BUPL: Det nye årti skal være børnenes årti

Børnene fyldte godt i statsministerens nytårstale. Særligt de udsatte. Det tegner godt i forhold til den ambitiøse børneplan, som regeringen forventes at fremlægge i 2020, siger formanden for BUPL. Det kan blive startskuddet til børnenes årti.

“Det starter med vores børn,” sagde statsminister Mette Frederiksen i sin første nytårstale og fik understreget, at hun i den grad mener det, når hun har sagt, at hun vil være børnenes statsminister. Børnene fik nemlig næsten al tiden i statsministerens tale. Og det er afgørende. For der er i den grad behov for, at børnene kommer i fokus i det nye årti, mener formanden for BUPL.

”Statsministerens ambition om at gøre Danmark til verdens bedste land at være barn i er afgørende. Og vi skal selvfølgelig have alle børn med. Det er lovende i forhold til den ambitiøse børneplan, regeringen sammen med støttepartierne har varslet,” siger Elisa Rimpler.

Hun hæfter sig ved, at regeringen har lagt lovende fra land med en ny økonomiaftale, der giver kommunerne penge til det voksende antal børn og ældre, og en finanslovsaftale, der blandt andet indeholder en plan om at indføre lovbundne minimumsnormeringer i vuggestuer og børnehaver.

Den demografiske udvikling betyder, at der kommer mere end 60.000 flere småbørn i de kommende ti år. Og der mangler 4000 pædagoger, hvis normeringerne i vuggestuer og børnehaver skulle være som for ti år siden. Samtidig sparer hver fjerde kommune stadig på børnene, så der er i den grad behov for et kontinuerligt fokus. Ikke mindst i forhold til den tidlige indsats, understreger BUPL-formanden.

”Det næste årti skal være børnenes. Forholdene i daginstitutioner, SFO’er, fritidshjem og klubber har nået et historisk lavpunkt. Det går ud over børn og unges liv, udvikling og muligheder. Det er derfor fuldstændig afgørende, at regeringen i de kommende år investerer massivt i godt børneliv,” siger Elisa Rimpler.

Hun roser regeringen for at afskaffe grønthøsterbesparelserne på uddannelse og beslutningen om at investere 170 millioner kroner på at løfte pædagoguddannelsen over de næste fire år.

Men den positive udvikling i børnetallet betyder også, at regeringen allerede nu skal sætte alle sejl til for at sikre den fremtidige rekruttering af pædagoger til børnene.

”Høj kvalitet i børnenes hverdag med forebyggelse og tidlig opsporing i daginstitutionerne opnås ikke ved at ansætte ufaglærte. Det sikres ved gode normeringer og veluddannede pædagoger. Det stigende børnetal og minimumsnormeringer betyder, at der samlet er behov for op mod 15.000 flere pædagoger i de kommende ti år. Det kræver, at regeringen tager initiativ til en handleplan for at uddanne, tiltrække og fastholde flere pædagoger ved at gøre forholdene og uddannelsen mere attraktive,” siger Elisa Rimpler.