C25-selskaber står i kø med regnskaber denne uge

Hele ti danske C25-selskaber fremlægger regnskab denne uge og sætter dermed punktum for C25-familiens regnskabssæson for tredje kvartal. Pandora og A.P. Møller - Mærsk har lagt ud i dag, mens depechen onsdag bæres videre af ISS, Lundbeck, Bavarian Nordic og Genmab og torsdag bringes i mål af Nets, William Demant, Vestas og FLSmidth.

ISS har udsigt til en gradvist højere organisk vækst i andet halvår efter et svagt andet kvartal målt på organisk vækst. Selskabet oplever udfordringer i Sverige, Kina og Brasilien, der bliver adresseret, men som fortsat vil spøge i andet halvår. ISS’ aktiekurs har på det seneste oplevet et løft efter annonceringen af selskabets hidtil største integrerede facility service-kontrakt (IFS) med Deutsche Telekom. Kontrakten dækker over levering af flere servicetyper kombineret med onsite-styring gennem én kontaktperson, som er placeret fysisk hos kunden. IFS-kontrakten løber fra juli 2019 og 10 år frem. ISS afholder signifikante omkostninger til forberedelse af opstart af kontrakten, hvilket allerede påvirker indeværende fjerde kvartal. Kontraktens størrelse svarer til fire procent af ISS’ samlede omsætning i 2016.

I tilgift udvidede ISS 1. november sin IFS-kontrakt med det danske forsvar til en samlet værdi på tre milliarder kroner. Aftalen løber over seks år fra februar 2018.

Torsdagens regnskab fra Vestas står i skyggen af usikkerheden omkring en mulig markant forringelse af støtteordningen for vindenergi i USA, den såkaldte PTC-ordning. Den mulige forringelse er et led i finansieringen af skattereformen i USA og repræsenterer en enkelt procent af finansieringsgrundlaget. USA er Vestas’ ubetinget største marked. Ifølge Bloomberg New Energy Finance kan en gennemførelse af forslaget halvere markedet for nye vindmølleturbiner frem mod 2020. Sandsynligheden for, at forslaget bliver vedtaget i uændret form, synes imidlertid meget lav. Der kan dog gå måneder, før vi får en afklaring, og det kan påvirke ordreafgivelsen negativt. Uvisheden medvirkede til et kursdyk på knap ni procent for Vestas-aktien i fredags.

CFA og aktiechef i Sparekassen Kronjylland, Peter Haarup: 89 12 24 87

Er en eller to aktier i porteføljen nok?3.10.2017 15:55pressemeddelelse

I en rapport, der blev offentliggjort tidligere i år, har fire professorer fra Copenhagen Business School taget temperaturen på Hr. og Fru Danmarks investeringsvaner, når det kommer til at købe aktier for frie midler. I rapporten slår data fra perioden 2005-2012 fast, at 76 procent udelukkende har danske aktier. Det er godt, når danske aktier − som her i 2017 − præsterer godt. Men husk, at der kan komme år, hvor danske aktier gør det dårligere end de globale aktiemarkeder.