Centrica Energy Trading A/S

Centrica Energy Trading A/S præsenterer rekordregnskab for finansåret 2020: Ny ambitiøs strategi med fokus på vedvarende energi sikrer Aalborg-virksomheden momentum

• FY20 rekordoverskud før skat på DKK 317 millioner, +23 pct. vækst ift. 2019
  • FY20 IFRS-driftsresultat på DKK 504 millioner, af en realiseret IFRS bruttofortjeneste på DKK 883 millioner
  • 5.4 millioner gennemførte handler i FY20, +58 pct. vækst ift. 2019

AALBORG & LONDON, 11. maj 2021: Aalborg-virksomheden Centrica Energy Trading A/S, der er en førende international energihandelsvirksomhed og datterselskab til engelske Centrica plc., rapporterer i dag konsoliderede finansielle resultater for regnskabsåret 2020, som sluttede d. 31. december 2020. Det stærke årsregnskab, hvori der indgår flere finansielle rekorder, understreger, at Centrica Energy Tradings strategiske fokus på vedvarende energi, internt udviklede teknologiløsninger samt en aggressiv rekrutteringstrategi betaler sig.

”Vores organisation og ansatte har i 2020 præsteret fremragende. Vi har leveret en rekordhøj indtjening i et år, hvor vi lancerede en ny og ambitiøs strategi og samtidigt blev ramt af en global pandemi, der tvang os til at arbejde hjemmefra – dette kombineret med øget rekruttering og mange nye medarbejdere, som skulle onboardes. Vores engagerede og talentfulde medarbejdere fortjener en kæmpe anerkendelse og respekt for deres indsats. Det giver mig en stærk tiltro til, at vi opnår store ting i fremtiden,” siger Kristian Gjerløv-Juel, Direktør for Route-to-Market Origination og Asset Management ved Centrica Energy Trading A/S

Mandeep Bamal, Direktør for Trading, Analytics og Algorithms ved Centrica Energy Trading A/S, uddyber årsregnskabet:

”Jeg er meget stolt af vores resultater for 2020. De demonstrerer det tårnhøje talentniveau som vi har i organisationen, og underbygger vigtigheden af den skalerbare og data-drevne handelsplatform vi har udviklet hos Centrica Energy Trading. Vi eksekverer på en tydelig og ambitiøs strategi, hvor vedvarende energi er i fokus, og vi vil fortsætte med at investere i vores medarbejdertalenter, data-platforme og algoritmebaserede handelsplatforme. Centrica-gruppens stærke finansielle balance og klare fokus på nulemissions dagsordenen er kerneelementer i vores fortsatte vækst.”

Årsrapporten er vedlagt denne pressemeddelelse.

Nøgletal for FY20-regnskabet

• Bag de solide finansielle resultater ligger overgangen til en ny ambitiøs strategi med fokus på vedvarende energi, udvidelse til nye markeder, ny teknologi og algoritmer samt den nye ledelses visioner for fremtiden (introduceret sommeren 2020).

• Dette på trods af en indtægtsnedgang på 17 pct. til DKK 64 milliarder, forårsaget af relativt lavere energipriser på baggrund af den globale Covid-19 pandemi.

• Stærke handelspræstationer understøttet af egenudviklede handels- og algoritmeplatforme, der arbejdede i et volatilt Covid-19 energimarked, udmærkede sig i regnskabet. Renewable Asset Management- og Origination-forretningerne klarede sig godt.

• Rekordresultatet og væksten i antallet af gennemførte handler er i høj grad skabt af nye kompetencer og talenter, der er hentet til Centrica Energy Trading i FY20. I året 2020 bød Centrica Energy Trading i gennemsnit velkommen til fem (5) nye medarbejdere pr. måned.

• Centrica Energy Trading er godt på vej mod at blive Europas førende vedvarende energihandelsvirksomhed, og en førende international spiller inden 2027.

• I dag udgør Centrica Energy Tradings samlede portefølje mere end 14GW, hvoraf over 85 pct. består af vedvarende energi. Ifølge WindEurope.org forvalter Centrica Energy Trading godt 20 pct. af Europas ’Corporate Power Purchase Agreements’.

• Centrica Energy Trading forventer, at væksten fortsætter i regnskabsåret 2021 med yderligere udbygning af teknologier og talenter.

Digital Udvikling

Algoritmehandel bidrager til succesen hos Centrica Energy Trading

En dedikeret investeringsstrategi med fokus på egenudviklede softwareløsninger og algoritmeplatforme understøtter Centrica Energy Tradings fremtidssikrede digitale energihandelssetup. Det digitale fokus er med til at sikre, at Centrica Energy Trading konstant kan forudsige og balancere porteføljen af vedvarende energi med lavere omkostninger og i snævre tidsintervaller – til fordel for både kunder og modparter.

I dag har Centrica Energy Trading over 100 dedikerede digitale udviklere ansat i Aalborg, som i alt har leveret over 110 unikke digitale løsninger i regnskabsåret 2020. Centrica Energy Tradings digitale udviklingsafdeling er blandt de største IT-arbejdspladser i Region Nordjylland.

