Byggeriet af Skibet i Køge Kyst går nu i gang

PensionDanmark og Realdania bygger bæredygtige boliger til gruppen 50+ i Køge Kyst og har i dag holdt grundstensnedlæggelse.

Byggeriet af 80 boliger på i alt 9.600 etagemeter, der bliver bæredygtighedscertificeret til DGNB Guld, går nu i gang i Køge Kyst. Det blev markeret, da der i dag var grundstensnedlæggelse med deltagelse af PensionDanmarks adm. direktør Torben Möger Pedersen, Køges Kommunes borgmester Marie Stærke, programchef i Realdania Per Schulze og Køge Kysts projektdirektør Tove Frederiksen.

28 af boligerne bliver Livsstilsboliger 50+, der vil komme til at rumme en række faciliteter, der skal danne rammen om fælles aktiviteter for beboerne og blive en driver for mere fællesskab i hele bebyggelsen. De fælles faciliteter er fx køkken, værksted, gæsteværelser og uderum.

”Jeg ser frem til, at der i Køge Kyst bliver opført en række attraktive boliger. Skibet er en blandet bebyggelse med forskellige boligformer og plads til fællesskab. Ejendommen ligger tæt på Køge Bugt og Køge by, der ventes at vokse med 15 pct. frem til 2045. I kraft af ejendommens kvaliteter, beliggenheden og den høje befolkningstilvækst venter vi stor interesse for boligerne og dermed et godt afkast af investeringen til vores medlemmer,” siger adm. direktør Torben Möger Pedersen, PensionDanmark.

Køge Kommunes borgmester Marie Stærke siger:

”Når vi byudvikler i Køge, tænker vi nyt og bæredygtigt, og stiller krav til arkitektur og byggeri. Boligprojektet Skibet bliver en smuk og spændende boligkarré, som på alle måder passer til de visioner. Her er plads til et stærkt lokalt fællesskab for de aktive seniorer, som kommer til at bo her. Her er direkte adgang til aktiviteter ved havet og til den skønne natur. Jeg glæder mig til at se, hvordan nytænkning og omtanke bliver til virkelighed og til direkte glæde for de mennesker, som flytter ind i Skibet.”

Realdania bidrager til Skibets boliger til gruppen +50 som en del af foreningens indsats ’Rum og fællesskaber for ældre’, som har fokus på udviklingen af en række bofællesskaber for seniorer rundt omkring i landet. Målet er at skabe stærkere naborelationer blandt beboerne og dermed mindske ensomhed.

”Vi ved, at seniorer, der bor i bofællesskaber, har stærke naborelationer og oplever en større livskvalitet. Og vi ved, at rigtig mange ønsker at bo på denne måde – også langt flere end der lige nu er boliger til. Derfor er vi gået sammen med en række parter – bl.a. PensionDanmark – i en indsats for at kickstarte byggeriet af flere boliger med fokus på fællesskab for nuværende og kommende seniorer. Skibet bliver et af de første projekter, der står færdige– og et rigtig godt eksempel på, at boligen kan være med til at styrke fællesskab og livskvalitet,” siger programchef i Realdania, Per Schulze.

Køge Kysts projektdirektør Tove Frederiksen siger om byggeriet i Køge:

”Vi har fra projektets start arbejdet for at understøtte boligprojekter som Skibet. Vores opgave er at udvikle havneområdet til en attraktiv og livlig bydel præget af diversitet og bæredygtighed. Her får vi et miljøcertificeret hus med et bud på, hvordan arkitekturen og rumfordelingen fremelsker fællesskaber og et aktivt liv. Skibet ligger ud til kysten med havudsigt, sandstrand og enge, og det er inspirerende, hvordan huset trækker oplevelsen af naturen og muligheden for maritime aktiviteter helt ind i boligen.”

Om byggeriet

Adresse: Køge Kyst Søndre Havn

Areal: 7.169 m2 + 2.400 m2 kælder

Forventet indflytning fra: Foråret 2020

Antal udlejningsboliger: 80 lejligheder heraf 28 Livsstilsboliger 50+

Totalentreprenør: Enemærke & Petersen

Rådgivende ingeniør: ÅF

Arkitekt: Vandkunsten

Bæredygtighedscertificering: DGNB i kategorien Guld

Om Køge Kyst

Køge Kyst er et partnerskab mellem Køge Kommune og Realdania By & Byg om at udvikle et 24 hektar stort område med Stationsområdet, Collstropgrunden og Søndre Havn til en levende og bæredygtig bydel. Byudviklingen skal vende Køges ansigt og gøre hele byen mere sammenhængende – også gennem investeringer i infrastruktur som en række nye forbindelser på tværs af jernbanen. Projektperiode: 2009 - ca. 2030.

Kommunikations- og pressechef Ulrikke Ekelund, PensionDanmark, tlf.: 2019 9238

Kommunikationschef Tania Kejser, Køge Kommune, tlf.: 2146 5051