CITROËN skyder 100-året i gang med sejr nr. 100

Alle sejre er vigtige i en så hård konkurrence som motorsportens rally verdensmesterskab - WRC. Men weekendens og årets første rally, Rallye Monte-Carlo, blev alligevel noget helt specielt, da Citroën kunne skyde et helt særligt år i gang med sejr nr. 100. Året 2019 er året, hvor Citroën kan fejre, at det er 100 år siden, at den første Citroën rullede af samlebåndet i Paris.

Et helt særligt år skudt i gang på bedst tænkelige måde

Sébastien Ogier og Julien Ingrassia skød året i gang med en heroisk indsats i deres C3 WRC ved at vinde Rallye Monte-Carlo med den snævrest mulige margin i historien. En margin, der ikke bare afspejlede intensiteten i dysten, men også vidner om, at Citroën Racings oprustning synes at bære frugt. At kunne køre VM-sejr nr. 100 hjem til Racing-teamet i årets første VM-rally i netop året, hvor mærket fylder 100 år - det er næsten magisk.

100 år med CITROËN

Den 4. juni 2019 er det den officielle fødselsdag - dagen, hvor det er 100 år siden, André Citroën gjorde bilen opnåelig for det almene menneske ved at skabe Europas første serieproducerede bil. André Citroën skabte ikke bare en enkel, robust og tilgængelig bil. Han forstod også, at for at bilen skulle få succes, så skulle man kigge på hele oplevelsen. Ikke bare skulle bilen leveres køreklar og til en lav indkøbspris, den skulle også have lave driftsomkostninger, være nem at bruge, nem at servicere og kunne køres af alle. Skaberen af Citroën-mærket var en ekstremt visionær mand, der stod bag mange afgørende innovationer, som vi, i nutidens biler og forhandlernet, tager for givet.

2019 skal for Citroën derfor også bruges til at fejre den store og runde fødselsdag bl.a. med store udstillinger af historiske biler. Den første udstilling bliver Retromobile i uge 6 i Paris. Men det skal også fejres med nye biler, som André Citroën ville have skabt dem. Den første af disse biler vises på den årlige biludstilling i Geneve i starten af marts.