Human Resources

Vækst accelerer rekrutteringen af talenter til Centrica Energy Trading

I løbet af 2020 bød Centrica Energy Trading velkommen til i gennemsnit fem (5) nye medarbejdere hver måned – et momentum som ser ud til at fortsætte ind i 2021, hvor der i gennemsnit er blevet onboarded ni (9) nye medarbejdere pr. måned. Mange er lokale talenter hentet fra universiteterne, herunder Aalborg Universitet, men også flere strategiske senioransættelser er blevet foretaget, hentet både globalt, lokalt og på tværs af sektoren. Året 2020 så også en stærk intern karriereudvikling med over 20 forfremmelser blandt medarbejdere hos Centrica Energy Trading.

Cirka 30 pct. af Centrica Energy Tradings medarbejdere er fra udlandet, og fordeler sig over 25 forskellige nationaliteter. Som del af kernen i Centrica Energy Tradings diversitetsprogram, vækstede mængden af kvindelige ledere fra 16 pct. i 2019 til 21 pct. i 2020. På bestyrelsesniveau er posterne nu ligeligt fordelt mellem mænd og kvinder.

IFRS Finansiel Like-for-Like sammenligning

Centrica Energy Trading rapporterer finansielle tal i overensstemmelse med gældende danske regnskabsprincipper, hvor nogle andre virksomheder i sektoren anvender IFRS-regnskabsprincipper i deres finansielle rapporter. For at give et sammenligningsgrundlag med andre virksomheder i sektoren, vises konsoliderede IFRS-tal for Centrica Energy Trading nedenfor:

IFRS Group Numbers (mDKK)

Brutto overskud

Driftsoverskud (EBIT)

For flere informationer kontakt venligst:

Centrica Energy Trading A/S Corporate Communications via Kenneth Ryltoft

E: kenneth.ryltoft@centrica.com

Download
De to kommercielle direktører i Centrica Energy Trading - Kristian Gjerløv-Juel (tv) og Mandeep Bamal (th).
Download

Information om Centrica Energy Trading A/S

Centrica Energy Trading A/S
Skelagervej 1
9000 Aalborg

Om Centrica Energy Trading

Centrica er en førende international leverandør af energitjenester- og løsninger på verdensplan, grundlagt på en 200 år gammel arv af at tjene mennesker. Vi servicerer over 10 millioner kunder på tværs af Storbritannien, Irland og det europæiske fastland gennem vores brands såsom British Gas. Vi fokuserer på at indfri vores kunders skiftende behov, og vi muliggør omstillingen til en lavemissions fremtid.

Centrica Energy Trading A/S, del af Centrica’s Energy Marketing and Trading forretningsenhed, er handel- og optimeringsarmen af Centrica plc. Vi er en førende udbyder af energihåndtering og optimering til virksomheder, samtidigt med, at vi styrer risici og tilvejebringer engros markedsadgang for Centrica Group. Vi har 14GW kapacitet på kontrakt i Europa, hvoraf over 85 pct. er vedvarende energiaktiver.

Følg pressemeddelelser fra Centrica Energy Trading A/S

Flere pressemeddelelser fra Centrica Energy Trading A/S

Lansigtet elkøbsaftale mellem Better Energy og Centrica Energy Trading forsyner Centrica’s europæiske kontorer med ny grøn strøm10.1.2022 09:23:48 CET | Pressemeddelelse

KØBENHAVN & AALBORG, 10. januar 2022: Når lyset tændes på Centrica Energy Tradings kontorer i Danmark og resten af Europa i januar 2022, bliver elforbruget dækket af ny grøn elproduktion fra danske solcelleparker. For at sikre, at Centrica Energy Tradings eget elforbrug er grønt, har energihandleren underskrevet en aftale med Better Energy omkring køb af strøm fra en solcellepark beliggende cirka 40km fra Centrica Energy Tradings hovedkontor i Aalborg.

Centrica’s energihandelsenhed sætter turbo på vækststrategien med åbning af et nyt europæisk kontor i København1.10.2021 08:07:49 CEST | Pressemeddelelse

KØBENHAVN & LONDON, 1. oktober 2021: Centrica Energy Trading, en førende international energihandelsvirksomhed og datterselskab til engelske Centrica plc., har i dag annonceret åbning af et nyt europæisk kontor i København. Kontoråbningen i den danske hovedstad er et vigtigt strategisk træk, som skal styrke energihandlerens allerede førende position i Europa og for alvor sætte skub i virksomhedens strategiske målsætning om at udvide positionen på de europæiske markeder. I 2020 forvaltede Centrica godt 20% af Europas ’Corporate Power Purchase Agreements’, en position som selskabet vil udbygge med tilføjelsen af nye markeder og markante vækstambitioner som drivkraft. Med tilføjelsen af et nyt kontor i København råder Centrica Energy Trading nu over syv kontorer på tværs af seks lande, herunder UK, Norge, Sverige, Tyskland, Singapore og med selskabets hovedsæde i Aalborg. Efter præsentation af et rekordregnskab for finansåret 2020 har udvidelsen af CET’s aktiviteter været et kernefokus fo