Cancer-kongres med 20.000 deltagere trækker nye investeringer til dansk erhvervsliv

I dag slår København dørene op for Europas største kongres for forskere, læger mm. inden for cancer-området. Ud over de 20.000 deltagere, der gør kongressen til den største i Danmark nogensinde, tiltrækker kongressen samtidig en række store, internationale medicinalvirksomheder, der vil investere i danske virksomheder, som de bliver matchet sammen med til speed-dating for erhvervslivet.

Det er statsminister Lars Løkke Rasmussen, der åbner kongressen i Bella Center, når den største kongres i Danmark nogensinde byder velkommen til førende forskere, læger mm. på verdensplan inden for onkologi. Og når eliten inden for et videnmiljø mødes til kongres, følger erhvervslivet ofte med. Det nyder Danmark nyde godt af i disse dage, hvor Europas største kongres på cancer-området trækker omkring 20.000 deltagere til København til kongressen ESMO - European Society for Medical Oncology.

Flere store internationale medicinalvirksomheder kommer til København i forbindelse med kongressen. De kommer for at deltage i et af de forskellige arrangementer med speed-dating og matchmaking, hvor internationale investorer kan finde sammen med lokale virksomheder.

”Vi afholder et arrangement, hvor 5 store, internationale medicinalvirksomheder kommer for at møde 12 lokale biotech- og medicinalvirksomheder fra Greater Copenhagen-regionen. Det er både en oplagt måde at fremvise regionen som et spændende og innovativt sted for pharma og biotech, og så kommer der forhåbentlig konkrete aftaler ud af det også,” siger Claus Lønborg, CEO hos Copenhagen Capacity, der står bag arrangementet i samarbejde med Invest in Skåne.

Det gælder også for Amerikanske Bristol-Myers Squibb, der de seneste to år har lavet aftaler i Danmark for over to milliarder dollars, hvilket gør BMS til en af de allerstørste udenlandske investorer herhjemme.

"Vores mange investeringer i Danmark, og dét at ESMO afholdes i København, betyder, at vi har kunnet arrangere en Partnering Day med Dansk Biotek, hvor vores business development team flyver ind fra New York for at møde en række danske biotekvirksomheder, universiteter og startups med henblik på videre samarbejde omkring forskning, udvikling af lægemidler eller endda opkøb," siger Anders Thelborg, administrerende direktør i Bristol-Myers Squibb Danmark.

Eksport for 100 mia. kr.
Investeringerne, der trækkes til landet i kølvandet på ESMO, vil styrke det danske life science-område, hvor Danmark i forvejen har en stærk position.

”Danmarks samlede eksport inden for life science udgør årligt 100 mia. kr. og er kilde til over 100.000 arbejdspladser i Danmark. Derfor er ESMO-konferencen et udstillingsvindue og en markedsplads, som kan få stor betydning for investeringerne i de danske virksomheder og forskningsmiljøer, der arbejder med kræftforskning,” siger Petter Hartman, CEO for den dansk-svenske life science cluster organisation Medicon Valley Alliance.

Stort potentiale hele året
Selvom ESMO med sine omkring 20.000 deltagere fra 130 lande er den største enkeltstående kongres på dansk jord nogensinde, er det langt fra første gang, at internationale kongresser trækker eliten fra internationale viden- og forskningsmiljøer til den danske hovedstad.

”Sammen med vores partnere vinder vi hvert år værtskabet af ca. 60 internationale viden-kongresser til hovedstadsregionen. Og de fleste af kongresserne beskæftiger sig inden for områder, hvor Danmark i forvejen har en styrkeposition, eks. cleantech, greentech, life science og IT, ” siger Jonas Wilstrup, underdirektør og kongreschef i Wonderful Copenhagen, og fortsætter.

”Ud over den turismeøkonomisk effekt her og nu af de ca. 20.000 kongresgæsters forbrug i byen, fungerer ESMO, og andre store kongresser, også som platform for salg og profilering for en række virksomheder, der etablerer udstillinger i forbindelse med kongresser henvendt de mange tusinde fagfolk, der deltager. Det handler typisk om at knytte nye relationer og aftaler og styrke tiltrækningen af internationalt talent.”

