CITROËNS HATCHBACK COMEBACK: NY C4 OG Ë-C4

ET HELT ÅRHUNDREDE MED KOMFORT OG KARAKTER

Den nye C4 og ë-C4 er et resultat af Citroëns lange erfaring i den kompakte mellemklasse, hvor mærket har solgt næsten 12.500.000 biler de seneste 92 år. Med hatchbacks som den første C4 (1928), Ami 6 og Ami 8, GS og GSA, BX, ZX, Xsara, C4 (2004 og 2010) og ikke mindst C4 Cactus har Citroën haft et model line-up, der har sat sit aftryk på automobil historien og gjort det umulige muligt: komfort kombineret med disciplinerede køreegenskaber, et kompakt ydre og samtidig et rummeligt interiør og ikke mindst et både elegant og robust design.

Et design-statement med Citroën dna

Den nye ë-C4 og C4 bringer et helt nyt modigt design i spil, der kombinerer hatchbackens dynamik og elegance med SUV-træk, som tilføjer karakter og styrke. Det korte udhæng for og bag, kombineret med 690 mm brede hjul og en frihøjde på 156 mm giver bilen en selvsikker hævet positur. Dimensionerne placerer den i hjertet af det kompakte hatchback segment med en akselafstand på 2,670 m, en længde på 4,360 m, en bredde på 1,800 m og en højde på 1,525 m.

Fronten er karakteriseret af Citroëns V-formede lyssignatur med todelte forlygter og kromvinkler på tværs, der øverst munder ud i kørelys og nederst i forlygterne med 100 % LED ”Citroën LED Vision” lysteknologi og LED kørelys med 3 LED moduler (afhængigt af version). Den flade motorhjelm er udformet med markante buer i siderne som på C5 Aircross SUV, mens kølerhjelmen med sit sildebensmønster fra konceptbilen Ami One Concept viser designernes fokus på detaljen.

Det aerodynamiske og flydende design er et af Citroëns varemærker og profilen på den nye C4 og ë-C4 er ingen undtagelse. Taglinjen og den skrånende bagrude understreger bilens aerodynamik, og profilen afsluttes af en kæk spoiler. En nostalgisk detalje er den skrånende taglinje over bagerste rude, som forsætter og afsluttes i baglyset, hvilket er et nik til den ikoniske Citroën GS.

Bagenden er på én gang robust og dynamisk med en matsort kofanger, der matcher de matsorte beskyttelsesskærme omkring hjulkasserne og langs siden. De V-formede LED baglys er forbundet af et skinnende sort bånd og er direkte inspireret af Ami One Concept.

Et moderne interiør med fokus på komfort

Kabinen i den nye ë-C4 og C4 inviterer med sit valg af bløde kvalitetsmaterialer, indbydende Advanced Comfort sæder og de mange opbevaringsmuligheder til en oplevelse af velvære for både fører og passagerer. På rattet styres diverse køreassistentsystemer til venstre og til højre infotainmentfunktionerne, mens føreren bag rattet har udsigt til en rammeløs HD digital instrumentering samt et stort head-up display i farve. Det elegante instrumentbord er udstyret med en tynd 10” touchskærm, der giver adgang til essentielle funktioner, dog har man valgt at bibeholde kontrolknapperne til det automatiske klimaanlæg for at sikre nem adgang til regulering af temperaturen.

En vifte af farve- og kombinationsmuligheder

Den nye ë-C4 og C4 tilbydes i 31 forskellige farvekombinationer udvendigt og 6 forskellige interiørfarver.

De 7 eksteriørfarver spænder fra elegante tidløse til moderne iøjnefaldende farver: Polar White, Obsidian Black, Steel Grey, Platinium Grey, Elixir Red, Caramel Brown og Iceland Blue.

Hertil kan tilføjes 5 forskellige Color Packs: Glossy Black, Metallic Sand, Textured Grey, Anodised Deep Red og Anodised Blue, sidstnævnte er eksklusiv for ë-C4, og disse Color Packs ses bl.a. ved tågelygterne og på sidernes Airbump. Som prikken over i´et fås 7 forskellige fælge, heriblandt nye 18” diamond cut Aeroblade aluminiumsfælge, nye 18” Aeroblade Dark aluminiumsfælge og nye 18” diamond cut Crosslight aluminiumsfælge eksklusivt til ë-C4.

Komfortabel 100% elektrisk kørsel

Med den nye ë-C4 tilbyder Citroën for første gang en 100 % elbil i hatchback klassen og nøgleordet er ë-Comfort, hvilket indbefatter: Nul CO2 emissioner, ingen støjgener, ingen vibrationer eller gearskift, øjeblikket drejningsmoment og reducerede driftsomkostninger.

Den nye ë-C4 har en WLTP rækkevidde på 350 km og er udstyret med elmotor, der yder 136 hk og 260 Nm, hvilket giver en 0-100 km/t på 9,7 sekunder i Sport mode og en topfart på 150 km/t. Batteriet på 50 kWh er et 400 V Li-Ion højkapacitets batteri med en garanteret levetid på 8 år eller 160.000 km med 70 % opladningsevne.

Der kan vælges mellem Eco, Normal eller Sport køreindstilling og ë-C4 har samtidig en bremsefunktion, der giver mulighed for at opsamle energi under bremsning og deceleration uden brug af bremsepedalen.

