Byggeriets førstemand runder 50

Dansk Byggeris adm. direktør Lars Storr-Hansen fylder 50 år den 25. april.

Lars Storr-Hansen er i sit es, når han går rundt med hjelm på sammen med Dansk Byggeris medlemmer ude på byggepladserne, i skurvognene eller i produktionshallerne. Og når han vender tilbage til Dansk Byggeris hovedkvarter ved Nørreport efter et virksomhedsbesøg, er det som regel med masser af inspiration og gode ideer til, hvordan Dansk Byggeri kan varetage bygge- og anlægsvirksomhedernes interesser på nye måder. Så skal der knokles.

Byggeriets førstemand er en handlingens mand. En egenskab, som mange politikere på Christiansborg også har oplevet i årenes løb, hvor Lars Storr-Hansen har blandet sig direkte og indirekte og sat bygge- og anlægs fingeraftryk på dansk erhvervspolitik. Håndværkerfradraget og behovet for offentlige investeringer og arbejdsmarkedsreformer er blot få eksempler.

Da Lars Storr-Hansen blev født for 50 år siden, var det ikke med en hammer i hånden. Med en baggrund som cand.polit, økonomisk journalist og politisk rådgiver er han nok mere til tal og analyser end til gør det selv-arbejde på carporten hjemme i privaten i weekenden. Akademisk rundet i en branche, der kalder en spade for en spade og forstår at bruge den. En baggrund, der slet ikke er så tosset endda.

Succeskriterierne for Lars Storr-Hansen, da han blev adm. direktør i Dansk Byggeri i 2008 var blandt andet at skabe politisk gennemslagskraft og synlighed i pressen. Men få måneder efter kom finanskrisen, og den nye direktørs hovedopgave blev at skære i Dansk Byggeris administration og arbejdsopgaver og trimme hele organisationen. Det betød afskedigelser og frasalg af aktiviteter, lige som medarbejdernes betalte frokostpause og den årlige julegave blev afskaffet.

Siden er julegaverne blevet genindført – men i mindre skala, og den adm. direktør har formået at bygge og tale bygge- og anlægsbranchen op som et af de mest betydelige erhverv i Danmark. Klart og tydeligt og med stort mod, når noget går virksomhederne og branchen imod. Lige så god Lars Storr-Hansen er til at skabe relationer til for eksempel politikere, organisationer og fagbevægelse, lige så god er han nemlig også til at tale dem imod, når han varetager sine medlemmers interesser.

Det giver skulderklap, men også knubs ind imellem, som dog aldrig har ramt det glimt i øjet, der også kendetegner Lars Storr-Hansen. Måske fordi han forstår at koble af med legoklodser sammen med sønnen, svømning med datteren og ferier til yndlingsbyen Paris med familien. Her bliver noget af tiden altid brugt i selskab med en god krimi eller en historisk bog, gerne om idolet Winston Churchill.

Der er reception i Dansk Byggeri den 17. maj kl. 15-17

Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02