Charlotte Bach Thomassen er ny formand i DGI

Dansk idræt har for første gang fået en kvindelig formand - Charlotte Bach Thomassen er ny formand for DGI

Charlotte Bach Thomassen er ny formand for de 1,5 millioner medlemmer i DGI’s 6.300 foreninger efter sin valgsejr 3. november på DGI’s årsmøde i Aarhus. Og dermed er det for første gang en kvinde, der står i spidsen for en af de helt store danske idrætsorganisationer.

Som ny formand afløser Charlotte Bach Thomassen Søren Møller, der har været DGI's formand i 17 år.

"Jeg glæder mig helt vildt til at gå i gang med det fantastiske arbejde, der venter og de store udfordringer, der er. Også derude hvor det virkelig gælder – ude i idrætsforeningerne," sagde Charlotte Bach Thomassen fra talerstolen.

Som ny formand for DGI sætter Charlotte Bach Thomassen sig for anden gang i spidsen for en væsentlig organisation i civilsamfundet: Før hun blev valgt som næstformandsposten i DGI, var hun gennem fem år ansat som generalsekretær for Det Danske Spejderkorps.

I DGI har Charlotte Bach Thomassen været næstformand siden 2017, og hun blev valgt til formand med stemmetallet 215 mod 92 over sin modkandidat Mogens Kirkeby.

Som ny næstformand blev Nels Petersen fra Hillerød valgt. Han har siddet i DGI's hovedbestyrelse siden 2014.

Formanden er solidt plantet i idrætten

Charlotte Bach Thomassen er 42 år og bor på Islands Brygge i København med sin mand og deres tre børn på 11,13 og 15 år. Hun er uddannet cand.scient.pol. ved Københavns Universitet, og har dyrket gymnastik det meste af livet, ligesom hun også vinterbader og løber - og netop gymnastikken har været gennemgående i den nyvalgte formands liv.

På årsmødet sendte Charlotte Bach Thomassen derfor en tak til Jytte fra Grindsted Gymnastik- og Idrætsforening, der som 12-årig spurgte, om Charlotte ville være hjælpetræner.

”Jeg fik lov at indgå i et større fællesskab og udvikle mig selv og foreningen i en tidlig alder. Det var med til at danne alle i fællesskabet. Vi kunne samles om en interesse og flytte noget gennem frivillighed – og det skaber en sammenhængskraft, som vi i dén grad har brug for i dag. Både lokalt og på nationalt plan”, siger hun.

Ud over en solid idrætsbaggrund, bringer Charlotte Bach Thomassen også en stor ledelseserfaring med sig ind i DGI’s hovedbestyrelse – ikke bare fra årene i Det Danske Spejderkorps, men også fra sin tid som projektchef og souschef i DGI Storkøbenhavn fra 2009 til 2013.

Charlotte Bach Thomassen er desuden medlem af bestyrelserne i DGI-byen og Lokale og Anlægsfonden.

Attraktive idrætsforeninger samler danskerne

Som formand for DGI kommer Charlotte Bach Thomassen til at gå forrest i arbejdet for at sikre, at idrætsforeninger samler danskerne og er attraktive steder at dyrke idræt. Foreningslivet giver mulighed for at styrke både den fysiske, mentale og sociale sundhed, og derfor skal idrætsforeningerne skal have de bedst mulige vilkår i Danmark.

Det er en vigtig opgave, som danskerne bakker op om – en analyse viser, at 92 procent af danskerne mener, at foreningslivet er en vigtig del af den danske kultur.

”I Idrætsforeningerne samles vi i lokale og aktive fællesskaber på tværs af nogle af de skel, vi ellers oplever i rigtig mange andre sammenhænge. Og det har vores samfund brug for. Det giver forståelse for, hvordan andre mennesker lever deres liv, og det er helt uundværligt for sammenhængskraften i Danmark”, siger Charlotte Bach Thomassen.

95 procent af danskerne mener da også, at det er vigtigt, at vi har idrætsforeninger i Danmark, og 92 procent mener, at de danske idrætsforeninger løfter en vigtig samfundsopgave.

Charlotte Bach Thomassen skal også bl.a. arbejde med DGI’s nye initiativ, der skal sikre børn og unge lige adgang til foreningslivet og med DGI’s og DIF’s fælles Vision Bevæg dig for livet.

Charlotte Bach Thomassen, landsformand i DGI, tlf. 30283295.
Majbritt Andersen, pressemedarbejder i DGI, tlf. 21294115.

Foto af Charlotte Bach Thomassen. Fotograf Jens Astrup for DGI
Portrætfoto. Fotograf Palle Skov for DGI

DGI arbejder målrettet for at styrke motion og breddeidræt i Danmark. Vi tror på glæden ved idræt og på styrken i foreningsfællesskabet. DGI's 6300 foreninger har over 1,5 mio. medlemmer.