Christian Degn bryder tabu om nedsat sædkvalitet

TV 2-værten står frem med en stor hemmelighed i en ny og personlig serie
Tv-vært Christian Degn og overlæge Niels Jørgensen. Foto: Rasmus Baunkjær/TV 2

I den nye TV 2-serie 'Degn vil være far' står tv-værten Christian Degn frem og fortæller om en hemmelighed, der har fulgt ham i årevis. For år tilbage blev han diagnosticeret med stærkt nedsat sædkvalitet – en svær besked, som han besluttede at holde for sig selv. Han har også oplevet, at andre mænd med samme lidelse ikke ønsker at tale om det. Men nu står Christian selv frem og fortæller om diagnosen og følelsen af ikke at fungere som mand.

Nedsat sædkvalitet er tabu

Christian Degn opsøger blandt andre psykolog Svend Aage Madsen, der er chefpsykolog på Rigshospitalet og har forsket i mænds sundhed i over tyve år for at få svar på, hvorfor det er så vanskeligt for mænd at tale om nedsat sædkvalitet og de svære følelser, det vækker.

- For mange mænd bliver det selvpiskeri, og de føler sig set ned på. De oplever følelsen af at blive kasseret. Ofte taler mænd ikke om problemer som disse, for mange mænd har slet ikke udviklet et sprog for det, de føler i denne situation. Jeg synes, det er en stor sag, du kæmper ved at stå frem, siger Svend Aage Madsen, da Christian Degn opsøger ham.

- Jeg håber, at andre mænd og par kan spejle sig i min historie og bruge den her svære situation til noget positivt, forklarer Christian Degn. (Foto: Per Arnesen/TV 2)

Fortsat nedsat kvalitet

Det, der for Christian Degn startede som et program, som omhandlede nedsat sædkvalitet og tvivlen om, hvorvidt han nogensinde skulle blive far, ændrer pludselig kurs, da han møder sit livs kærlighed, Trine. Nu bliver drømmen om at blive far alvor.

Velvidende at sædkvaliteten generelt falder med alderen, vender han tilbage til Rigshospitalet for at få lavet en ny test. Med nye sædprøver kan overlæge Niels Jørgensen, Rigshospitalet, konstatere, at parret må forvente fertilitetsbehandling, hvis Trine skal blive gravid.

Og Christian Degn er ikke alene. Op mod 80 procent af danske mænd har nedsat sædkvalitet, og sammenlignet med øvrige europæiske lande placerer det danske mænd blandt de dårligst stillede.

Ingen bedring i danske mænds sædkvalitet.

- I løbet af de sidste 50-70 år er mænds sædkvalitet dalet i de vestlige lande, og danske mænds sædkvalitet er generelt set ganske ringe. Vi kan ikke pege på en bestemt faktor, men vi har en idé om, at det skyldes en række hormonforstyrrende midler, siger overlæge Niels Jørgensen fra Rigshospitalet.

Blandt dem er ftalater og PFAS.

Vi følger Christian Degn og kæresten Trine, der åbenhjertigt forholder sig til de glæder og sorger, der kan følge med, når to gerne vil blive til tre. (Foto: Tobias Juhl Nielsen/TV 2)

Glæder og sorger

Heldigvis ville skæbnen det anderledes, og Trine bliver mod alle odds gravid. I løbet af de fire afsnit følger vi Christian og Trine, som undervejs forholder sig åbenhjertigt til potentielle livsdilemmaer, glæder og sorger, mens de venter på, at 'livets mirakel' skal indtræffe, og to kan blive til tre.

Det viser sig nemlig, at parret udover den nedsatte sædkvalitet også skal forholde sig til emner som behandling for ufrivillig barnløshed, et mirakel, nakkefoldsscanning, kromosomfejl og hjemmefødsel.

'Degn vil være far' har premiere på TV 2 PLAY tirsdag 14. februar og tirsdag 21. februar på TV 2.

Se trailer her

Lone Leth-LarsenTekstforfatter

Fiktion og livsstil

leth@tv2.dk

Mette KlittenPR-konsulent

Livsstil og underholdning

mkli@tv2.dk

Tv-vært Christian Degn og overlæge Niels Jørgensen. Foto: Rasmus Baunkjær/TV 2
Christian Degn og psykolog Svend Aage Madsen. Foto: Tobias Juhl Nielsen/TV 2
Christian Degn med kæresten Trine. Foto: René Gundesbøl/TV 2

Information om TV 2 Danmark

Rugaardsvej 25
5000 Odense

65 91 91 91http://omtv2.tv2.dk/

TV 2 Danmark er en medievirksomhed med store, digitale ambitioner og en mangeårig, stærk position på det danske tv-marked. Vi arbejder hver dag for, at alle danskere via TV 2 PLAY, TV2.DK og alle vores kanaler kan holde sig opdateret og underholdt eller tage del i den offentlige debat. TV 2 Danmark er ejet af den danske stat, og vi driver public servicevirksomhed på kommercielle vilkår. På tværs af alle vores platforme er vi i kontakt med over 80 procent af danskerne i løbet af en uge. Vi bor på Kvægtorvet i Odense og på Teglholmen i København.