CITROËN hylder fortiden med fremtidens mobilitet

Helt fra mærkets begyndelse har ideologien været at skabe mobilitet til alle. Den ikoniske 2CV blev skabt netop med dette formål, hvilket er årsagen til den dengang atypiske form og den skarpe prioritering i designet. Den revolutionerede datidens forestillinger om biler med en super simpel og meget økonomisk fordelagtig konstruktion, hvilket gjorde at bilen blev tilgængelig for lag af samfundet, hvor det før blot havde være en uvirkelig drøm om frihed. Netop frihed og ”peace of mind” er præcis hvad Citroën ønsker at give kunderne, uanset om det er for 5 minutter, 5 timer, 5 dage eller for 5 år. Med den begrundelse og ideologi præsenterer Citroën nu fremtidens digitale, elektriske og urbane mobilitets objekt – Ami One Concept.

100% Citroën og frihed til alle

Citroën er kendt for at turde tænke utraditionelt og ikke mindst turde udfordre konventionerne. Det er lige præcis visionen bag det næste koncept, der vises for offentligheden første gang på Geneve Motorshow i starten af marts. Citroën ønsker at tilbyde bedst mulig frihed og mobilitet uanset om behovet er over korte eller lange afstande, sjældent eller tit, alene eller med venner og familien. Det gør man allerede ved et bredt modelprogram. Men med samme innovative mindset ønskes det nu, at udfordre den traditionelle tankegang ved at tilbyde flere transportmuligheder til den voksende efterspørgsel efter moderne og digitale tilbud, der tilgængelig ”on-demand” og samtid er økonomisk tilgængelige og alternativ til offentlig transport, men samtidig giver, den for Citroën ønskede og vigtige, frihed og glæde.

100% mobil

Første hint er, at Citroën faktisk ikke selv kalder det en bil, men et mobilitets objekt. Det skal nemlig ikke ses som en afløser til bilen, men som et tillæg, og i langt højere grad som et alternativ til bussen, cyklen eller andre transportmidler. Objektet har mange ligheder med bilen og formen tager også udgangspunkt i en sådan med 4 hjul, et rat, sæder osv. Og skal give samme frihed til at flytte 2 mennesker fra A til B på en selvvalgt rute, et selvvalgt tidspunkt og med selvvalgt selskab. Samt med den tryghed og beskyttelse mod ydre omstændigheder, som bilen giver passagerene og bagagen. Men her stopper lighederne også. For modsat den traditionelle tankegang om bilen, der normalt ejes af slutbrugeren. Så er dette aldrig tiltænkt den nye mobilitetsven – Ami One Concept.

100% elektrisk og innovativ

Når mange større byer oplever stigende efterspørgsel efter urbane og ”zero CO2 emissions” mobilitetsløsninger, kan det nye Citroën objekt være løsningen. Med en rækkevidde på op til 100 km på ren el og 45 km/t kan den nemt konkurrere med fx bussen, cyklen eller andre alternativer. På bare 2 timer kan batteriet lades helt op på een af de mange standere, der allerede er tilgængelige i byerne eller i indkørslen i privaten, hvis bilen ønskes med hjem. Citroën tilbyder derfor en mobilitets løsning, der lever op til mange storbyers nuværende eller fremtidige miljøudfordringer og ønsker om at reducere CO2 udslippet. Samtidig med en stigende efterspørgsel efter mere frihed til at flytte sig til selvvalgte steder i byen og på selvvalgte tidspunkter.

100% simpel og smart

Præcis som med den ikoniske 2CV, så kan en super simpel konstruktion, være netop det helt perfekte svar på fremtidens behov. Dengang betød det, at de kunder, der ellers af økonomiske årsager var nød til at vælge hestevogn som transportmiddel, med 2CV også fik adgang til den motoriserede transport. Konstruktionen af Ami One er ligeledes gjort meget simpel for at kunne holde omkostningerne så langt nede som muligt, netop for på samme måde at kunne tilbyde frihed og mobilitet til kunder, hvor det ikke tidligere har være muligt. Dette er gjort ved at lave et design, hvor flest mulige dele kan bruges mere end et sted. Derfor er de fleste dele til fronten og bagenden ens, ligesom de to sider er identiske. Hvilket gør, at dørene også åbner hver sin retning. Så døren i førersiden åbner modsat i forhold til de traditionelle biler. Citroën har tidligere fundet inspiration til interiørdesign i andre dele af transport/rejseverdenen, hvilket også ses i Ami One, der i stedet for almindelige dørhåndtag har kreative gummistropper. Og hvor det normalt er en nøgle, der bruges, så er der her en QR-kode på døren, der skal give adgang, når den scannes med en smartphone.

100% forbundet

Ami One Concept er et mobilitets objekt, der er 100% forbundet, og hvor den moderne og digitale teknologi er tænkt ind i alle led i konstruktionen. Først og fremmest til at få adgang til bilen. Men hvor der i traditionelle biler er et dyrt instrumentpanel, så er der i det ny objekt lavet en super innovativ løsning, hvor brugerens smartphone kan placeres, oven på det meget spartanske speedometer i en dertil indrettet ”hylde” med trådløs opladning og samtidig forbinder dermed objektet med brugerens telefon. På den måde giver denne ”drive-pod” alle de nødvendige oplysninger for føreren (som fx navigation) på en intelligent og innovativ måde via en tilpasset app og et head-up display i førerens synsfelt. Alt er tilpasset og gjort intuitivt at bruge, så det kan benyttes af alle – også brugere uden kørekort. Det nye koncept objekt er nemlig tiltænkt alle over 16 år, hvilket er lovligt i Frankrig, hvor Ami One koncept er født.

