Bygge- og anlægsfagene er godt repræsenteret på DM i Skills

Når flere hundrede elever mødes i Næstved til DM i Skills fra torsdag til lørdag, er det især unge inden for bygge- og anlægsbranchen, der kommer til at kæmpe om titlen som danmarksmester. En tredjedel af alle konkurrencefag er inden for bygge og anlæg.

Den 4. – 6. april mødes landets dygtigste erhvervsskolelever til DM i Skills i Næstved for at dyste om at blive landets bedste inden for deres fag. Foruden at kåre de dygtigste elever er formålet med arrangementet at inspirere flere til at tage en erhvervsuddannelse.

Det er i høj grad værktøj som spartel, hammer og tommestok, der kommer i brug i telte og haller under DM i Skills. Bygge- og anlægsfagene udgør nemlig cirka hver tredje af de i alt 43 tilmeldte konkurrencefag.

- Det er rigtig positivt, for DM i Skills er en god mulighed for at vise de mange erhvervsuddannelser frem for de unge og deres forældre og give et indblik i, hvor dygtig man kan blive. Så jeg håber, at det giver flere unge blod på tanden, siger Louise Pihl, underdirektør i Dansk Byggeri.

Endnu flere skal vælge en erhvervsuddannelse
For tredje år i træk er andelen af elever fra folkeskolen, der har søgt ind på en erhvervsuddannelse, steget. Over 20 procent af de unge har nu har valgt en faglig uddannelse.

- Men der er brug for, at endnu flere unge får øjnene op for erhvervsuddannelserne og de mange muligheder, der følger med. Derfor ligger der et stort arbejde forude. Det gælder både i forhold til at tiltrække de unge, der kommer direkte fra folkeskolen, men også at få flere af de unge voksne til at tage en erhvervsuddannelse, siger Louise Pihl.

Under DM i Skills uddeler formand for Socialdemokratiet, Mette Frederiksen, Arkils Hæderspris for første gang. Prisen, der er stiftet af entreprenørkoncernen Arkil, gives til en elev på en af byggeriets uddannelser, der enten har gjort en særlig indsats for kvinder i branchen eller er et forbillede som håndværker, eksempelvis ved at være særlig initiativrig, innovativ eller god til at samarbejde.

Underdirektør Louise Pihl, lop@danskbyggeri.dk, telefon 25 66 63 12
Pressemedarbejder Sarah Meier, sam@danskbyggeri.dk, telefon 28 93 43 94