Center for Børneliv er blevet en del af Børns Vilkår

Den 1. januar 2021 overgik Center for Børneliv til at blive en del af Børns Vilkår. Centret har erfaring med at formidle børnefaglig viden til en række faggrupper, som Børns Vilkår gerne vil i endnu tættere dialog med.

Børns Vilkår har siden foråret 2020 været i dialog med bestyrelsesformand i Center for Børneliv, Klaus Wilmann, med henblik på at etablere et samarbejde mellem de to organisationer. Dialogen førte til en beslutning om, at Børns Vilkår helt skulle overtage Center for Børnelivs aktiviteter, hvilket trådte officielt i kraft 1. januar 2021.

Center for Børneliv er dermed nedlagt som selvstændig institution, men en række centrale medarbejdere er flyttet med over til Børns Vilkår og fortsætter derfor arbejdet med at formidle ny og praksisnær viden om børn og unge til fagprofessionelle.

Det er på flere måder attraktivt at integrere Center for Børneliv i Børns Vilkår, fortæller direktør Rasmus Kjeldahl.

”Center for Børneliv har en særligt god kontakt til bl.a. sundhedsplejersker og daginstitutionspædagoger. På den måde har centret godt fat i de faggrupper, Børns Vilkår gerne vil i stærkere dialog med for at fremme vores ambition om at stoppe svigt, ikke mindst gennem tidlige indsatser på småbørnsområdet,” siger Rasmus Kjeldahl.

Unikt netværk og gode erfaringer med formidling
Center for Børneliv blev grundlagt i 2015 på initiativ fra en række ledende sundhedsplejersker og har siden da formidlet og omsat ny viden om børns sundhed, udvikling og trivsel til praksis. Siden første dag har visionen været at gøre ny børnefaglig viden mere tilgængelig for de fagprofessionelle.

”Børns Vilkår har gennem nogle år opbygget viden på området, men Center for Børneliv vil give et yderligere løft grundet deres erfaring med formidling og deres unikke netværk. Den tilførte ekspertise vil helt sikkert kunne øge værdien af Børns Vilkårs arbejde samlet set,” siger Rasmus Kjeldahl.

Center for Børnelivs nu afgående bestyrelsesformand, Klaus Wilmann, ser frem til, at centerets viden og erfaringer kan bidrage til at styrke Børns Vilkårs vigtige arbejde for stoppe svigt af børn og unge i Danmark.

”Jeg vil følge udviklingen tæt og tage del i de spændende aktiviteter, som ligger foran os,” siger Klaus Wilmann.

Det er med økonomisk støtte fra A/S Stryhns Familieselskab, at Børns Vilkår kan sikre fortsat drift og videreudvikling af Center for Børnelivs aktiviteter.