Byggepladser invaderes af tyve

Antallet af anmeldte tyverier fra landets byggepladser steg markant de første tre kvartaler i 2020. TEKNIQ Arbejdsgiverne efterlyser flere tiltag for at holde de ubudne gæster på afstand. Samtidig er der brug for bedre adgang til data for at kortlægge tyvenes hærgen.

Maria Schougaard Berntsen, cheføkonom hos TEKNIQ Arbejdsgiverne.

1.059 anmeldelser af tyverier fra byggepladserne. Det var ifølge de seneste tal fra Rigspolitiet det triste facit i de første tre kvartaler i 2020. Tallet er en stigning på 33,7 procent i forhold til samme periode året før. Samtidig viser en ny medlemsundersøgelse fra TEKNIQ Arbejdsgiverne, at 16,4 procent af landets el- og vvs-virksomheder indenfor det seneste år har været udsat for tyverier på de byggepladser, hvor de arbejdede.

”Det er voldsomme tal, og udviklingen går tydeligvis i den forkerte retning. Samtidig kan indbruddene have meget store økonomiske konsekvenser for de virksomheder, der rammes og må stille arbejdet i bero, indtil det stjålne udstyr og materialer er blevet erstattet,” siger Maria Schougaard Berntsen, cheføkonom hos TEKNIQ Arbejdsgiverne, som repræsenterer cirka 4.100 virksomheder indenfor el, vvs og metal.

Medlemsundersøgelsen fra TEKNIQ Arbejdsgiverne viser også, at hele 28 procent af virksomhederne ikke mener, at byggepladser i tilstrækkelig grad sikres mod indbrud og tyveri, mens kun 19 procent er tilfredse med sikringen.

”Vi er fuldt ud bevidste om, at det kan være en både besværlig og bekostelig affære at sikre en byggeplads. Men ikke desto mindre vil vi opfordre bygherrerne til at øge deres fokus på denne udfordring,” siger Maria Schougaard Berntsen og fortsætter:

”Derfor er der også brug for, at vi får adgang til mere aktuelle indbrudstal – gerne på daglig basis – så tyvenes arbejdsmetoder og -mønstre kan blive kortlagt. I sidste ende rammer det jo hele byggeprocessen, når tyve sætter arbejdet i stå,” siger hun.

Hun understreger samtidig, at eksempelvis el- og vvs-installatørerne naturligvis også selv skal bidrage til at tyverisikre de virksomheder, de befinder sig på.

”Vores undersøgelse viser da også, at godt 20 procent af virksomhederne allerede har iværksat tiltag for at sikre sig mod indbrud og tyveri. Men der skal åbenbart mere til,” siger Maria Schougaard Berntsen.

Maria Schougaard Berntsen, cheføkonom hos TEKNIQ Arbejdsgiverne – mo.: 51 30 95 37

Maria Schougaard Berntsen, cheføkonom hos TEKNIQ Arbejdsgiverne.

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer 4.100 virksomheder inden for el, vvs og metal med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.