Opladning foregår optimalt ved en offentlig ladestander, hvor ë-C4 kan oplades 80 % på 30 min ved en 100 kWh Quickcharger eller via en 32 A Wall Box, som giver fuld opladning på 5 timer for den tre-fasede version (11 kWh), der passer til danske standarder eller 7,5 timer for den en-fasede version. I enkelte tilfælde kan man også bruge det medfølgende 16 A Legrand Green´up stik hjemme, hvilket tager 15 timer for en opladning og 24 timer, hvis man bruger en almindeligt husholdningsstikkontakt.

Opladningen kan styres via My Citroën app´en, hvor man kan planlægge, starte og stoppe opladningen eller blot følge status på opladningen.

Intuitivt interface

Med lanceringen af den nye række af eldrevne modeller følger samtidig et intuitivt interface, der er nemt at aflæse og nemt at bruge for føreren. Målet er simpelt: at styrke førerens oplevelse af kontrol og gøre alle interaktionerne mellem bil og fører intuitive. Den digitale instrumentering indeholder et dedikeret display, som viser rækkevidden samt et powermeter, energiflowet eller varmeforbruget. Sidstnævnte gør det muligt at holde øje med, hvor meget varmeforbruget påvirker energiforbruget.

Herudover indeholder touchskærmen forskellige funktioner, der viser systemets status og batteriets opladning. Når batteriet oplades, viser systemet bl.a., den resterende opladningstid i timer og minutter, nuværende rækkevidde i km eller batteriets opladningsstatus i procent.

Moderne og effektive motorer

Den nye C4 og ë-C4 tilbyder et komplet motorprogram, der ud over elmotoren består af effektive benzin- og dieselmotorer:

• Ny ë-C4 - 100% elektrisk:

o   Elmotor: 136 hk (100 kW) - Batteri 50 kWh.

• Ny C4:

o   Fem Euro 6d benzinmotorer: PureTech 100 S&S 6-trins manuel gearkasse, PureTech 130 S&S 6-trins manual gearkasse, PureTech 130 S&S EAT8, PureTech 155 S&S EAT8 og PureTech 155 EAT8

o   To Euro 6d dieselmotorer: BlueHDi 110 S&S 6-trins manuel gearkasse og BlueHDi 130 S&S EAT8

CITROËNs flyvende tæppe

En af Citroëns kerneværdier kommer konkret til udtryk i Citroën Advanced Comfort® program, som er en nyfortolkning af mærkets fokus på 360 graders komfort for både fører og passagerer. Den nye C4 og ë-C4 – tilbyder konkrete løsninger ud fra de fire søjler i programmet:

• Kørekomfort: beskytte passagererne fra udefrakommende forstyrrelser, både i forhold til vibrationer fra undervognen og støjniveau, så kabinen opleves som et trygt og behageligt sted at opholde sig.
  • Komfort i hverdagen: gøre livet ombord nemmere med rummelighed og masser af opbevarings- og aflægningsmuligheder.
  • Mental ro: give ro i sindet ved at organisere informationen på displayet så intuitivt som muligt og kun vise den nødvendige information, så føreren og dermed passagererne ikke bliver distraheret.
  • Brugerkomfort: forbedre brugeroplevelsen af bilen ved at tilbyde intuitiv teknologi og køreassistentsystemer samt hverdagsfeatures, der sikrer convenience for både fører og passagerer.

Den nye C4 and ë-C4 er som standard udstyret med den karakteristiske Citroën undervogn med Hydraulic Cushions®, som blev introduceret første gang på C4 Cactus og C5 Aircross SUV, hvilket sikrer en mærkbar komfort og ”flyvende tæppe”-effekt. Der er udfyldt ikke mindre en 20 patenter i udviklingen af denne undervogn, der absorberer ujævnheder på vejen og tilpasser sig underlaget for altid at sikre den mest glidende kørsel.

Velvære for alle

Den nye C4 og ë-C4 tilbyder:

• Varme i både forrude og i rattet, hvilket er nyt for Citroën
  • Varme i sæderne, både for og bag
  • Bi-zone automatisk klimaanlæg med både fysiske knapper og mulighed for digital styring på touchskærmen
  • Luftdysser i midterkonsollen bag til passagerene på bagsædet.

20 køreassistent systemer

Den nye C4 og ë-C4 er pakket med nyeste generation af køreassistentsystemer: Automatisk nødbremsesystem, Front Kollision Advarselssystem, Blindvinkel Assistent, Adaptiv fartpilot med fuld stop funktion, Aktiv vejbaneassistent, Driver Assistance med adaptiv fartpilot kombineret med positionsassistent og aktiv vejbaneassistent, Træthedsovervågning, Aktiv træthedsovervågning, Udvidet skiltegenkendelse og Automatisk fjernlys.

Herudover fås den nye C4 og ë-C4 med diverse komfortfeatures som: Nøglefri adgang, elektrisk håndbremse, parkeringssensor, bakkamera, parkeringsassistent, 360 graders vision, 10” touchskærm, trådløs opladning, ConnectedCAM Citroën® (et kamerasystem, som giver mulighed for at optage video eller foto foran bilen i tilfælde af eksempelvis ulykker), Connect Assist nødopkald, 3D navigation og Connect Play (Apple CarPlay og Android Auto mirrorscreeen).

Dimensioner

• Længde: 4,360 mm
  • Bredde: 1,800 mm
  • Højde: 1,525 mm