Citroën Danmark

CITROËN fejrer 100-året og mobilitetsfrihed i Genève

Del

På dette års udgave af det årlige Genève Motor Show er det på Citroën-standen tydeligt, at det er et mærke, der er stolt af historien og mærkets DNA. Helt fra mærkets begyndelse har ideologien været at skabe mobilitet, frihed og komfort til alle. Med et innovativt, modigt og optimistisk mindset. Det bliver tydeligt vist og fejret på standen, der er skabt som et unikt rum, der viser evnen til på bedste vis, at kombinere innovation, design og komfort. Ligeledes bruger man anledningen til at vise mærkets visioner for fremtidens mobilitet, der udspringer netop fra grundlæggeren André Citroën. Men da verden har ændret sig, så ser resultatet naturligvis også anderledes ud, selvom ideologien er præcis den samme, som dengang han levede. Den runde 100-års fødselsdag fejres hos ”La Maison Citroën”, hvor der dagligt vises ”The Place to C” der er en list atypisk og live pressefremvisning med vores nye ven, Ami One i hovedrollen.


På udstillingen er der lagt vægt på at vise Citroën mærkets

  • historie og arv
    • med 3 historiske modeller: Type A, Traction og 2CV
  • bredde og dynamik
    • med en helt nyt og moderne modelprogram, hvor den nye C5 Aircross står i spidsen
      o med verdenspremiere
      på SpaceTourer The Citroënist Concept, der er en moderne fortolkning af den traditionelle camper van
    • med C3 WRC, der i årets første rally gav Citroën Racing WRC-sejr nr. 100
  • vision og fremtid
    • med verdenspremiere på fremtidens mobilitets objekt: Ami One Concept

100 år med Citroën historie og innovation

Den 4. juni 2019 er det den officielle fødselsdag, dagen, hvor det er 100 år siden André Citroën gjorde bilen opnåelig for det almene menneske ved at skabe Europas første serieproducerede bil, Type A, der er én af de 3 historiske biler, der er udstillet på standen. André Citroën skabte ikke bare en enkel, robust og tilgængelig bil. Han forstod også, at for at bilen skulle få succes, så skulle man kigge på hele oplevelsen. Ikke bare skulle bilen leveres køreklar og til en lav indkøbspris, den skulle også have lave driftsomkostninger, være nem at bruge, nem at servicere og kunne køres af alle. Skaberen af Citroën-mærket var en ekstremt visionær mand, der stod bag mange afgørende innovationer, som vi, i nutidens biler og bilbranche, tager for givet. For Citroën er denne grundidé og vision stadig altafgørende - også i fremtiden DNA – om end tænkt i forhold til både nutidens og ikke mindst fremtidens udfordringer, trends, efterspørgsel og behov for transport.

100% “By Citroën": #LibertyElectriCityMobility!

2019 bruges derfor til at fejre den store og runde fødselsdag, og Citroën gør det med biler, som André Citroën ville have skabt dem. Den første hedder AMI ONE CONCEPT, der har verdenspremiere netop i Genève.  

Citroën er kendt for at turde tænke utraditionelt og ikke mindst turde udfordre konventionerne. Det er lige præcis visionen bag dette koncept. Citroën ønsker at tilbyde bedst mulig frihed og mobilitet uanset om behovet er over korte eller lange afstande, sjældent eller tit, alene eller med venner og familien. Det gør man allerede ved et bredt, nyt og moderne modelprogram. Men med samme innovative mindset ønskes det nu, at udfordre den traditionelle tankegang, ved at tilbyde flere transportmuligheder til den voksende efterspørgsel efter moderne og digitale tilbud, der er tilgængelig ”on-demand”, er økonomisk tilgængelige samt et alternativ til offentlig transport, men samtidig giver, den for Citroën ønskede og vigtige, bevægelsesfrihed og glæde.

