Charlotte Bach Thomassen genvalgt som formand for DGI

Charlotte Bach Thomassen blev genvalgt som formand for DGI, da idrætsorganisationen holdt årsmøde 5. november i Vejle. Der var også genvalg til tre hovedbestyrelsesmedlemmer.
DGI's formand Charlotte Bach Thomassen blev genvalgt på DGI's årsmøde i Vejle. Fotograf Palle Skov for DGI

Charlotte Bach Thomassen er klar til at fortsætte i spidsen for DGI, der tæller 6.600 idrætsforeninger med over 1,6 mio. medlemmer. 5. november blev hun genvalgt som formand for DGI for yderligere to år på DGI’s årsmøde i DGI Huset Vejle.

Charlotte Bach Thomassen har været formand for DGI siden 2018. Inden da var hun et år næstformand i organisationen. Og hun vil fortsætte arbejdet med at forfølge DGI’s formål i en tid med mange forandringer.

”DGI er foreningernes forening, og vi skal fortsat være en stærk udviklingsmotor for det danske idrætsforeningsliv i tæt samarbejde med landets kommuner. En af de vigtigste opgaver er at arbejde for, at idrætsforeningerne er ramme for attraktive fællesskaber for mange flere mennesker og en afgørende arena for børn og unges frirum og trivsel,” siger Charlotte Bach Thomassen.

Unge frivillige er et af hovedtemaer, der ligger Charlotte Bach Thomassen meget på sinde. DGI vil således prioritere markante ressourcer på, at mange flere idrætsforeninger får hjælp til at skabe ungemiljøer, hvor unge kan engagere sig i det, de brænder for.

”At være frivillig sammen med andre styrker både den mentale og sociale trivsel. Derfor skal vi i langt højere grad give unge plads og indflydelse til at forme de frivillige fællesskaber. Unge frivillige har et kæmpe engagement, det kan de udleve i idrætsforeningerne, og det har vi brug for,” siger DGI’s formand Charlotte Bach Thomassen.

Om Charlotte Bach Thomassen

Charlotte Thomassen bor på Islands Brygge i København med sin mand og tre børn, men voksede op i Grindsted, hvor hun også var gymnastiktræner. Hun er uddannet som cand.scient.pol. ved Københavns Universitet. Fra 2013-2018 var hun generalsekretær i Det Danske Spejderkorps, og inden da var hun ansat som projektchef og souschef i DGI Storkøbenhavn, hvor hun også har været forenings- og organisationskonsulent.

Charlotte Bach Thomassen er næstformand i Frivilligrådet, næstformand i Danske Spil, næstformand i Madkulturen, medlem af bestyrelsen i TV2 Danmark og medlem af Foreningen Folkemødet.

Tre hovedbestyrelsesmedlemmer fortsætter

Efter et tæt kampvalg var der på årsmødet genvalg til tre hovedbestyrelsesmedlemmer i DGI.

Pia Allerslev, tidligere borgmester i Københavns Kommune, blev valgt til DGI’s hovedbestyrelse i 2022 og kan se frem til to år mere i spidsen for DGI. Hendes CV tæller blandt meget andet 16 år i Københavns Borgerrepræsentation og to borgmesterposter. Hun arbejder nu som strategisk rådgiver og fundraiser i eget firma, ligesom hun er aktiv i en lang række bestyrelser, lige fra Hafnia-Hallen i København til Girltalk og Uppercut Danseteater.

Dan Skjerning modtog også genvalg, hvor han har haft sæde siden 2018. Siden 2016 har han desuden været formand for DGI Sydøstjylland. Han er valgt ind i regionsrådet for Region Syddanmark for Socialdemokraterne og sad fra 2001 til 2020 i kommunalbestyrelsen i Vejle, blandt andet som formand for Kultur- og Fritidsudvalget. Han arbejder desuden på et bosted for voksne handicappede.

Genvalg var der også til Hanne Lene Haugaard, der har været medlem af hovedbestyrelsen siden 2014. Hanne Lene Haugaard arbejder som foreningskonsulent i Haderslev Kommune, er formand for DGI Gymnastik og medlem af Landdistrikternes Fællesråds bestyrelse, ligesom hun også er formand i DGI Sønderjylland.

DGI's hovedbestyrelse. Fotograf Palle Skov for DGI

DGI arbejder målrettet for at styrke motion og breddeidræt i Danmark. Vi tror på glæden ved idræt og på styrken i foreningsfællesskabet. DGI's 6600 foreninger har over 1,6 mio. medlemmer.