisk investering i at kunne masseproducere fremtidens elbiler på en helt ny platform, som for alvor vil løse rækkeviddeproblematikken. Det er en monsterinvestering, der rammer markedet allerede i 2019 med den nye Audi e-tron og i 2020 med Volkswagen ID, siger Ulrik Drejsig, CEO Skandinavisk Motor Co.
-En forudsætning for at kunne sælge el-biler er, at vi har en infrastruktur, der fungerer. Og her tager SEAS-NVE nu det næste skridt for at forsætte udvidelsen af infrastrukturen. Det er en af de helt afgørende puslespilsbrikker, der skal lægges, for at vi i fællesskab kan lykkes med elbiler i Danmark, siger Ulrik Drejsig.
I 2017 steg danskernes interesse for opladningshybrider eksplosivt – de såkaldte plugin-hybridbiler - som både har en benzinmotor og en el-motor.
-Vi oplever stærkt stigende efterspørgsel på vores plugin-hybridbiler. Efter den seneste afgiftsændring er salget 8-10 doblet. Og i 2018 udvider vi også antallet af autoriserede e-forhandlere og servicepartnere i Danmark.
FAKTA om CLEVER:
CLEVER er allerede i dag førende leverandør af private og offentlige ladeløsninger til elbiler i Norden. Ikke mindst som følge af et tæt samarbejde med alle de førende internationale bilmærker, hvor CLEVERs ydelser sælges som en integreret del af bilerne. Virksomheden driver i dag 1.500 ladepunkter og mere end 5.000 hjemmeinstallationer i Danmark, Sverige og Tyskland og er ligeledes den foretrukne leverandør til erhvervslivet og kommunerne i Danmark. I løbet af de næste tre år vil CLEVER og den tyske energigigant E.ON etablere en korridor med 180 ultra-fast ladestationer til elbiler i syv europæiske lande, som vil forbinde Norge med Italien. Projektet er udnævnt til flagskibsprojekt af EU Kommissionen og har modtaget 10 millioner euro i finansiering af EU. De 180 stationer er den første bølge af ladestationer, der skal etableres i Europa. Men dette er kun begyndelsen. Tidligere i år indgik E.ON og CLEVER et strategisk partnerskab med ambitionen om at tilbyde op til 350 kWh opladning på mere end 400 lokationer, som alle indgår i et netværk, der gør det muligt for både nuværende og fremtidige elbilister at køre problemfrit gennem Europa.
Fakta om ejerskab af CLEVER:
Indtil den 31.12 2017:
SEAS-NVE: 42,35%
SE: 42,35%
NRGi 5,1%
Eniig: 5,1%
Energi Fyn 5,1%
Fra den 1.1 2018:
SEAS-NVE: 94,9 %
NRGi 5,1%
For yderligere information:
Pia Rosager Dinesen, Media Relations Manager SEAS-NVE, mobil + 45 20221900, mail prd@seas-nve.dk
Nøgleord
Billeder
Information om Andel
Følg pressemeddelelser fra Andel
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Andel
Andel lancerer pris til grønne helte: Årets Forkæmper20.3.2024 07:12:48 CET | Pressemeddelelse
Energi- og fibernetkoncernen Andel lancerer en ny pris, Årets Forkæmper, der skal hylde danskere, der går foran og kæmper for en grønnere fremtid. Du kan nominere din nabo, børnenes skolelærer, en forening eller et andet forbillede, der inspirerer andre gennem sine idéer og handlinger. Prisen uddeles til tre forkæmpere, der hver modtager en kontant anerkendelse på 25.000 kr.
Så kan der stemmes til Andels repræsentantskabsvalg4.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
88.000 borgere i Faxe, Køge, Ringsted og Vordingborg kommuner har nu mulighed for at bestemme, hvem der skal have plads i energi- og fibernetkoncernen Andels repræsentantskab. Der er valg til 36 af pladserne i repræsentantskabet med i alt 154 medlemmer. 77 kandidater har meldt sig klar til valgkamp.
Andel er klar til at udbetale 850 mio. kr.7.2.2024 08:01:00 CET | Pressemeddelelse
Andelshaverne i energi- og fibernetkoncernen Andel kan fra 13. februar helt ekstraordinært få udbetalt 2.500 kr. fra Andels overskud i 2022. Pengene bliver ikke udbetalt automatisk, og derfor vil Andel i de kommende måneder gøre alt for at nå alle andelshavere med budskabet: Din adresse er helt særlig, den gør dig til andelshaver – og derfor kan du nu få 2.500 kr.
Andel og Lolland Energi Holding enige om overtagelse af Nakskov Elnet30.1.2024 12:00:21 CET | Pressemeddelelse
Elnettet spiller en afgørende rolle i den grønne omstilling, hvor elforbruget vil stige, og produktionen fra solcelleanlæg og vindmøller svinge. Volumen, udviklingskraft og store investeringer i den elektriske infrastruktur er nødvendige. Det er baggrunden for, at energi- og fibernetkoncernen Andel har indgået aftale med Lolland Energi Holding A/S om at overtage Nakskov Elnet.
Investering i højspænding skal hjælpe grøn omstilling15.1.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Energi- og fibernetkoncernen Andel og Sparekassen Sjælland-Fyn investerer 7 mio. kr. i ReliBond via det fælles investeringsselskab Impagt Invest Sjælland.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum