Canada-aftalen kan løfte oste-eksport

Det er vigtigt, at vi som europæere ikke fokuserer blindt på egne kortsigtede interesser men engagerer os i verden, siger Landbrug & Fødevarers formand, Martin Merrild

Frihandelsaftalen mellem EU og Canada (CETA) er i dag endeligt godkendt i Europa-Parlamentet. Aftalen ventes at træde i kraft 1. marts.

- Det er glædeligt, at Europa Parlamentet nu endelig har godkendt aftalen og, at vi er et væsentligt skridt nærmere på, at aftalen kan træde endeligt i kraft, siger Martin Merrild, formand for Landbrug & Fødevarer, og tilføjer:

- Det er afgørende vigtigt, at vi som europæere bliver ved med at engagere os i verden og ikke blindt fokuserer på vores egne kortsigtede interesser. I sidste ende vil frihandelsaftaler altid blive til gavn for begge parter.

Aftalen mellem EU og Canada indebærer blandt andet, at den toldfri kvote for ost bliver mere end fordoblet. Danmarks eksport af ost til Canada var i 2015 på ca. 90 millioner kroner.

-       Vi forventer klart at kunne øge eksporten af ost til Canada, når aftalen er trådt i kraft. Det er for tidligt at sige med hvor meget. Vi skal huske på, at det er EU og ikke Danmark alene, der har indgået aftalen. Derfor er vi i konkurrence med vores europæiske kollegaer om det canadiske marked, siger Martin Merrild.