Head of Corporate Press
Mail: ufh@woco.dk

Copenhagen Capacity
Louise Tuborgh
Mail: ltu@copcap.com

Bristol-Myers Squibb Denmark
Public Affairs Lead
Jonathan Szpirt
Mail: jonathan.szpirt@bms.com

Medicon Valley Alliance
Head of Communication and Public Affairs
David Munis Zepernick
Mail: dz@mva.org

København er EU’s bedste turistdestination inden for digitalisering25.9.2018 14:00pressemeddelelse

EU Kommisionen har netop offentliggjort listen over de europæiske turistdestinationer, der klarer sig bedst i forhold til smart tourism, på tværs af en række parametre, og her er København udnævnt som bedste turistdestination inden for digitalisering. Det er Wonderful Copenhagen, der – i samarbejde med Københavns Kommunes Kultur og Fritidsforvaltning, har indstillet København til prisen. ”Vi er meget stolte af at blive fremhævet som bedste ’smarte’ turismedestination inden for digitalisering, både på vores egne og ikke mindst på byens vegne. Smart tourism og digitalisering er et område, vi har satset på og arbejder målrettet med. Det er afgørende for turistdestinationer i forhold til fremtidens udfordringer, at vi udnytter de muligheder, digitaliseringen bringer. Det er derfor en anerkendelse, vi sætter rigtig stor pris på,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen. I indstillingen er bl.a. fremhævet Wonderful Copenhagens arbejde med influencers, udvikl

Reaktion fra Wonderful Copenhagen på C40 til København i 201912.9.2018 22:23pressemeddelelse

Borgmestertopmødet C40 Mayors Summit kommer til København i 2019. Reaktion fra Wonderful Copenhagen: ”Stort tillykke til Københavns Kommune og Realdania med værtskabet af C40 Mayors Summit, som vil samle politiske ledere fra verdens største byer i København i 2019. Valget understreger Københavns stærke internationale position som en by for vigtige og dagsordensættende konferencer, ikke mindst på miljø- og klimaområdet. Vi er derfor rigtig glade for at have bidraget til Københavns bud på C40 Mayors Summit 2019, som København vandt værtskabet af i konkurrence med andre internationale storbyer,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen, der sammen med partnerne i Meetingplace-netværket hvert år byder på værtskabet af mere end 100 internationale videnkongresser - oftest inden for områder, hvor hovedstaden i forvejen har en international styrkeposition, herunder miljø- og klimaområdet.

Weekenden blev årets travleste krydstogtdage22.7.2018 14:12pressemeddelelse

Med ca. 40.000 krydstogtgæster i løbet af lørdag og søndag var der ekstra travlhed i Københavns havn, hvor 9 krydstogtskibe lagde til i weekenden. En stor del af weekendens krydstogtgæster enten begyndte eller afsluttede deres krydstogt i København, hvilket har givet ekstra tid til at opleve den danske hovedstad og resten af Sjælland. I år får København besøg af 875.000 krydstogtgæster, men samtidig med at antallet af gæster er steget, er sæsonen blevet længere og strækker sig i år over 215 dage, så det gennemsnitlige antal gæster pr. dag henover året er mindre end tidligere. Hele Danmark sætter rekord i antal krydstogtgæster i år med i alt 1,1 mio. gæster rundt i de danske havne fra Skagen i nord til Rønne i øst. Og krydstogtbranchen i Danmark skaber i år en forventet omsætning på 1,5 mia. kr. og fuldtidsjob til ca. 2.100 borgere. De danske krydstogtdestinationer er, ud over København, Skagen, Aalborg, Aarhus, Fredericia, Kalundborg, Hundested, Helsingør og Rønne, som alle er samlet i

Ny rapport: Danmarks hovedstad har en af verdens fem bedste turismeorganisationer5.5.2018 09:53pressemeddelelse

Selvom Danmark er en lille spiller i den benhårde, globale konkurrence om turister, har hovedstadsregionen en af verdens bedste turismeorganisationer i form af Wonderful Copenhagen. Det fremgår af ny evaluering fra Destination Think!, der som førende, international ekspert i destinationsudvikling og -markedsføring har arbejdet med 320 organisationer, der markedsfører destinationer verden over. Destination Think! har evalueret Wonderful Copenhagen og har udråbt den danske hovedstads turismeorganisation som blandt de fem bedste i verden. Det er særligt tilgangen til markedsføring, evnen til at engagere erhvervet samt strategisk forretningsudvikling, der udløser international top-karakter. Væksten i turismen er primært noget, der sker i storbyer – både globalt og også i Danmark. Her har hovedstadsregionen oplevet en vækst i turismen på 65 pct. siden 2009. Men konkurrencen mellem storbyerne om at tiltrække turisterne og den forretning, der følger med, er stigende. En konkurrence, hvor Købe