CIFF løfter sløret for nyt bæredygtighedsinitiativ, der skal sende dansk mode styrket ud af coronakrisen.

Som en del af Elevated Order Days by CIFF 9-12 august, lancerer CIFF derfor en ny platform og digital værktøjskasse. Initiativet skal hjælpe danske virksomheder med redskaber og support til at understøtte en bred, grøn omstilling. Malina Lebrecht Hye, Director of Exhibition Development hos BC Hospitality Group, som står bag CIFF og CIFF YOUTH uddyber:
“For CIFF er det altafgørende at danske virksomheder kommer så godt ud af den aktuelle krise som muligt. Vi er overbevist om at den grønne omstilling er en løftestang, der er brug for. Faktisk er det helt evident og underbygget af data om ændret forbrugeradfærd under Corona. Det er dog vigtigt vi ikke strør om os med hensigtserklæringer og højtsungne fremtidsplaner, men bliver konkrete og sætter handling bag ordene med det samme”.
Kan du sælge dine produkter i fremtiden?
Et af de værktøjer, der har præmiere på augustmessen, er et screeningsværktøj for brands, der ønsker at se om de kan leve op til de stadigt skrappere krav, der stilles fra retail. Her kan man bl.a. se om Zalando, Ellos, eller De Bijenkorf vil acceptere ens varer og ikke mindst hvor man skal arbejde for at blive compliant. Værktøjet er udviklet i samarbejde med konsulenthuset, Closed-Loop.
Herudover rummer værktøjskassen:
- En sekspunkts guide til hvordan man som leder genopbygger sin forretning efter COVID-19 krisen baseret på anbefalinger fra den internationale tænketank, Global Fashion Agenda.
- Muligheden for af booke nogle af Danmarks førende eksperter til en uforpligtende samtale om de udfordringer man som den enkelte virksomhed står i.
- Mulighed for hjælp til at søge midler til cirkulær omstilling gennem Lifestyle & Design Cluster.
- Et opslagsværk over begreber, forkortelser og ord, der bruges inden for bæredygtighed.
- Workshop om hvordan man ved brug af f.eks. VR kan skabe mere omsætning og mindske det miljømæssige aftryk.
Hele værktøjskassen vil efter messen blive tilgængelig online på ciff.dk/sustain, hvor man allerede nu kan booke møder med eksperter og rådgivning på Elevated Order Days by CIFF og anvende opslagsværket.
CIFF underskriver sustainability commitment
Det er ikke kun den enkelte virksomhed, der er på en rejse. CIFF er som en af de eneste messer underskriver af Business of Fashion-initiativet #rewiringfashion, der blandt andet opfordrer til længere sæsoner i butikkerne og til, at man til afholder to modeuger og blander kvinder og mænd.
“For at lykkes må vi også se på det system vi er en del af og her er udsalgsfeber, og en løbsk modekalender ikke just fremmende - hverken for mennesker, vores planet eller de flestes økonomi. Derfor var det en nem beslutning at underskrive Business of Fashions opfordring og dermed følge trop med Copenhagen Fashion Week” afslutter Malina Lebrecht Hye.
CIFF indskriver sig således sammen med en række vigtige aktører, fra ind og udland, der både tæller retail, brands og interesseorganisationer som Selfridges, Prada og British Fashion Council.
Nøgleord
Kontakter
Malina Lebrecth Hye, Director of Exhibition Development - tlf. 50 60 44 90 - mhy@bellacenter.dk
Pressechef Karen Østerbye - tlf 81 88 48 43 - kars@bchg.dk
Billeder
Information om Bellagroup A/S
Om CIFF
Copenhagen International Fashion Fair (CIFF) er Nordeuropas førende og mest innovative modeplatform. Her præsenterer de førende brands deres bud på trends og tendenser på kuraterede områder. CIFF er en fagmesse, der finder sted hvert halve år med brands fra hele verden.
CIFF opstod på den danske modescene i 1993 og har siden da gennemgået en rivende udvikling.
Følg pressemeddelelser fra Bellagroup A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Bellagroup A/S
Bellagroup opnår international certificering for bæredygtighedsindsats9.12.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Bellagroup, en af Nordens førende virksomheder inden for hoteller, konferencer, messer og hospitality, er det første store eventcenter i verden, der er blevet B Corp-certificeret.
Transforming the CIFF Entrance into an Immersive Cultural Universe2.12.2025 15:35:28 CET | Pressemeddelelse
Copenhagen / Milan, 26 November 2025 – CIFF and 10 Corso Como are proud to announce their collaboration for Copenhagen Fashion Week, January 2026, presenting a fully reimagined entrance experience for CIFF 66. This marks the first time the Milanese concept store brings its iconic universe to Copenhagen.
Danmarksmesterskabet i Fortnite afgøres live til Copenhagen Gaming Week 202625.11.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Den 12. februar 2026 bliver det afgjort, hvem der er danmarksmester i Fortnite, der er det mest spillede spil i Danmark. Finalen løber af stablen under Copenhagen Gaming Week, der er den største spilfestival i Danmark.
CIFF and Delogue join forces to launch ‘TechCreate a CIFF collaboration’ – connecting fashion and technology across platforms21.11.2025 13:54:37 CET | Pressemeddelelse
CIFF, Northern Europe’s leading fashion trade event, announces a strategic partnership with Delogue to launch ‘TechCreate a CIFF collaboration’, a new initiative bridging the gap between fashion and technology. The collaboration marks a long-term commitment to spotlight innovation – not just during the CIFF fair in January, but through ongoing digital activations including a webinar on November 26th and a dedicated CIFF Media series rolling out through spring 2026.
Introducing CIFF SUPER Where the Everyday Becomes Extraordinary14.11.2025 15:44:12 CET | Pressemeddelelse
This January, CIFF 66 returns to Bella Center Copenhagen with a bold new edition: CIFF SUPER, a celebration of creativity found in the everyday.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum

