Charlotte Kofoed Westh hækler babytøj

I "Nordisk babyhækling" viser Charlotte Kofoed Westh, hvordan man hækler blødt og lækkert babytøj og slipper for montering.

Bogens forside, der viser en af hæklemodellerne frem.

Der er ikke stor tradition for at hækle tøj, da hækling har ry for at være uelastisk og kompakt, men med den rette opskrift og det rette garn, så kan man hækle de fineste kjoler, blebukser, trøjer og bukser med en god pasform, som de mindste sagtens kan bevæge sit frit i.

Charlotte Kofoed Westh har udover opskrifter på beklædning også udviklet hækleopskrifter på tilbehør i form af savlesmæk, hjelm, bøllehat og lignende, Og dertil en række ting til babyværelset. Så nu er der god inspiration til alle dem, der foretrækker at hækle fremfor at strikke. Med hæklenålen i hånden er det nu muligt at fremtrylle en fin bluse til barnebarnet, niecen eller ens eget barn. Filippas kjole er den første, Charlotte Kofoed Westh hæklede. Den blev hæklet til søsterens første barnebarn, og siden har Charlotte udviklet flere og flere opskrifter til hæklerne, der gerne vil forkæle de små med babytøj.

Hver enkelt opskrift er markeret med sværhedsgrad, og der er opskrifter til både nybegynderen og den mere erfarne hækler. Tøjet kan hækles i størrelserne fra 0–2 år. Alle teknikker er også grundigt forklaret i bogen indledning. Og alle modeller er monteringsfrie.

Charlotte Kofoed Westh, der er født på Bornholm, men tidligt flyttede til Sjælland med sine forældre, lærte at hækle og strikke af sin mormor under ferierne på Bornholm i 1970’erne. Før hun fik lært at læse opskrifter, var hun overladt til sin egen fantasi og kreativitet, når hun strikkede og hæklede. Men i dag kan hun både læse opskrifter og designe projekter, hvilket hun blandt andet gør for Hjemmet, Hendes Verden og Sally’s. Derudover underviser hus i strik og hækling hos FOF Køge Bugt.

Titel: Nordisk babyhækling
Forfatter: Charlotte Kofoed Westh
Udgivelsesdato: 15. oktober 2021

Bogens forside, der viser en af hæklemodellerne frem.

Jack Kerouacs "Big Sur" for første gang oversat til dansk30.11.2021 10:51:00 CET | Pressemeddelelse

I 1962 udkom Jack Kerouacs roman "Big Sur" for første gang og nu er den oversat til dansk af Brian Dan Christensen, som en del af Turbines klassikerserie. Romanen følger Kerouacs alterego Jack Duluoz, som er ved at blive vanvittig efter tre år med konstant opmærksomhed fra journalister og nysgerrige fans og derfor søger tilflugt i en hytte i Big Sur, Californien. Men Jack kan ikke flygte fra sig selv, og kampen mod hans indre dæmoner fortsætter.

Martin Grøndal serverer dåsemad af høj kvalitet11.11.2021 08:16:00 CET | Pressemeddelelse

Den tid, hvor konservering af madvarer primært tjente det formål at gemme mad til dårligere tider, er for længst forbi. I dag kan man finde dåser, der indeholder de lækreste delikatesser, hvis man finder de rigtige. Martin Grøndal har gjort fiskekonserves af god kvalitet til sin levevej, og med kogebogen Dåsemad viser han, hvor nemt det er at lave et yderst delikat måltid baseret på indholdet fra små tindåser.