BUPL: Betydningen af 15.000 pædagoger i skolen skal frem i lyset

Ny kampagne skal synliggøre, hvilken rolle pædagoger spiller i skolen. Pædagogernes rolle er druknet i en skolereform med mange elementer, siger BUPL-formand Elisa Bergmann.

I dag lancerer BUPL en kampagne, der skal gøre skolepædagoger mere synlige. Målet med kampagnen "Skolepædagoger får børn til at vokse" er at fortælle forældre, kommunalpolitikere og andre med interesse i skolen, hvad pædagoger bidrager med i skolen efter skolereformen.

"Pædagogernes rolle og nye opgaver er druknet i en reform med mange elementer. Lærer-pædagog-samarbejdet har ligget ret langt nede på listen over de ting, der skulle implementeres. Så med kampagnen vil vi gøre omverdenen opmærksom på, at vi er en faggruppe, som gør et vigtigt stykke arbejde i skolen," siger BUPL-formand Elisa Bergmann.

Der er ansat ca. 15.000 pædagoger på skole- og fritidsområdet. I den seneste undersøgelse fra BUPL svarede 86 procent af pædagogerne, at de har timer i både børnenes undervisning og fritid, mens 12,5 procent udelukkende har timer i skolen. Der er med andre ord nærmest ingen "rene" fritidspædagoger tilbage efter reformen.

"Der har rent faktisk været skolepædagoger på flere skoler de seneste 15 år, så det er ikke nyt for os at være inde i skolen. Tværtimod. Det nye er, at vi på en anden måde er massivt til stede og skal bidrage til folkeskolens formål. Derfor er det også vigtigt, at andre end os selv er bevidste om, hvad vi som pædagoger kommer med"," fastslår Elisa Bergmann.

"De fleste diskussioner om folkeskolen handler om, hvad børnene skal lære, og hvordan de skal blive dygtigere. Men folkeskolen skal andet og mere end skabe dygtige børn. Vi har som samfund brug for, at vi har alle børn med. Vi har brug for, at alle børn trives og er en del af nogle stærke og forpligtende børnefællesskaber"," siger Elisa Bergmann.

Hun håber, at kampagnen vil få flere forældre, skolebestyrelser og forvaltningsfolk til at sætte pris på betydningen af pædagoger i folkeskolen.

Tidligere i år besluttede A.P. Møller Fonden at støtte et stort efteruddannelsesprojekt, som BUPL og Kommunernes Landsforening står bag. Det skal sikre, at flere skolepædagoger får efteruddannelse i forbindelse med skolereformen. Og undervisningsminister Ellen Trane Nørby har under flere samråd slået fast, at pædagoger er centrale for en stærk folkeskole.

"Det er ingen hemmelighed, at pædagogerne har været klemt og glemt i skolereformen. Men nu er politikerne – både landsdækkende og lokalt – omsider ved at få øjnene op for vores rolle i skolen. Nu skal budskabet også helt ud til forældrene," fortæller Elisa Bergmann.

Elisa Bergmann, formand for BUPL, tlf.: 40 23 20 69