 100% mobilitet og frihed til alle

Citroën ønsker faktisk ikke selv at kalde det en bil, men et mobilitets objekt. Det skal nemlig ikke ses som en afløser til bilen, men som et tillæg, og i langt højere grad som et alternativ til bussen, cyklen eller andre transportmidler. Objektet har mange ligheder med bilen og formen tager også udgangspunkt i en sådan med 4 hjul, et rat, sæder osv. Og skal også give samme frihed til at flytte 2 mennesker fra A til B på en selvvalgt rute, et selvvalgt tidspunkt og med selvvalgt selskab. Samt med den tryghed og beskyttelse mod ydre omstændigheder, som bilen giver passagerene og bagagen. Men her stopper lighederne også. For modsat den traditionelle tankegang om bilen, der normalt ejes af slutbrugeren. Så er dette aldrig tiltænkt den nye mobilitetsven – AMI ONE CONCEPT.

100% urban, elektrisk og delt

At AMI ONE CONCEPT fra start udelukkende er tænkt som ”et delt transportmiddel” og ikke både en eje og dele-bil gør en stor forskel - ikke bare i grundideen, men i alle til- og fravalg, der er gjort i skabelsen. Det betyder, at Citroën kan gøre det, som netop Citroën er så dygtige til – nemlig at gå ”all in”, turde skille sig ud og give frihed og glæde til brugerne. Konceptet er en suveræn by-løsning, hvorfor et ultra-kompakt design med plads til præcis 2 personer og noget bagage er valgt, hvilket giver store fordele i parkeringsøjemed. Men i kombination med de mange vægtbesparende løsninger betyder det, at vægten kan holdes på under 500 kg, og sammen med specielt designede hjul giver det fordelene via et minimalt forbrug.

Når mange større byer oplever stigende efterspørgsel efter urbane og ”nul-CO2 emissions” mobilitetsløsninger, kan det nye Citroën objekt være løsningen. Med en rækkevidde på op til 100 km på ren el og 45 km/t kan den nemt konkurrere med fx bussen, cyklen eller andre alternativer. På bare 2 timer kan batteriet lades helt op på én af de mange standere, der allerede er tilgængelige i byerne eller i indkørslen i privaten, hvis bilen ønskes med hjem. Citroën tilbyder derfor en mobilitets løsning, der lever op til mange storbyers nuværende eller fremtidige miljøudfordringer og ønsker om at reducere CO2 udslippet. Samtidig med en stadig stigende efterspørgsel efter mere frihed til at flytte sig til selvvalgte steder i byen og på selvvalgte tidspunkter, men fortsat kun skulle betale en fornuftig pris for netop den præcise og tilbagelagte distance. Præcis som der i dag allerede findes løsninger for cykler og elektriske løbehjul mange stedet.

100% simpel og smart

Præcis som med den ikoniske 2CV, der også ses på standen, så kan en super simpel konstruktion, være netop det helt perfekte svar på fremtidens behov. Dengang betød det, at de kunder der ellers af økonomiske årsager, var nød til at vælge hestevogn som transportmiddel, med 2CV også fik adgang til den motoriserede transport. Konstruktionen af AMI ONE er ud fra præcis samme tankegang ligeledes gjort meget simpel, netop for at kunne holde omkostningerne så langt nede som muligt, og på samme måde kunne tilbyde frihed og mobilitet til kunder, hvor det ikke tidligere har være muligt. Dette er gjort ved at lave et design, hvor flest mulige dele kan bruges mere end et sted. Derfor er de fleste dele til fronten og bagenden ens, ligesom de to sider er identiske, hvilket gør, at dørene også åbner hver sin retning. Så døren i førersiden åbner modsat i forhold til de traditionelle biler. Citroën har tidligere fundet inspiration til interiørdesign i andre dele af transport/rejseverdenen, hvilket også ses i AMI ONE, der i stedet for almindelige dørhåndtag har kreative gummistropper. Og hvor det normalt er en nøgle, der bruges, så er der her en QR-kode på døren, der skal give adgang, når den scannes med en smartphone.

