Business and Media: Fake news bør tænkes ind i kriseberedskab

Virksomheder bør tænke fake news ind i deres kriseberedskab. Nøjagtig som de i dag er forberedt på shitstorms og informationslæk.

Det var Trump og fake news, som blev diskuteret, da Jyske Bank, Envision, Erhverv Aarhus og Danmarks Medie og Journalisthøjskole endnu engang inviterede til Business and Media konference.

I panelet sad Poul Madsen, chefredaktør på Ekstra Bladet, Kristoffer Egeberg, chefredaktør for faktisk.no, og Uffe Lyngaa, CEO hos Publico Kommunikation.

Fake news er stadig på et minimum i Danmark, men alle paneldeltagerne mente, at de falske nyheder udgør en trussel for både demokrati og virksomheder. De mente alle, at fake news skal håndteres med flere faktatjek, så journalister i højere grad er sikre på, at de formidler korrekt information - men anerkendte også, at det kan være en udfordring i en tid, hvor branchen er presset.

Derudover lagde Uffe Lyngaa op til, at virksomheder begynder at indtænke fake news i deres kriseberedskab, lige som de i dag er forberedt på shitstorms og informationslæk.