Cirkel Kaffe klar med første julekaffe

Med en ny økologisk julekaffe giver Cirkel Kaffe kunderne mulighed for at få ny kaffe-oplevelse og samtidig støtte plantning af kaffetræer hos familier i Kenya

15.000 poser af en ny kaffe til kunderne i Danmark, vil resultere i plantning af 15.000 økologiske kaffetræer i Kenya.

Det er Coop, der står Cirkel Kaffe Grand Cru Jul 2021, som sælges i Kvickly, SuperBrugsen og Dagli´Brugsen fra og med denne uge og så længe lager haves.

Julekaffen er udvalgt økologisk Grand Cru kaffe fra Sipi Falls i Uganda, et kaffeområde tæt ved grænsen til Kenya. Mellemristet, rund og fyldig med god sødme og delikat syrlighed. Den er blevet forarbejdet på Coops eget kafferisteri i Kenya, African Coffee Roasters.

Coop har samtidig reserveret 15.000 små økologiske kaffetræer, der står på en planteskole klar til udlevering og udplantning i takt med at den økologisk Cirkel Julekaffe bliver solgt.

Etablerede kaffefamilier vil typisk modtage et kaffetræ, mens andre træer samles i portioner à 250 træer og tildeles som opstartshjælp til personer, der har land men ikke yderligere midler, og som gerne vil i gang med at dyrke kaffe og på den måde sikre sig en levevej.

Et kaffetræ i Kenya giver typisk kaffebær i 35 år med start 3 år efter udplantning. Med projektet støtter kunderne opstart af økologisk kaffeproduktion, som er nyt i Kenya. Landet har lange traditioner for at dyrke kaffe med unik smag af høj kvalitet men halter bagefter på økologi i forhold til nabolandede. Med økologisk certificeret kaffe forventes farmeren både at opnå højere betaling for sin kaffe og bedre salgsmuligheder.

Fordelingen sker via det Danida støttede Trace Africa Projekt, som støtter udvikling af økologisk kaffeproduktion med forbedrede dyrkningsmetoder. Projektet gennemføres i samarbejde med Solidaridad NGO og World Coffee Research.  En række kooperativer i Kericho området i det vestlige Kenya er partnere i projektet.

Hvis man gerne vil skabe yderligere opstarts aktivitet, kan man med en donation på 500 kr. via Coop Crowdfunding blive co-founder og sikre 250 træer til en ny kaffefarmer. Man får selv en Kenya kaffegave samt certifikat med farmerens navn og dit navn. Læs mere på crowdfunding.coop.dk

Kaffeambassadør, salgsdirektør Søren Sylvest, 51 59 41 55

Ny HR-chef i Irma19.11.2021 13:13:06 CET | Pressemeddelelse

Maria Hamm er tiltrådt som ny HR-chef for Irma pr. 1. november. Hun kommer fra en stilling som Head of People & Culture i ISS Danmark, hvor hun har været siden 2018. Tidligere har Maria arbejdet hos Mærsk og DHL, også internationalt, og boet i Schweiz og Sverige. "Jeg har en stor passion for at skabe relationer og opnå resultater gennem mennesker, og jeg glæder mig meget til samarbejdet med alle kollegerne i såvel Irma som resten af Coop,” siger Maria Hamm. ”Vi har et ambitiøst mål om at øge trivslen som fundament for positive resultater i Irma. Samtidig ønsker vi at styrke fællesskabsfølelsen og udvikle Irma til Danmarks ​mest moderne retail arbejdsplads. Så der er nok at kaste sig over, og heldigvis skal vi bygge videre på et rigtig godt fundament og ikke starte fra scratch,” siger Maria Hamm. Hun har en executive MBA fra Henley Business School i London. Irma består af 68 butikker, der alle ligger i hovedstadsområdet. Kædedirektør Charlotte Nilsson Norby har netop offentliggjort stra