Byggefolk demonstrerer mod Femern Bælt

Stor utilfredshed med det hollandske tunnel-konsortium, Femern Belt Contractors (FBC), der vil lade udenlandske byggefolk arbejde 28 dage i træk uden hvile.

Danmarkshistoriens største, offentlige anlægsbyggeri, Femern Bælt, bliver onsdag morgen mødt af hundredvis af utilfredse, danske byggefolk, der protesterer mod det hollandske tunnel-konsortium, Femern Belt Contractors (FBC), der trods måneds-lange forhandlinger ikke har villet underskrive en overenskomst, og som har planer om at sætte byggefolk til at arbejde 28 dage i træk uden hviledage.

- Femern-projektet er et af de allerstørste byggerier i de her år, og det foregår for danske skattekroner. Så vi må som samfund have en forventning om, at det sker under ordnede forhold, siger Claus von Elling, der er formand for 3F Byggegruppen.

- Vi har haft en bekymring om, at vi med Femern-byggeriet ville opleve udfordringer på arbejdsmiljøet og social dumping – på linje med, hvad vi har oplevet på fx Metrobyggeriet. Så vi er dybt bekymrede over, at FBC ikke vil indgå en fælles aftale om ordentlige arbejdsforhold for de mange arbejder på anlægsarbejdet. Der er et stort hul under vandlinjen, når man ser på, hvad det har af betydning for vores samfund, hvis der på den måde bliver accepteret, at skattekroner bliver brugt uden sikkerhed for, at aftalesystemet og den danske model er overholdt, siger Claus von Elling.

FBC har trods måneders forhandlinger endnu ikke villet skrive under på en overenskomst. Og så har den hollandske storentreprenør blandt andet planer om at lade de udenlandske bygge-arbejdere arbejde 28 dage i træk, 12 timer om dagen, uden hviledage.

- Alle undersøgelser viser, at det er stærkt nedslidende både fysisk og psykisk. Det duer simpelthen ikke, siger Claus von Elling.

Næstformand i 3F Lolland, Bjarne Jensen, har været med til forhandlingerne med det hollandsk-dominerede konsortium.

- Vi har forhandlet siden midten af februar, og overenskomsten har ligget klar til underskrift siden vi afsluttede forhandlingerne 29. maj. Men de har endnu ikke skrevet under, siger Bjarne Jensen.

Demonstrationen mod Femern Bælt entreprenøren FBC foregår onsdag formiddag kl. 09.00 til 12.00 på Vestre Kaj i Rødbyhavn.

Claus von Elling via pressekonsulent Eva Åkerman 22 10 17 25
Næstformand i 3F Lolland Bjarne Jensen 21 21 50 38
Eller kontakt 3F's pressetelefon på 88 92 88 92.

Nyt 3F-center i Korsør12.4.2021 12:06:40 CEST | Pressemeddelelse

Efter afsluttende forhandlinger de seneste dage har Fagforbundet 3F købt Grand Park hotellet i Korsør, der efter ombygning vil slå dørene op som kursus- og konferencecenter omkring årsskiftet 2022/23. ”Vi har gennem længere tid set på mulighederne for at placere et nyt 3F kursus- og konferencecenter på en central placering i Danmark. Det nuværende Hotel Grand Park er med dets rammer og unikke beliggenhed særdeles velegnet,” siger 3F’s formand Per Christensen. Forbundet overtager hotellet fra 1. januar 2022, og selv om sigtet med købet primært er at skabe optimale undervisningsrammer for 3F’s uddannelse af forbundets knap 10.000 tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter, så vil det nuværende hotel under den nye ejer også blive drevet kommercielt, bl.a. som konferencecenter: ”Vi vil også tilbyde de velegnede rammer og professionelle faciliteter, bl.a. de konferencemæssige, til eksterne brugere og kunder. Det er vores klare mål at være en stærk partner og bidrage til Korsørs regionale styrke

3F Byggegruppens medlemmer stemte JA til OK21 med Dansk Håndværk26.3.2021 12:00:00 CET | Pressemeddelelse

Byggegruppens medlemmer har sagt klart ja til den nye overenskomst med Dansk Håndværk, som netop har været til afstemning. Lidt over 35 pct. af de stemmeberettigede medlemmer valgte at bruge deres ret til at stemme om overenskomstfornyelsen. 83,48 pct. har stemt ja og 16,52 stemte nej. Det glæder gruppeformand Claus von Elling: ”Det er dejligt, at så markant stort flertal af vores medlemmer har sagt ja til aftalen. Det er også en god aftale fuld af forbedringer til medlemmerne. Ikke mindst på områder som barsel, ligestilling og uddannelse.” Den nye OK21-aftale giver blandt andet medlemmerne store forbedringer på barselsområdet. Mødre får med aftalen i hånden mulighed for fuld løn under graviditetsorlov og barsel. Og også kommende fædre kan se frem til forbedringer, idet de fremover får fuld løn i de to ugers fædreorlov. Claus von Elling er meget glad for den oprustning for kommende forældre: "Det er en væsentlig forbedring for ligestilling for gravide, fædre og mødre, når de ønsker at