Byggevirksomheder overraskende positive om fremtidig indtjening

Aktiviteten i byggebranchen er den højeste i 10 år, og for første gang siden boomet i forrige årti venter over halvdelen af byggevirksomhederne øget indtjening. Det viser en ny analyse fra Deloitte og Dansk Byggeri, som har gennemgået regnskaberne for en række virksomheder inden for anlæg, byggeri og typehuse.
Thomas Frommelt

Ifølge analysen ser hver fjerde byggevirksomhed så positivt på fremtiden, at de forventer en stigning i aktiviteten på mere end 10 procent. Kun hver ottende virksomhed forventer nedgang. Forventningerne til udviklingen i indtjeningen er tilsvarende positive.

”Det overrasker, at så mange byggevirksomheder ser så positivt på fremtiden i forhold til udviklingen i aktiviteten, og ligeledes forventer at tjene flere penge. Dermed adskiller det nuværende marked sig fra tidligere, hvor byggevirksomhederne ikke var så gode til at øge indtjeningen – selv i opgangstider,” siger partner i Deloitte Thomas Frommelt.

Det er primært nybyggeriet af erhvervsejendomme og boliger, der er i fremgang, hvorimod anlæg er gået tilbage i forhold til 2016. I 2018 forventes der at blive påbegyndt opførelsen af 24.000 boliger, hvilket er det højeste antal i mange år.

Udfordringer for branchen
De positive forventninger til fremtiden sætter sig også spor i beskæftigelsen. Dansk Byggeri forventer, at beskæftigelsen i bygge- og anlægsbranchen stiger med ca. 4.300 ansatte i 2017 og med yderligere ca. 5.000 ansatte i 2018.

”Byggebranchens største udfordringer i det kommende år bliver at skaffe kvalificeret arbejdskraft og modgå omkostningspres. Det stiller krav om en fortsat udvikling af branchen, hvor vi både skal forbedre rammevilkårene, styrke samarbejdet i branchen og udvikle virksomhedernes kompetencer indenfor strategi, risikostyring og økonomistyring,” siger adm. direktør Lars Storr-Hansen, Dansk Byggeri.

Lavere overskudsgrad
Analysen viser, at flere virksomheder har overskud, og at antallet af konkurser er faldende. Det primære resultat pr. ansat udgjorde i 2016 i gennemsnit 84.000 kr. mod 79.000 kr. i 2015.

Betonvirksomheder og byggeentreprenører har den højeste indtjening, mens malerne og murerne ligger i bunden. Virksomhederne i Midtjylland og Hovedstaden har fortsat den højeste indtjening, og virksomhederne i Nordjylland halter stadig efter.

Analysen viser imidlertid også, at overskudsgraden faldt en smule fra 4,5 procent i 2015 til 4,2 procent i 2016. Og det kan være et tegn på, at virksomhederne har fået sværere ved at finde og ansætte kvalificeret arbejdskraft samtidig med, at konkurrencen stadig er hård.

Prispres og mangel på medarbejdere
”Faldende overskudsgrad kan skyldes, at virksomhederne har været nødt til at købe fremmed assistance frem for at ansætte egne medarbejdere for at levere opgaverne. Brugen af underentreprenører fremgår ikke af årsregnskaberne, men det er vores vurdering, at omfanget er stigende,” siger Thomas Frommelt.

Ifølge analysen forventer 45 procent af virksomhederne, at de vil mangle kvalificeret arbejdskraft i det kommende år, hvilket er en stigning fra 39 procent forrige år. Godt og vel hver fjerde virksomhed forventer, at den største udfordring vil være omkostningspres. En kombination af prispres og mangel på kvalificeret arbejdskraft vil for alvor sætte indtjeningen under pres.

Hent hele Byggeanalysen

Partner, Deloitte
tfrommelt@deloitte.dk

Lars Storr-Hansen