 100% forbundet og delt

AMI ONE er et mobilitets objekt, der er 100% forbundet, og hvor den moderne og digitale teknologi er tænkt ind i alle led i konstruktionen. Først og fremmest til at få adgang til bilen. Men hvor der i traditionelle biler er et dyrt instrumentpanel, så er der i det nye objekt lavet en super innovativ løsning, hvor brugerens smartphone kan placeres oven på det meget spartanske speedometer i en dertil indrettet ”hylde” med trådløs opladning, og samtidig forbinder objektet med brugerens telefon. På den måde giver denne ”drive-pod” alle de nødvendige oplysninger for føreren (som fx navigation) på en intelligent og innovativ måde via en tilpasset app og et head-up display i førerens synsfelt. Alt er tilpasset og gjort intuitivt at bruge, så det kan benyttes af alle – også brugere uden kørekort. Det nye koncept objekt er nemlig tiltænkt alle over 16 år – også uden kørekort - hvilket er lovligt i Frankrig, hvor konceptet er født. Kort sagt er Citroën igen gået 100% all in.

AMI ONE CONCEPT i tal

Længde: 2.50 m            Bredde: 1.50 m          Højde: 1.50 m           Vægt: 425 kg

Læs mere på:https://www.citroen.dk/citroen-universet/konceptbiler/ami-one-concept.html

100 år med CITROËN

Det er lige præcis hvad standen på Genéve Motor Show viser. Med et kig tilbage i den flotte bilhistorie, der har haft så afgørende påvirkning på hele bilbranchen og samtidig elegant danner baggrundstæppet for nutidens og ikke mindst fremtidens mobilitet. Citroën præsenterer hele det nuværende modelprogram, hvor alle biler – uden undtagelse – er resultatet af mærkets rejse ”tilbage til rødderne”. Alle biler, og med den nye C5 Aircross i front, er på hver deres måde og for at ramme hver deres målgruppe designet og produceret ud fra det ”traditionelle” Citroën DNA, hvor design og især komfort er i højsædet. For at fejre fødselsdagen er der også lavet nogle særlige 100-års versioner – en slags ”Collector Editions” der har fået tilnavnet ”Origins”. Samtidig afholdes verdenspremiere på SpaceTourer The Citroënist Concept, der er en moderne camper-van præcis i Citroën-ånden, inspireret af drømmen om frihed og muligheden for at tage lige der hen hvor hjertet peger og med dem hjertet vælger. Den tilbyder muligheden for at leve og arbejde uden at gå på kompromis med opleveler uden for alfavej. Navnet er en hyldest til de mange trofaste og loyale Citroën-fans og giver lovning på en rejse med glæde, frihed og i komfort. Den er bygget på den velkendte SpaceTourer og med en velkendt samarbejdspartner, Pôssl men er ydermere udviklet i samarbejde med Martone, der har stået for designet og i samme anledning har specialdesignet en cykel og nogle andre fede dele til at gøre rejsen endnu federe. SpaceTourer The Citroënist Concept rammer ind i markedet for campere og motorhomes, der i 2018 er vokset med hele 71% og derfor gør bilen enndu mere aktuel også for Citroën.

 

De 3 historiske biler er:

  • Type A: Den første europæiske masseproducerede bil. Men også den første bil, der blev leveret med samtlige dele, og dermed var køreklar fra start. Den havde lancering i juni 1919.
  • Traction: Fuldstændig revolutionerende tekniske innovationer gjorde at Traction Avant åbnede dørerne for den moderne bil i 1934.
  • 2CV: Blev symbolet på frihed og næstekærlighed men ikke bare i 1948, da den blev lanceret på Paris Motor Show, men er det selv den dag i dag. Hvor den fortsat forbindes med livsglæde, gode oplevelser og menneskelig rummelighed. En bil uden sammenligning, der har vundet hjerter verden over.

 

 

BILLEDER OG VIDEO GENÉVE MOTOR SHOW

 

www.citroencommunication-echange.com

Brugernavn: GENEVA_2019

Password (all caps): Origins_1919

 

Youtube link: https://youtu.be/AUboGR-6VVY

 

Billeder og video af Ami One Concept

 

www.citroencommunication-echange.com

Brugernavn: AMI_ONE_CG19

Password: CONCEPT1_GENEVA

 

Billeder

Vedhæftede filer

Information om Citroën Danmark

Citroën Danmark
Citroën Danmark
K.W. Bruun Import A/S, Hovedvejen 1
2600 Glostrup

https://www.citroen.dk/

Siden 1919 har CITROËN været en vigtig aktør i masseudbredelsen af bilen ved at byde på konkrete og konstruktive løsninger på hver tids udfordringer. Hvor kerneværdierne for CITROËN modellerne; Be Different – Feel Good har været udtrykt gennem modigt design, klassevindende komfort og nyttig teknologi. Citroëns teknologiske formåen kommer også til udtryk inden for motorsporten med 8 VM-titler i Konstruktørmesterskabet i WRC og 3 VM-titler i WTCC.

