Carlsberg og NIRAS vinder prestigefyldt Global Water Awards for verdens bedste industrielle vandprojekt

Carlsberg og NIRAS har vundet den prestigefyldte Global Water Awards for det banebrydende vandbehandlingsanlæg på Fredericia Bryggeri, der nu er verdens mest vandeffektive. Prisen blev uddelt i Madrid foran 750 repræsentanter fra verdens førende selskaber inden for vandforsyning, vandteknologi og rådgivning.
Global Water Awards prisuddeling i Madrid. Fra venstre mod højre ses: Søren Nøhr Bak (Expertise Director Water & Sustainability, NIRAS), Christopher Gasson (ejer af Global Water Intelligence),  Andreas Kirketerp (Team Leader, Carlsberg) og Lars Christensen (Utilities Manager, Carlsberg)
Global Water Awards prisuddeling i Madrid. Fra venstre mod højre ses: Søren Nøhr Bak (Expertise Director Water & Sustainability, NIRAS), Christopher Gasson (ejer af Global Water Intelligence), Andreas Kirketerp (Team Leader, Carlsberg) og Lars Christensen (Utilities Manager, Carlsberg)

Carlsberg og NIRAS blev tirsdag aften i Madrid tildelt den prestigefyldte Global Water Awards for verdens bedste vandprojekt inden for kategorien industri. Prisen, der er den højeste anerkendelse inden for den globale vandsektor, blev tildelt for Water Recycling Plant (WRP) projektet på Carlsbergs bryggeri i Fredericia. NIRAS har været end-to-end projektleder og rådgiver for projektet.

“Denne pris er en stor anerkendelse af Carlsbergs visionære tilgang og af den kolossale kollektive indsats, der ligger bag projektet. Denne pris er også en anerkendelse af alle de parter, der har været involveret i projektet og af vores samlede viden og anstrengelser. Carlsbergs WRP projekt er et glimrende eksempel på den danske tradition for at samarbejde på tværs af private virksomheder, uddannelsesinstitutioner og den offentlige sektor. Det understreger virkelig, at når vi arbejder sammen, så bliver helhedsresultatet større end summen af delene,” siger Søren Nøhr Bak, der er Expertise Director Water & Sustainability i NIRAS og en af de drivende kræfter bag projektet.

Verdens mest vandeffektive bryggeri

WRP projektet er en del af Carlsbergs Zero Water Waste program, og det har forvandlet Fredericia Bryggeri til verdens sandsynligvis mest vandeffektive bryggeri. Det generelle vandforbrug er halveret og 90 % af alt procesvand genanvendes, så der kun bruges 1,4 hl vand på at producere 1 hl øl.

”Vi er stolte af at være på forkant med bæredygtighedsdagsordenen i Danmark, og vi sætter pris på anerkendelsen af ​​vores præstation med at halvere vandforbruget på Fredericia Bryggeri og stort set eliminere vandspild. Det er resultatet af et stærkt samarbejde gennem DRIP-partnerskabet bestående af projektleder og rådgiver NIRAS, Danmarks Tekniske Universitet og teknologiudbydere som Grundfos og Pantarein, men også de danske veterinær-, miljø- og fødevaremyndigheder,” siger Peter Haahr Nielsen, administrerende direktør i Carlsberg Danmark.

Fakta om Global Water Awards

Global Water Awards er siden 2006 blevet uddelt af Global Water Intelligence på den årlige Global Water Summit, der har status som den største og vigtigste konference for vandindustrien. Konferencen har følgelig deltagelse af verdens førende selskaber inden for vandforsyning, vandteknologi og rådgivning.Global Water Intelligence uddeler priser inden for en række kategorier som ny vandteknologi, afsaltning og industriprojekter.

Carlsbergs Water Recycling Plant (WRP) på Fredericia Bryggeri er netop blevet tildelt den prestigefyldte pris Global Water Awards for verdens bedste industrielle vandprojekt.