Byggeriet knoklede igennem i tredje kvartal

Der er fortsat tryk på det private arbejdsmarked, ikke mindst byggeriet, og det kan ses i antallet af timer, der bliver arbejdet. I tredje kvartal blev der lagt 1,5 procent flere arbejdstimer i bygge- og anlægsvirksomhederne end i kvartalet før. Det er en væsentlig større stigning end på arbejdsmarkedet generelt.

Ifølge Danmarks Statistik var stigningen i arbejdstimer på det samlede private arbejdsmarked 0,6 procent, mens der i den offentlige sektor blev præsteret 0,4 procent færre arbejdstimer end i det foregående kvartal. Altså en væsentlig mindre fremgang end i bygge- og anlægssektoren.

- Arbejdstidsregnskabet er den mest præcise opgørelse af beskæftigelsen. De nye tal viser, at der fortsat er fuld damp på det private arbejdsmarked, og at især byggeriet havde et travlt tredje kvartal. Så på trods af mangel på medarbejdere, bliver arbejdsmarkedet ved at levere varen - i hvert fald en tid endnu, siger cheføkonom Bo Sandberg, Dansk Byggeri.

Virksomhederne holder på medarbejderne

- Tallene viser også, at byggeriets arbejdstimer steg mere end beskæftigelsen, der voksede 0,7 procent. Det skyldes, at virksomhederne sørger for at få mest muligt ud af deres ansatte i takt med, at det er blevet stadig sværere at skaffe nye medarbejdere. Det kan godt lade sig gøre i nogle kvartaler i træk, men er uholdbart på længere sigt. Derfor er det vigtigt, at reformerne på arbejdsmarkedet ikke bliver sat i stå, siger Bo Sandberg.

Dansk Byggeri glæder sig over, at der i 3. kvartal var nogenlunde balance mellem udviklingen i den præsterede arbejdstid i byggeriet, der som nævnt voksede 1,5 procent, og lønsummen, som i samme periode steg med 1,8 procent.

Cheføkonom Bo Sandberg, bsa@danskbyggeri.dk, telefon 28 50 38 19
Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02