Cargo i rampelyset og optimisme om stor rejseaktivitet i passagerterminalen

Mens der var en forventet afmatning i passagerterminalen i Billund Lufthavn ift. de afsluttende måneder i 2021, er der udsigter til, at passagererne vender tilbage, når restriktionerne nu er bortfaldet. Cargocenteret i Billund Lufthavn løb til gengæld med overskrifterne: Nyt fragtselskab, central rolle i Danmarks forsyningskæde med selvtest, indvielse af security hunde, og snarligt besøg af verdens største fly.
Antonov AN-124 i baggrunden og 747-400F i forgrunden.

Sammenlignet med oktober, november og december i 2021, hvor omkring 70 procent af passagererne var tilbage i terminalen og i flysæderne, faldt antallet af glade rejsende i januar 2022 som konsekvens af stigende smittetal i Omikron-varianten. Der gik 102.093 passagerer igennem terminalen, hvilket svarer til 46,6 procent af passagererne i januar 2019 og en vækst på 517,7 procent ift. januar 2021.

Men nu er restriktionerne bortfaldet, og corona kategoriseres ikke længere som en samfundskritisk sygdom. Det er vigtigt for rejsebranchen, der ser optimistisk på et aktivt rejseår.

– Flyselskaberne havde luft under vingerne, og de rejsende kom i stor grad tilbage i slutningen af 2021. Det er selvfølgelig ærgerligt, at vi så en nedgang i trafikken i januar. Men når nu vilkårene igen er ændret til det bedre og med flyselskabernes store engagement i lufthavnen, så har vi et godt fundament at bygge videre på. Det skal nok blive et godt år, der så småt begynder at tage fart i februar, og inden for overskuelig fremtid får vi igen fornøjelsen af en fyldt passagerterminal, siger Jan Hessellund, adm. direktør i Billund Lufthavn.

Nyt fragtselskab og tre gamle kendinger vender tilbage på passagersiden

Selvom flere passagerruter blev sat på kortvarig pause i januar, var der alligevel succeshistorier at berette om i Billund Lufthavn. Den første hverdag i år kunne lufthavnen byde velkommen til det nye fragtflyselskab, Bluebird Nordic, der i samarbejde med UPS har tilføjet mere kapacitet til cargo både i form af større fly og en udvidelse af den eksisterende rute.

Derudover kan lufthavnen også se frem til endnu tre flyselskaber, der vender tilbage efter en coronapause. Til maj vender Widerøe tilbage på ruten mellem Billund og Bergen, til martsvender British Airways tilbage med en daglig afgang alle ugens dage fra Billund til London Heathrow, og til junivender Finnair tilbage med ruten til Helsinki.

– Der er stor interesse for vores cargocenter, og det forventer vi fortsætter. Og med de tre vigtige flyselskabers tilbagevenden på vores platform er vi ved at have genoprettet ruteudbuddet én til én i passagerterminalen. Vi ser ind i en aktiv rejsesæson, hvor vi forventer at kunne præsentere endnu flere nye ruter, for nu stiger efterspørgslen igen, og det skal udbuddet nok følge trop på, fortæller Jan Hessellund.

Cargocenteret i Billund Lufthavn stjæler rampelyset i januar

Billund Lufthavns cargocenter har om noget trukket overskrifter flere gange i januar. Først nyheden om Bluebird Nordic, derefter intensive besøg af store 747-400F jumbojets og adskillige besøg af den sjældne gæst Antonov AN-124 og indvielse af nye security hunde. Januar er også sluttet af med en offentliggørelse af kaliber, da Billund Lufthavn løftede sløret for, at storebroren til den sjældne gæst også kommer. Antonov AN-225, som er verdens største fly, er skemalagt til at komme 4. februar og lette herfra igen 5. februar.

I januar 2022 blev der håndteret 6.713 tons cargo, hvilket er en vækst på 32,4 procent ift. januar 2021.

– Det har været en hektisk måned i vores cargocenter med nyt fragtflyselskab og mange store chartrede fly, hvor vi har set en virkelig flot vækst. Jeg har stor respekt for den måde det hele er blevet løftet på af vores medarbejdere. Og nu starter vi februar med verdens største fly, som er et historisk øjeblik for Billund Lufthavn, fortæller Jan Hessellund og afslutter:

– Vi har også lige indviet et nyt led i vores security i cargocenteret, som gør det muligt for Billund Lufthavn at håndtere endnu mere luftfragt. De nye security hunde er de første af sin slags i Danmark, og det vil være med til bidrage til vækstrejsen i cargocenteret.

Se tallene for januar 2022 her

Antonov AN-124 i baggrunden og 747-400F i forgrunden.