Byggeriet trækker antallet af selvstændige op

Danskerne har ikke det store mod på at blive selvstændige. Nye tal viser, at Danmark ligger helt i bund i EU, men byggeriet er med til at trække tallet op. Indret skattesystemet, så det ikke diskriminerer de selvstændige, lyder rådet fra Dansk Byggeri.

Vi taler meget om disruption og nye ansættelsesformer herhjemme, men den danske lønmodtagerkultur lever i bedste velgående. I Danmark er 7,5 procent af de beskæftigede mellem 15 og 64 år selvstændige, mens gennemsnittet i EU-landene er 13,6 procent, altså næsten dobbelt så højt, viser nye tal fra Danmarks Statistik.

- Der er naturligvis mange årsager til, at så få danskere vælger at blive selvstændige. Meget skyldes tradition, kultur og fokus i uddannelsessystemet. Men skatteregler og skattepolitik spiller også ind. Selvstændigt erhvervsdrivende beskattes i gennemsnit lidt hårdere end lønmodtagere. Og skattesystemet belønner en stabil indtægt over årene frem for en mere svingende indtjening, siger cheføkonom Bo Sandberg, Dansk Byggeri.

Bygge- og anlægsbranchen er en af de brancher, der trækker tallet op. Her er mere end hver tiende selvstændig.

Ensartet skattesystem efterlyses

For at få flere til at springe ud i det og nedsætte sig som selvstændig, efterlyser Bo Sandberg et skattesystem, der ligestiller lønmodtagere og selvstændige.

- Det vil være et fornuftigt politisk fokusområde i år at få rettet op på den uheldige skattemæssige diskrimination mellem de to grupper. Dansk Byggeri er helt på linje med Produktivitetskommissionens anbefaling om, at der skal sikres skattemæssig ligestilling mellem lønmodtagere og selvstændige og mellem personligt ejede virksomheder og selskaber, så man ikke forvrider de optimale beslutninger på grund af forskel i skattebetalingen, siger Bo Sandberg.

Dansk Bygeris cheføkonom kvitterer for, at skatteminister Karsten Lauritzen tidligere på året tog problemet op og bad Skattelovrådet om at komme med konkrete anbefalinger til, hvordan man kan gøre skattesystemet mere enkelt for de stadig flere danskere, der arbejder som freelancere eller udbyder deres arbejdskraft gennem for eksempel app-baserede tjenester.

Cheføkonom Bo Sandberg, bsa@danskbyggeri.dk, telefon 28 50 38 19
Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02