C25-selskaberne ramt på både omsætning og indtjening i 2. kvartal 2020

COVID-19-krisen har ramt de danske C25-selskaber i 2. kvartal 2020 hårdt, hvor såvel omsætningen som indtjeningen er påvirket negativt. I gennemsnit oplevede selskaberne således et fald i driftsindtjeningen (EBIT) på hele 20 % i 2. kvartal 2020 sammenholdt med 2. kvartal 2019. Det viser en ny analyse ‘C25 by Numbers’ fra PwC.
Henrik Steffensen, partner i PwC

PwC’s nye analyse over 17 ud af 20 ikke-finansielle selskaber i C25-indekset* viser, at selskaberne har opnået en gennemsnitlig vækst i omsætningen på 4 % i 2. kvartal 2020 i forhold til samme periode sidste år. Det svarer til en samlet omsætningsvækst for de 17 selskaber på ca. 8,9 mia. kr. Det er desuden den laveste gennemsnitlige omsætningsvækst sammenlignet med væksten på årsbasis gennem de seneste 5 år. I 2019 steg omsætningen fx med 11 % i gennemsnit blandt selskaberne i forhold til 2018.

“Vores analyse viser, at den positive udvikling i omsætningen kan tilskrives få selskaber, der trækker det generelle gennemsnit op. Kun 6 ud af 17 selskaber har således haft en positiv omsætningsvækst i 2. kvartal 2020 i forhold til samme periode sidste år, og indekset må derfor siges at være bredt ramt af COVID-19-krisen,” fortæller Henrik Steffensen, partner og regnskabsekspert i PwC.

Indtjeningsevnen falder
Ifølge analysen har de fleste selskaber desuden haft faldende driftsindtjening (EBIT) i 2. kvartal 2020 sammenholdt med samme periode i 2019. I gennemsnit oplevede selskaberne et fald i indtjeningsvæksten på hele 20 %.

“Analysen viser, at virksomhederne er hårdt ramt på deres indtjening. Det kan skyldes, at de fleste selskaber har oplevet et fald i omsætningen - og da virksomhederne ikke på så kort sigt har kunnet tilpasse sine omkostninger, har det resulteret i at indtjeningen er blevet påvirket negativt,” forklarer Henrik Steffensen.

Han henviser til, at det dog kun er tre selskaber, der har haft decideret negativ driftsindtjening i 2. kvartal 2020, selvom der i gennemsnit har været negativ udvikling i indtjeningen. 14 ud af 17 selskaber har således opnået en positiv driftsindtjening i perioden. I 11 ud af 17 selskaber gælder det, at indtjeningen har været mindre end samme periode sidste år, mens 6 har haft stigende driftsindtjening.

“Selvom vi ikke oplever de samme vækstrater som tidligere, er der til gengæld heller ingen væsentlige nedskrivninger af anlægsaktiver, herunder goodwill. Det kan indikere, at virksomhederne ikke anser krisen som langvarig, og at man på længere sigt kan fastholde sit indtjeningsniveau. Dette understreges også af, at kursen på 15 ud af 20 ikke-finansielle selskaber i C25-indekset er højere ultimo Q2 2020 sammenholdt med ultimo Q2 2019,” siger Henrik Steffensen.

Investeringerne falder
Investeringerne er i gennemsnit faldet med 3 % i 2. kvartal 2020 i forhold til samme periode sidste år. Samtidig er antallet af selskaber med vækst i investeringerne forholdsvist lavt.

“Investeringer foretaget af det enkelte selskab svinger meget fra år til år, og en analyse for årsrapporterne for 2019 viser, at der var lav gennemsnitlig investeringsvækst i 2019 i forhold til tidligere år. Derfor er det svært at vurdere, om faldet i investeringer i 2. kvartal skyldes COVID-19-krisen,” påpeger Henrik Steffensen.

Flertallet har suspenderet deres forventninger til fremtiden
Tidligere på året havde 14 ud af 20 selskaber suspenderet deres forventninger. Pr. tidspunktet for aflæggelsen af kvartalsrapporten for 2. kvartal 2020 havde 13 af disse helt eller delvist genoptaget forventningerne.

“I begyndelsen af COVID-19-krisen var det meget svært at spå om den fremadrettede udvikling. Der ser dog ud til at tegne sig et billede af, at selskaberne her i 2. halvdel af regnskabsåret igen har mulighed for at fastlægge deres forventninger til fremtiden,” slutter Henrik Steffensen.

*De ikke-finansielle C25-selskaber, som indgår i analysen, er følgende:

A.P. Møller - Mærsk

Ambu

Chr. Hansen

Coloplast

DSV Panalpina

FLSmidth & Co.

Genmab

GN Store Nord

H. Lundbeck

Novo Nordisk

Novozymes

Pandora

ROCKWOOL

Royal Unibrew

SimCorp

Vestas

Ørsted

De øvrige ikke-finansielle selskaber - Carlsberg, Demant og ISS - udarbejder ikke kvartalsrapport, hvorfor de ikke indgår i analysen.

Det bemærkes slutteligt, at et selskab maksimalt har kunnet påvirke beregningen af de gennemsnitlige vækstrater med +/- 100 %.

Henrik Steffensen, partner i PwC

Ny afgørelse fra Skatterådet: Smartwatches er omfattet af reglerne om beskatning af fri telefon25.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

PwC har i en sag for Skatterådet d. 19. marts 2024 spurgt ind til, om man som medarbejder skal beskattes af et smartwatch, som ens arbejdsgiver stiller til rådighed. På baggrund af den teknologiske udvikling og smartwatches funktionalitet har Skatterådet fastslået, at smartwatches er underlagt de samme regler for beskatning som telefoner, når de stilles til rådighed af arbejdsgivere til deres medarbejdere.