Canada-aftalen kan løfte oste-eksport

Det er vigtigt, at vi som europæere ikke fokuserer blindt på egne kortsigtede interesser men engagerer os i verden, siger Landbrug & Fødevarers formand, Martin Merrild

Frihandelsaftalen mellem EU og Canada (CETA) er i dag endeligt godkendt i Europa-Parlamentet. Aftalen ventes at træde i kraft 1. marts.

- Det er glædeligt, at Europa Parlamentet nu endelig har godkendt aftalen og, at vi er et væsentligt skridt nærmere på, at aftalen kan træde endeligt i kraft, siger Martin Merrild, formand for Landbrug & Fødevarer, og tilføjer:

- Det er afgørende vigtigt, at vi som europæere bliver ved med at engagere os i verden og ikke blindt fokuserer på vores egne kortsigtede interesser. I sidste ende vil frihandelsaftaler altid blive til gavn for begge parter.

Aftalen mellem EU og Canada indebærer blandt andet, at den toldfri kvote for ost bliver mere end fordoblet. Danmarks eksport af ost til Canada var i 2015 på ca. 90 millioner kroner.

-       Vi forventer klart at kunne øge eksporten af ost til Canada, når aftalen er trådt i kraft. Det er for tidligt at sige med hvor meget. Vi skal huske på, at det er EU og ikke Danmark alene, der har indgået aftalen. Derfor er vi i konkurrence med vores europæiske kollegaer om det canadiske marked, siger Martin Merrild.

L&F: Vi står klar til at levere, Løkke3.10.2017 13:05pressemeddelelse

Fødevareklyngen kan og vil levere et endnu større bidrag til Danmarks vækst og velfærd. Sådan lyder det fra Karen Hækkerup, adm. direktør i Landbrug & Fødevarer, efter statsministerens åbningstale. - Vores erhverv er en massiv vækstmotor i hele Danmark. Uanset om det handler om at skabe arbejdspladser, eksport, udnytte muligheder inden for digitalisering, innovation eller bæredygtighed, så er fødevareklyngen en af regeringens vigtigste samarbejdspartnere. Og vi kan levere endnu mere, hvis vi får de optimale vilkår, siger hun. Fødevareklyngen beskæftiger 186.000 personer og eksporterer årigt for 156 milliarder kroner. Fødevareklyngens nettovalutaindtjening opgøres til 84 mia. kroner, som går til dansks forbrug og velfærd. - Made in Denmark er et kvalitetsstempel. Men det er også et kvalitetsstempel, som vi skal fremtidssikre, så fødevareerhvervets eksport også fremover kan sikre tusindvis af arbejdspladser på tværs af Danmark. Men det kræver, at regeringen fortsætter af reformsporet, fo