Copenhagen Business School

CBS opfordrer medierne til at ringe til flere kvindelige eksperter

Del
Kvindelige forskere fylder mindst i medierne. Derfor har Copenhagen Business School udarbejdet en liste med kvindelige eksperter, som gerne stiller deres viden til rådighed.

Mandlige forskere bliver i højere grad end kvindelige citeret i danske medier. Men sådan behøver det ikke at fortsætte.

I anledning af Kvindernes Internationale Kampdag ønsker Copenhagen Business School (CBS) at bidrage til, at medierne nemt kan finde frem til kyndige kvindelige forskere. Derfor har CBS lavet en liste med eksempler på kvindelige eksperter, som gerne stiller deres viden til rådighed for medierne.

”Det er mediernes suveræne valg at afgøre, hvilke kilder de bygger deres indhold på, og det er vores opgave som universitet at gøre det nemt for medierne at finde frem til relevante eksperter af begge køn. Da kvinderne i dag er underrepræsenterede i mediebilledet, har vi lavet denne liste med eksempler på kvindelige forskere fra CBS, som gerne stiller deres viden til rådighed,” siger forskningsdekan på CBS, Søren Hvidkjær. 

Mænd i klart overtal på top-50 

For nylig offentliggjorde Akademikerbladet en liste over danske mediers mest citerede eksperter i 2022, hvor kun tre ud af de 50 mest citerede eksperter var kvinder. 

CBS har på grundlag af data fra Infomedia talt op, hvor mange medieomtaler forskere fra CBS havde i 2022. Den viser, at blandt de 50 mest omtalte forskere var der 45 mænd og fem kvinder. 

Med i CBS’ opgørelse er citater i danske print- og netmedier, deltagelse i tv/radio/podcast og debatindlæg, kronikker og bogudgivelser. CBS’ egne mediekanaler indgår ikke. 

”Tallet i CBS’ opgørelse overrasker mig desværre ikke. Det ligger i tråd med andre opgørelser af kønsfordelingen i medieomtaler i Danmark, der også viser en underrepræsentation af kvindelige forskere,” siger Søren Hvidkjær.

”Det vil vi som universitet gerne være med til at rette op på. Det er vigtigt, at der indgår en mangfoldighed af stemmer og perspektiver i samfundsdebatten. Vores viden skal jo ud at gøre gavn i samfundet og virksomhederne,” siger Søren Hvidkjær.

Rollemodeller for yngre kvinder

Det kan også få en positiv betydning for universitetet selv, at flere kvindelige forskere bliver mere synlige, siger Søren Hvidkjær. 

”Vi arbejder på CBS henimod en mere ligelig repræsentation af køn hele vejen op ad karrierestigen. I dag er det blot 20 procent af CBS’ professorer, der er kvinder, og det tager lang tid at ændre markant på kønsfordelingen, fordi vejen til et professorat er lang, og vi ansætter kun få nye professorer hvert år,” siger han.

”Vi vil gerne rekruttere og fastholde dygtige forskere på universitetet af begge køn. Men flere kvindelige rollemodeller i det offentlige rum vil måske kunne bidrage til, at flere kvinder får en forskerkarriere. Dermed får universitetet flere talenter at vælge imellem, når forskerstillingerne skal besættes.”

Se listen med kvindelige eksperter fra CBS.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Kvindelige eksperter får markant mindre medieomtale end mandlige.
Kvindelige eksperter får markant mindre medieomtale end mandlige.
Download

Information om Copenhagen Business School

Copenhagen Business School
Copenhagen Business School
Solbjerg Plads 3
2200 Frederiksberg

http://www.cbs.dk

WE TRANSFORM SOCIETY WITH BUSINESS

CBS er et globalt anerkendt businessuniversitet med dybe rødder i den nordiske, socioøkonomiske model. Vi har et bredt fokus på erhvervslivets og samfundets udfordringer i det 21. århundrede. Derfor har vi en samlet portefølje af tværfaglig forskning og uddannelse af høj kvalitet, der har styrket generationer af fagfolk og ledere i den private sektor og andre steder.

Universitetet ligger på Frederiksberg og har ca. 20.000 fuldtids- og deltidsstuderende, 800 fuldtidsansatte videnskabelige medarbejdere, 200 ph.d.-studerende og 700 administrative medarbejdere samt en portefølje af bachelor-, kandidat-, MBA/EMBA-, ph.d.-og efter-/videreuddannelser udbudt på både dansk og engelsk.

Med vores globale profil følger en forpligtelse til at bidrage til udviklingen af transformative kompetencer hos studerende, kandidater og virksomhedsledere gennem vores uddannelsesaktiviteter og muligheder for livslang læring. Komplekse udfordringer kræver en fælles indsats, og derfor fokuserer vores strategi på at styrke nuværende og starte nye partnerskaber med andre videnskaber, erhvervslivet, myndigheder og civilsamfundet.

Følg pressemeddelelser fra Copenhagen Business School

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Copenhagen Business School

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye