Butiksansatte: Grove tyverier skaber utryghed og afmagt

En ny undersøgelse viser, at medlemmer af HK HANDEL udsættes for hyppigere og grovere butikstyverier. De butiksansatte føler sig magtesløse og krænkede, når butikstyve forlader butikken med store mængder stjålne varer.

40 procent svarer i undersøgelsen, der er lavet af Epinion for HK HANDEL, at butikstyverier forekommer hyppigere, og 37 procent angiver, at der er blevet flere butikstyverier, hvor tyvene arbejder i grupper.

Selv om antallet af anmeldte butikstyverier er faldet en smule fra 2015 til 2016, har mange butiksansatte en oplevelse af, at tyvene i løbet af de seneste år er blevet mere organiserede og ligeglade med at blive opdaget. Således svarer 44 %, at de har været nødsaget til at lade tyve gå.

I undersøgelsen beskriver de deltagende butiksansatte, at butikstyvene optræder mere professionelle, kyniske og hæmningsløse:

”De er blevet mere verbalt grove og truende. De stjæler mere, fordi ingen tør konfrontere dem”, lyder en uddybelse i spørgeundersøgelsen. En anden fortæller: ”De er ligeglade, og de virker truende, hvis man vil stoppe dem”.

- Det er ekstremt frustrerende for personalet at være vidne til tyverier, hvor butikstyvene er så kyniske, siger Ulla Jensen, der er formand for tillidsrepræsentanterne i Landsklubben Irma Butik:

- Det er ansvarlige og loyale medarbejdere, som føler sig stærkt krænket af, at butikstyvene stjæler for næsen af dem. Ofte sker der det, at en eller to holder personalet beskæftiget, mens en tredje tager for sig af varerne, forklarer Ulla Jensen.

Butiksansatte skal ikke fange tyve
Følelsen af afmagt giver skår i arbejdsglæden. Og frustrationen forstærkes af, at mange butiksansatte oplever, at politiet ikke kommer til hjælp. Når der er blevet ringet til politiet i forbindelse med et butikstyveri, oplyser 46 % af dem, der har kontaktet politiet, at de har været ude for, at politiet ikke kan komme.

I HK HANDEL har arbejdsmiljøkonsulent Merete Hansen forståelse for, at det kan være svært at acceptere, at butikstyvene forlader butikken med stjålne varer. Men hun opfordrer de butiksansatte til at huske på, at de ikke er ansat til at fange tyve:

- Som medarbejder skal man ikke forsøge at tilbageholde butikstyve, medmindre man har fået grundig instruktion og i øvrigt føler sig i stand til at udvise den nødvendige autoritet. Og man skal aldrig udsætte sig selv for fare, siger Merete Hansen, der opfordrer arbejdsgiverne til at være mere omhyggelige med instrukser og dialog om håndtering af tyverier.

25 % svarer i undersøgelsen, at de ikke har fået instrukser fra arbejdsgiveren om, hvad de skal gøre i tilfælde af butikstyverier.

Undersøgelsen er gennemført som en webbaseret undersøgelse, foretaget af Epinion, og bygger på 300 besvarelser fra butiksansatte medlemmer af HK HANDEL.

Merete Hansen, arbejdsmiljøkonsulent i HK HANDEL, deltager med et oplæg på konferencen ”Sikker Butik” på Christiansborg 2. februar. Konferencen er arrangeret af DSK.

Merete Hansen, arbejdsmiljøkonsulent HK HANDEL: 3330 4748
Nina Juhl Østergaard, presseansvarlig HK HANDEL: 5162 8770

HK hilser ekspert-anbefalinger om psykisk arbejdsmiljø velkommen. Men der skal følge penge med.27.9.2018 13:04pressemeddelelse

Dårligt arbejdsmiljø koster det danske samfund milliarder af kr. Hvert eneste år. 80 mia. kr. Udgifter til sundhedsvæsen og sygedagpenge, produktionstab og manglende skatteindtægter. Oven i det kommer så de menneskelige omkostninger – fysiske som psykiske. Og problemet stiger ovenikøbet år for år. Samlet set går det den forkerte vej med arbejdsmiljøet, selv om der heldigvis også er gode historier. Og derfor er vi som udgangspunkt vældig tilfredse med, at det ekspertudvalg, som blev nedsat sidste år, både har medlemmer, der repræsenterer arbejdsmarkedets parter og flere faglige eksperter inden for feltet, siger HK´s næstformand Martin Rasmussen. Udvalget har nu barslet med en række anbefalinger. ”Et af vores største ønsker er klare regler. En bekendtgørelse om det organisatoriske og sociale arbejdsmiljø, der lægger den juridiske ramme. Den skal være på plads, hvis vi skal forebygge dårligt psykisk arbejdsmiljø. Det skal simpelthen være tydeligt for enhver, hvordan man forebygger og hånd