100% deleøkonomi

At Ami One fra start udelukkende er tænkt som ”et delt transportmiddel” og ikke både en eje og dele-bil gør en stor forskel - ikke bare i grundideen, men i alle til- og fravalg, der er gjort i skabelsen. Det betyder, at Citroën kan gøre det, som netop Citroën er så dygtige til – nemlig at gå ”all in”, turde skille sig ud og give frihed og glæde til brugerne. Konceptet er en suveræn by-løsning, hvorfor et ultra-kompakt design med plads til præcis 2 personer og noget bagage er valgt og giver store fordele i såvel parkeringsøjemed som i kombination med de mange vægtbesparende løsninger, hvilket betyder, at vægten kan holdes på under 500 kg og sammen med specielt designede hjul, også giver fordelene ved et minimalt forbrug.

100 år med CITROËN

Den 4. juni 2019 er det den officielle fødselsdag - dagen, hvor det er 100 år siden, André Citroën gjorde bilen opnåelig for det almene menneske ved at skabe Europas første serieproducerede bil. André Citroën skabte ikke bare en enkel, robust og tilgængelig bil. Han forstod også, at for at bilen skulle få succes, så skulle man kigge på hele oplevelsen. Ikke bare skulle bilen leveres køreklar og til en lav indkøbspris, den skulle også have lave driftsomkostninger, være nem at bruge, nem at servicere og kunne køres af alle. Skaberen af Citroën-mærket var en ekstremt visionær mand, der stod bag mange afgørende innovationer, som vi, i nutidens biler og forhandlernet, tager for givet.

For Citroën er denne grundide og vision stadig altafgørende også i fremtiden være DNA’et – om end tænkt i forhold til både nutidens og ikke mindst fremtidens udfordringer, efterspørgsel og behov for transport. 2019 skal for Citroën derfor bruges til at fejre den store og runde fødselsdag og gør det med biler, som André Citroën ville have skabt dem. Den første er netop denne Ami One Concept, der vises første gang på den årlige biludstilling i Geneve i starten af marts.

AMI ONE CONCEPT

Længde: 2.50 m                                                   Bredde: 1.50 m                           Højde: 1.50 m                            Vægt: 425 kg

Billeder og video

www.citroencommunication-echange.com

Brugernavn: AMI_ONE_CG19

Password: CONCEPT1_GENEVA

MANIFESTO MOVIE: https://youtu.be/CpV-Gu7o1zg

PRODUCT MOVIE: https://youtu.be/b6iTZXOfJr0

EXPERIENCE MOVIE: https://youtu.be/tX67ZpguMew

LIFESTYLE PRODUCTS MOVIE: https://youtu.be/0AE7RcuaXrs

CITROËN AFSLØRER SIT NYE FLAGSKIB I D-SEGMENTET: C5 X13.4.2021 13:24:24 CEST | Pressemeddelelse

Med den nye C5 X afslører Citroën sit nye flagskib, der puster liv i D-segmentet med et originalt design, der kombinerer de klassiske sedan- og stationcarmodeller og på vanlig Citroën vis introducerer et nytænkende tilbud. Danskerne vil kunne opleve den nye C5 X i slutningen af 2021. Citroën CEO, Vincent Cobée om C5 X. “Citroën har skabt en ambitiøs langtursmodel, som skal vinde de kunder, der er drevet af en lyst til at udforske verden. Den er en modig og original udfordrer i D-segmentet og er i sandhed indbegrebet af Citroëns ekspertise: Nytænkning og velvære.”

FORPREMIERE PÅ DEN NYE CITROËN C4 og ë-C49.2.2021 14:50:28 CET | Pressemeddelelse

Danmark er stadig lukket ned, men ”the show must go on”, især når man har så stor en nyhed, at man bare vil dele glæden og optimismen med omverden. Det er derfor en fornøjelse for Citroën at kunne præsentere sin nye C4 og den elektriske ë-C4 for danskerne - hjemme hos danskerne. For første gang nogensinde afholder Citroën forpremiere på en helt ny model på villavejene rundt om i landet. Man kontakter blot sin Citroën-forhandler for en fremvisning – og når landet åbner op igen, vil der naturligvis blive inviteret til et brag af en Danmarkspremiere.

NY CITROËN Ë-BERLINGO VAN KOMBINERER DET BEDSTE FRA TO VERDENER8.2.2021 10:51:51 CET | Pressemeddelelse

Den kompakte varebil Berlingo Van er med sin store fleksibilitet blevet en uundværlig ”schweitzerkniv” for mange fagfolk og erhverv, hvilket mere end 1.6 mio. solgte eksemplarer vidner om. Den har været benchmark i sin klasse i tre generationer, og nu kan Citroën præsentere endnu en videreudvikling af den populære varebil: ë-Berlingo Van – en elektrisk udgave med en rækkevidde på op til 275 km (WLTP).