I Danmark er Citroën også kendt for bemærkelsesværdige modeller, der tør adskille sig fra mængden. Bl.a den ikoniske C4 Cactus. Netop C4 Cactus er en meget speciel bil, ikke bare af udseende, men også af betydning for Citroën. C4 Cactus var den første model på mærkets rejse ”tilbage til rødderne”, og den første model i den nye designstrategi. Modellen lanceret i 2014 er nok især kendt for dens karakteristiske Airbump® og at den i Danmark blev kåret som Årets Bil i 2015. Siden er der kommet en række af fine modeller på de danske veje. Seneste skud på stammen er den elskede Berlingo og i starten af 2019 lanceres den yderst rummelige og komfortable C5 Aircross, der er i finalen om at blive Car of the Year 2019.

2019 bliver året, hvor Citroën både internationalt og i Danmark, med en række begivenheder og specielle modeller, skal fejre og hylde mærkets flotte historie.

CITROËN DANMARK er ejet af K.W. Bruun Import A/S og placeret på Hovedvejen 1 i Glostrup.

Følg pressemeddelelser fra Citroën Danmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Citroën Danmark

Hvordan fejrer man 100 års bileventyr?4.6.2019 16:59:18 CESTPressemeddelelse

Vi er kun halvejs i 2019, men hos Citroën har man allerede brugt mange måneder på at snakke om og planlægge dette års begivenheder. Ikke ualmindeligt…og så alligevel. For året 2019 er helt særligt for Citroën. Det er nemlig præcis 100 år siden, at den unge og visionære franskmand, André Citroën, startede produktionen af den første masseproducerede bil i Europa. Med et moderne mind-set, øje for folkets behov og ved at holde omkostningerne lave og dermed mulighed for at tilbyde bilen til flere, blev Citroën i løbet af blot 4 år den største bilproducent i Europa. Starten på et fuldstændigt unikt bileventyr. Det skal jo naturligvis fejres. Men hvordan skal man fejre sådan en eventyrlig historie med respekt og ære? Dette spørgsmål stillede hovedkontoret i Paris også sig selv. Svaret blev endnu et spørgsmål – hvordan ville mærkets skaber fejre det, hvis han havde levet? Denne vigtige bil-fødselsdag fejres først og fremmest i Paris. Men den bliver naturligvis heller ikke overset i Danmark. Ne

CITROËN gør det igen…ser og skaber fremtidens mobilitet22.5.2019 16:26:32 CESTPressemeddelelse

Helt fra mærkets begyndelse har ideologien været at skabe mobilitet til alle. Uden nogen form for frygt for at være anderledes og turde træde uden for konventionernes faste rytme. Tværtimod, så var ideologien netop ikke, at skabe det, som man selv drømte om at producere. Men at producere det, som befolkningen havde behov for og drømte om… eller måske ikke engang turde drømme om, eller viste ville være muligt at drømme om. Dette var Citroën. Og det er – her 100 år efter – stadig Citroën.

CITROËN hylder fortiden med fremtidens mobilitet20.2.2019 18:09:32 CETPressemeddelelse

Helt fra mærkets begyndelse har ideologien været at skabe mobilitet til alle. Den ikoniske 2CV blev skabt netop med dette formål, hvilket er årsagen til den dengang atypiske form og den skarpe prioritering i designet. Den revolutionerede datidens forestillinger om biler med en super simpel og meget økonomisk fordelagtig konstruktion, hvilket gjorde at bilen blev tilgængelig for lag af samfundet, hvor det før blot havde være en uvirkelig drøm om frihed. Netop frihed og ”peace of mind” er præcis hvad Citroën ønsker at give kunderne, uanset om det er for 5 minutter, 5 timer, 5 dage eller for 5 år. Med den begrundelse og ideologi præsenterer Citroën nu fremtidens digitale, elektriske og urbane mobilitets objekt – Ami One Concept.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum