Byggeboxen kommer til Horsens

Nu kan eleverne i 4. til 7. klasse i Horsens og Hedensted følge byggeriet af håndværkskollegiet i Horsens som en del af undervisningen. DI Sydøstjylland glæder sig til at vise håndværksfagene frem og give de unge et indblik i, hvad de kan bruge folkeskolens fag til i byggebranchen
Pressefoto: Byggevirksomheden CASA har sagt ja til at levere skurvogne til eleverne samt stå for rundvisninger på byggepladsen ved Håndværkskollegiet

Hvad er der i en værktøjskasse? Hvad bruger man de forskellige værktøjer til? Og hvordan bygger man egentlig et kæmpestort kollegie? Det og meget mere får elever i 4. til 7. klasse i Horsens og Hedensted mulighed for at få et indblik i, når Dansk Industri flytter Byggeboxen til Horsens.

Byggeboxen er et koncept, hvor folkeskolerne kan melde sig til et forløb, hvor undervisere præsenterer eleverne for udfordringer, opgaver og værktøjer i forbindelse med et større byggeri i lokalområdet. Det er Dansk Industri, der står for Byggeboxen i samarbejde med lokale aktører. Learnmark Horsens har sagt ja til at stå for alt det administrative arbejde i forbindelse med projektet. VIA University College Horsens har sagt ja til at lægge græsplæne til og finde studerende, der vil undervise eleverne. Og byggevirksomheden CASA har sagt ja til at levere skurvogne til eleverne samt stå for rundvisninger på byggepladsen ved Håndværkskollegiet – så eleverne kan komme helt tæt på byggeriet i hjertet af Horsens.

Det er Fonden for Håndværkskollegier, der på basis af uddelinger fra BRFfonden står bag opførelsen af håndværkskollegiet, hvor håndværkerlærlinge både kan bo og dygtiggøre sig. BRFfonden ønsker med Håndværkskollegiet i Horsens at medvirke til at øge prestigen ved - og tilgangen til håndværksfagene.

- Eleverne får et indblik i alt fra pilotering til elektricitet og tømmerarbejde. Hele byggeprocessen og dermed også alle de mange fag, som er en del af en byggeproces, bliver en del af undervisningsforløbet. I dag handler det at bygge om meget mere end mørtel og mursten. Vi bruger jo både Ipads, virtual reality og droner i vores daglige arbejde, og det er der desværre rigtig mange, som slet ikke ved. Derfor håber jeg, at rigtig mange folkeskoler i Horsens og Hedensted vil melde sig til og give deres elever mulighed for at komme ud i virkeligheden, siger bestyrelsesmedlem i DI Sydøstjylland Jens Arne Pedersen, der selv driver håndværksvirksomhed i Horsens.

I øjeblikket er der opstillet en Byggebox i forbindelse med byggeriet af den nye bydel Helheden lidt udenfor Aarhus og nu altså også i forbindelse med byggeriet af Håndværkskollegiet i Horsens. I første omgang skal Byggeboxen blive i Horsens indtil byggeriet afsluttes i slutningen af 2023.

- Der bygges virkelig meget i både Horsens og Hedensted i de her år. Vi har mange byggevirksomheder i lokalområdet, branchen skaber mange lokale arbejdspladser, og byggefagene er populære uddannelser på Learnmark. Faktisk er der brug for endnu flere medarbejdere til bygge- og anlægsbranchen, så vi skal gerne have endnu flere til at gå den vej. Byggeriet af håndværkskollegiet er en oplagt mulighed for netop at invitere folkeskolens elever ind i byggeriet af noget, som de selv kan søge ind på, hvis de vælger den vej, siger bestyrelsesmedlem i DI Sydøstjylland Jens Arne Pedersen og tilføjer:

- Jeg er meget glad for den opbakning til projektet, der er lokalt fra både CASA, VIA University College Horsens, Learnmark Horsens og Horsens Kommune. Det er endnu et eksempel på, at vi her i Sydøstjylland er gode til at stå sammen og få ting til at ske.

Der vil være en officiel indvielse af Byggeboxen den 21. september 2022, hvor elever fra 6b. på Stensballeskolen vil indvie faciliteterne og starte deres undervisningsforløb.

Bestyrelsesmedlem for DI Sydøstjylland Jens Arne Pedersen, telefon 40 81 28 81
Regional konsulent i DI Sydøstjylland Anette Sørensen, telefon 30 36 02 65

Download
Pressefoto: Eleverne kan komme helt tæt på byggeriet af Håndværkskollegiet i Horsens