CIFF tilslutter sig 2023 Sustainability Action Plan.

I forbindelse med modeugens AW21 udgave i starten af februar, har CIFF slået sig sammen med Copenhagen Fashion Week i en samlet indsats for at accelerere de omfattende og nødvendige bæredygtighedstiltag.

”Vi er en fremsynet og succesfuld virksomhed, og det falder os helt naturligt for os at adressere og tale om bæredygtighed. At vi også forener kræfterne med Copenhagen Fashion Week, i forhold til 2023 Sustainability Action Plan, er en logisk forlængelse af vores arbejde med at forblive en inspirerende og nutidig forretningsplatform, og som giver os mulighed for at kommunikere bredt og internationalt. En platform der forpligter.” siger Christina Neustrup, Director CIFF.

Formålet med samarbejdet er at give virksomhederne adgang til innovative løsninger, og viden, som kan være med til at sætte gang i eller løfte bæredygtig udvikling og samtidig øge væksten.

Christina Neustrup fortsætter: ”Vi ønsker at være med til at skabe et værktøj, der kan hjælpe virksomhederne med at lokalisere og implementere løsninger, som kan sætte fart på deres bæredygtighedsaktiviteter. Rammer som kan sætte standarden for industrien, og som fungerer som ledetråd og et håndgribeligt værktøj for slutbrugeren. Bæredygtighed er vejen frem, og vi ønsker at være en del af løsningen for at fremtidssikre modeindustrien”.

Copenhagen International Fashion Fair har sat gang i processen med at adoptere bæredygtighedskrav 2023, som CPHFW (Copenhagen Fashion Week) annoncerede i begyndelsen af 2020, og på en måde som vil give genlyd og skabe værdi for egen platform som fagmesse, og for udstillere og købere. En proces der skal fudmønte i krav og guidelines, der vil føre til øget gennemsighed og sammenhæng på tværs af branchen.

”Da vi søsatte 2023 Sustainability Requirements for et år siden, var en af vores store forhåbninger partnerskaber med fagmesser på grund af det enorme potentiale, når rammerne skal bredes ud. Det siger sig selv, at jo flere platforme der forpligter sig til 2023 Sustainability Requirements, jo større er effekten. Jeg er meget glad for at CIFF er en aktiv medspiller og at vi sammen kan skubbe til den bæredygtige udvikling under et fælles rammeværk” udtaler Cecilie Thorsmark, CEO Copenhagen Fashion Week.

Konsulenterne fra In futurum har været til at udvikle handlingsplanen for 2023, sammen med Copenhagen Fashion Week, og vil fortsætte det vigtige arbejde nu også i samarbejde med Copenhagen International Fashion Fair.

“Det er betryggende at se, at der breder sig konsensus om, at vi står overfor fælles udfordringer, der kræver fælles løsninger. Som rådgivere er det både vigtigt og meningsfyldt at arbejde simultant på at skabe positiv forandring på flere eksisterende platforme, fordi de netop hænger sammen i det økosystem, der er modebranchen. Vi ser frem til at sætte processen i gang og til at bidrage til CIFFs udvikling.” Lyder fra Frederik Larsen og Moussa Mchangama, grundlæggere af konsulentvirksomheden In futurum, som beskæftiger sig med bæredygtighed på et strategisk niveau.

CIFF Rewiring Fasion – som den eneste fagmesser har CIFF i 2020 underskrevet the Business of Fashion initiativet #rewiringfashion, som skal støtte industrien med længere sæsoner og kombinere mænds og kvinders modeuger. Formålet er længere salgsperioder til fuld pris, minimere behovet for rejser og kønsspecifikke modeuger. Sammen med nogle af de vigtigste spillere, både nationale og internationale, inklusive detailhandel, brands og interessenter som Selfridges, Prada og British Fashion Council, forpligter CIFF sig til at arbejde for en mere bæredygtig fremtid for modeindustrien.

Kontakt: Denice Gravlund PR & Global Relations Manager dgr@ciff.dk

Om CIFF

Copenhagen International Fashion Fair (CIFF) er Nordeuropas førende og mest innovative modeplatform. Her præsenterer de førende brands deres bud på trends og tendenser på kuraterede områder. CIFF er en fagmesse, der finder sted hvert halve år med brands fra hele verden.

CIFF opstod på den danske modescene i 1993 og har siden da gennemgået en rivende udvikling.