Chaufførerne og vognmændene er pålagt et urimeligt ansvar for transportegnethed
Der har i den seneste tid være røre blandt mange af de chauffører, der transporterer dyr, fordi chaufførerne er utilfredse med, at de skal være ansvarlige for, at de dyr, som de afhenter hos landmændene, er egnede til transport. En gruppe af chauffører har truet med at nedlægge arbejdet fra på onsdag for at få fødevareministeren i tale. Formanden for DTL Dyr Leif Lund Knudsen og adm. direktør for DTL - Danske Vognmænd Erik Østergaard udtaler i den forbindelse:
- For DTL står det klart, at der er bred enighed blandt alle repræsentanter for aktørerne i branchen i kæden fra landbrug og transportør til slagteri, om at ansvarsfordelingen for, om dyrene er egnede til transport, bør ændres. Det bør være landmanden, der i samråd med sin dyrlæge er ansvarlig for, at de dyr, der sendes fra stalden, er egnede til at blive transporteret. Som situationen er i dag, risikerer chauffører og vognmænd store bøder, hvis det fx viser sig, at dyrene har gamle skader, der er opstået hos landmanden længe inden transporten.
- Problemet med den urimelige ansvarsfordeling må løses professionelt ved forhandlingsbordet, og det har vognmændenes organisationer forsøgt i årevis. DTL vil appellere til, at den etablerede dialog om problemet forstærkes og bliver mere konstruktiv, og ikke erstattes af en overenskomststridig konflikt.
- Fra DTL’s side er vi aktive i sagen og mødes i november med socialdemokraternes dyrevelfærdsordfører Anders Kronborg på Christiansborg og med Europaparlamentsmedlem Niels Fuglsang hos en dyretransportør. I forbindelse med DTL-Dyrs generalforsamling i januar deltager Asger Christensen, der er Europaparlamentsmedlem for Venstre.
- Løsningen ligger i bund og grund i en ændring af den danske fortolkning af EU’s forordning om transport af dyr og en præcisering af ansvarsfordelingen i EU-forordningen. Det vil tage år at opnå en ændring af forordningen, og i mellemtiden, må vi finde en dansk model, som både fastholder dyrevelfærden og sikrer vognmænd og chauffører mod store bøder for forhold, som de ingen indflydelse har på.
Nøgleord
Kontakter
Formand for DTL Dyr Leif Lund Knudsen, tlf. 40 96 83 80
Adm. direktør for DTL - Danske Vognmænd Erik Østergaard, tlf. 40 15 12 25
Billeder

Information om Dansk Transport og Logistik
Dansk Transport og Logistik og er en brancheorganisation for det danske transporterhverv på vej og bane. DTL taler medlemmernes politiske sager lokalt, nationalt og i EU og hjælper medlemmerne med alt lige fra lovgivning til konkrete opgaver ude i virksomhederne. DTL er også arbejdsgiverforening for den danske transportbranche.
Følg pressemeddelelser fra Dansk Transport og Logistik
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Dansk Transport og Logistik
DTL: Skatteskrue omfordeler fra vognmænd til privatbilister5.12.2020 16:35:38 CET | Pressemeddelelse
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten har indgået en klimaaftale for vejtranspor, der betyder, at de tunge køretøjer skal holde for, når regeringens drømme om el-bilerne på de danske veje skal realiseres. -Det er helt skævt, udtaler Erik Østergaard, DTL-Danske Vognmænds administrerende direktør,
Pakkeafgift kan dræbe endnu flere erhverv end Corona30.9.2020 15:42:36 CEST | Pressemeddelelse
Det rumler fra Christiansborg med rygter om, at forestående forhandlinger om revidering af postloven vil indeholde et udspil fra regeringen om en pakkeafgift til at støtte PostNords underskudsgivende aktiviteter, herunder særligt brevudbringning. DTL – Danske Vognmænd kalder det galmandsværk, hvis afgiften får ben at gå på.
Kilometerafgift er dyr og kompliceret skatteopkrævning24.9.2020 17:37:21 CEST | Pressemeddelelse
Regeringens planer om kilometerbaserede vejafgifter for lastbiler, som led i en reduktion i CO2-udslippet i vejtransportsektoren med en mio. ton, får knubbede ord med på vejen fra DTL – Danske Vognmænd. Regeringen vil nemlig beskatte lastbilerne i højere grad for at finde penge til grøn omstilling.
Politiet sinker særtransporter9.9.2020 15:13:12 CEST | Pressemeddelelse
Politiet har indført ny praksis, der forsinker tilladelser til særtransporter i op til flere uger. Det er helt uholdbart både for branchen og for kunderne, mener DTL - Danske Vognmænd, der sammen med en række erhvervsorganisationer, nu beder justitsministeren og transportministeren om at gribe ind.
Eldrup-kommissionens ånd må forblive i regeringskontorerne7.9.2020 15:09:56 CEST | Pressemeddelelse
Lastbilerne skal være med til at holde for, hvis indførelse af 1 mio. elbiler i 2030 skal blive en realitet. Og det skal bl.a. ske ved en indførelse af en road-pricing model fra 2025, fremgik det af mandagens pressemøde med elbilkommissionen – den såkaldte Eldrup-kommission. DTL-Danske Vognmænd advarer regeringen mod at følge rådet.
Hvem er Danmarks grønneste vognmand? DTL - Danske Vognmænd og Jyske Finans stifter Den Grønne Transportpris2.9.2020 13:13:07 CEST | Pressemeddelelse
Hvilke vognmænd er de største ildsjæle, når det gælder grøn transport i Danmark? Det skal afgøres, når en ny pris stiftet af DTL – Danske Vognmænd og Jyske Finans skal uddeles på Transportmessen i 2021 og sætte fokus på de mange grønne initiativer i den (klima)udskældte branche. Jagten på Danmarks grønneste vognmænd er i gang!
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum