Camilla Kofod er ny rektor på Sydkysten Gymnasium

Camilla Kofod overtager rektorstolen på Sydkysten Gymnasium i en tid med omstilling, men hun har aldrig været bange for udfordringer.

Camilla Kofod kom til Sydkysten Gymnasium i foråret som konstitueret rektor, fordi gymnasiet havde brug for nye kræfter og input. Nu sætter Camilla Kofod sig endegyldigt i rektorstolen på Sydkysten Gymnasium, efter et enigt ansættelsesudvalg har peget på hende.

46-årige Camilla Kofod har aldrig været bange for udfordringer og med sit kendskab til Ishøj by, Sydkysten Gymnasium og 10.klasse, glæder hun sig til at tage opgaven på sine skuldre. Mottoet ‘lokal skole, globalt udsyn’, arbejder hun benhårdt på at realisere.

-Jeg vil gerne stå i spidsen for et gymnasium, der har kontakt med omverdenen. Det har Sydkysten Gymnasium, så vi skal fortsætte de gode takter, men vi skal samarbejde endnu mere med lokalsamfundet, både private virksomheder og offentlige institutioner, så vores elever får en undervisning, de kan bruge ude i virkeligheden,” siger Camilla Kofod.

Kæmper for alle elever

En politisk vedtaget aftale om et 0-år lukker for elevoptaget i 2022/2023 på stx og hhx, mens htx fortsætter. Ifølge den nye rektor er behovet for at få både elever og medarbejdere godt igennem omstillingen en af de vigtigste opgaver, der påhviler hende.Camilla Kofod er selv fortaler for diversitet og en bredere målgruppe af elever på Sydkysten Gymnasium, men hun har en indgroet indignation over tonen i debatten:

- Elever, som vælger os på Sydkysten Gymnasium, har brug for, at der er voksne, der lytter til dem, tager deres ståsted alvorligt og giver dem en stemme. Vi er arbejdssomme og har et højt fagligt niveau på gymnasiet.

For den nye rektor skal fremdriften på Sydkysten Gymnasium ske med et fortsat fokus på god skolekultur, og selv tror og håber hun, at elever og medarbejdere ser hende som inkluderende, lige til og omgængelig.

-Jeg laver meget sjov med eleverne, og så gør jeg meget ud af at lytte og sparre med dem. Min tilgang er den samme med medarbejderne, hvor jeg er demokratisk i min ledelsesstil. For initiativerne skal gro nedefra,” fortæller hun.

En gevinst for NEXT

For direktionen på NEXT Uddannelse København er der ingen tvivl om, at Camilla har den rigtige profil til at skabe den nødvendige udvikling og fremdrift på Sydkysten Gymnasium.

-Camilla er hårdtarbejdende og et energibundt, som står for de rigtige værdier i forhold til Sydkysten Gymnasium og Campus Ishøj. Medarbejderne får glæde af en engageret leder, og eleverne får en rektor, der møder dem i øjenhøjde. Hun er en gevinst for den samlede ledelse på NEXT, siger Adm. Direktør, Ole Heinager, og uddyber:

-Vi udbyder attraktive uddannelsestilbud i Ishøj, som vi håber flere får øjnene op for. Camilla har allerede bevist, at hun er utrolig dygtig til at bygge bro udadtil med kommuner og skoler og internt på NEXT. Derfor er vi meget trygge ved og glade for, at Camilla fortsat skal stå i spidsen for Sydkysten Gymnasium.

Om Camilla Kofod

Camilla er uddannet cand. ling. merc i Kommunikation og Formidling og har arbejdet som underviser og lektor på Niels Brock Elitegymnasium og U/Nord. Senest har hun været projektchef og uddannelsesleder for 10. klasse og GF1 på NEXT Uddannelse København, inden hun i foråret blev konstitueret rektor for Sydkysten Gymnasium. Privat er Camilla gift med Patrick Kofod Mogensen og har børnene Frederik på 16, Saga på 6 og Silke på 5 år.