Bubber og Shaka Loveless kæmper for børnene i Bangladesh

Fællessang, film og fascinerende fortællinger fra slummen i Bangladesh var på programmet, da PlanBørnefonden og DR lancerede årets udgave af U-landskalenderen på Gl. Hasseris Skole i Aalborg, hvor bl.a. Bubber og Shaka Loveless indtog scenen.
Bubber, Shaka Loveless og forfatter Kenneth Bøgh Andersen var med til at lancere årets U-landskalender på Gl. Hasseris Skole i Aalborg. Foto: PlanBørnefonden/Nicolas Cho Meier

”Forestil jer, at halvdelen af jer ikke måtte komme i skole.” Bubber opdeler en gruppe elever på Gl. Hasseris Skole i Aalborg for at tydeliggøre den problematik, overskuddet fra årets U-landskalender går til at løse i Bangladesh.

Ved lanceringen af U-landskalenderen styrede PlanBørnefondens ambassadør Bubber slagets gang på scenen. Han har været i Bangladesh for at se problemerne med egne øjne, så han kan fortælle om dem til de danske skoleelever.

”Jeg oplevede de ubeskriveligt kummerlige forhold, som børnene her lever under. Familier bor i små blikskure, rotter piler rundt om fødderne på dem, og der er langt til rent vand. Jeg mødte mange stærke børneskæbner, men særligt én gjorde stort indtryk på mig. Det var 16-årige Surma. Hun var selv blevet giftet bort som 13-årig – og med ét var hendes uskyldige barneliv med leg og skolegang forbi. Heldigvis fik hun med sin families hjælp vristet sig fri af det voldelige ægteskab og fandt tilbage på skolebænken,” fortæller Bubber.

I slumområderne i hovedstaden, Dhaka, starter 98% af børnene i skole. Desværre falder halvdelen fra, inden de når at gennemføre. Årsagerne er mange, men to af de væsentligste problemer er, at hver anden pige bliver gift, inden hun fylder 18 år, og over en tredjedel af de 10-14-årige arbejder i farlige og nedslidende job med en arbejdsuge på mere end 60 timer. De børn får aldrig chancen for at skabe sig en bedre fremtid for sig selv og kommende generationer gennem skolegang.

Den barske virkelighed arbejder PlanBørnefonden for at ændre med overskuddet fra årets U-landskalender, så eleverne i Bangladesh får en chance for at blive bogorme i stedet for børnearbejdere eller børnebrude.

Bangladesh i børnehøjde

Der er enormt langt fra de trygge rammer som elev på Gl. Hasseris skole i Aalborg til livet som barn i Dhakas slum. Virkeligheden for de jævnaldrende børn i Bangladesh gjorde indtryk på Vincent, der går i 3. klasse på Gl. Hasseris Skole:

”Det er skidt, at børn bliver giftet bort. For man har jo sin egen ret til at vælge. Jeg synes, det er dårligt, at man kan blive giftet væk, uden at vide hvem det er, man bliver gift med. Jeg synes, vi er heldige her i Danmark.”

Det har stor betydning, at det er kendte ansigter, som er med til at fortælle historierne fra Bangladesh, fortæller Cecilie Mejlhede, der er klasselærer i 3.B.

”Det er rigtig godt, at det er i børnehøjde. De personer, der formidler det, er nogen, børnene ofte kender i forvejen. De er rigtig gode til at beskrive en hverdag i et andet land, og børnene kan prøve at relatere til det og snakke om, hvad det er, vi gør i Danmark, og hvordan er det, de har det dernede. Så de får en god forståelse for, hvad der sker ude i verden.”

Fællessang for Dhaka

Det er en fast tradition, at der bliver produceret en sang til U-landskalenderen. I år står Shaka Loveless bag nummeret ’Op for Dhaka’, og han har ladet sig inspirere af de Bollywood-toner, der er så populære i Bangladesh.

”Jeg er taknemmelig for at have fået lov til at bruge min musik til at sætte fokus på de vilkår, som børn og unge i Dhakas slum lever under. Med sangen vil jeg gerne vise, at der trods store udfordringer også findes masser af håb og drømme i slummen. Hver eneste dag slås børnene med problemer som fattigdom, børneægteskaber og børnearbejde – alligevel finder de glæde i det, de kan. Sådan er børn – ligegyldigt hvor de bor i verden,” forklarer Shaka Loveless.

Selvom baggrunden er alvorlig, rummer ’Op for Dhaka’ også både håb og rytmer, der kan sætte gang i dansegulvet. Sidstnævnte blev tydeligt, da Shaka Loveless spillede sangen live, mens både Bubber og skoleeleverne kastede sig ud i fællesdans.

Håbet og det gode humør når et lille skridt tættere på Bangladesh, for hvert eksemplar af U-landskalenderen, der bliver langet over disken. Den er i handlen fra i dag, og overskuddet går til PlanBørnefondens arbejde med at sikre skolegang til børnene i Dhakas slum.

Der var fællesdans, da Shaka Loveless spillede 'Op for Dhaka'. Foto: PlanBørnefonden/Nicolas Cho Meier
Bubber fortæller eleverne på Gl. Hasseris Skole om sine oplevelser i Bangladesh. Foto: PlanBørnefonden/Nicolas Cho Meier
Shaka Loveless står bag sangen til årets U-landskalender. Foto: PlanBørnefonden/Kenneth Nguyen
I Dhaka mødte Bubber 16-årige Surma, der gjorde stort indtryk på ham. Foto: PlanBørnefonden/Niels Busch

PlanBørnefonden er Danmarks største privatfinansierede børnerettighedsorganisation. Størrelse og styrke er afgørende, når vi hver dag kæmper for at sikre børns og unges rettigheder og muligheder i verdens mest skrøbelige områder – og specielt for pigerne, der er særlig ramt af ulighed og har få og ringe fremtidsmuligheder.

Gennem en partnerskabsaftale med Danida støtter vi unge i otte afrikanske lande med at forbedre deres områder.

PlanBørnefonden er en del af Plan International, som er en af verdens ældste og største organisationer med fokus på børns rettigheder. Vi er til stede i flere end 70 lande i Afrika, Asien og Latinamerika.

Vi arbejder benhårdt for at børn kan klare sig, uanset hvor de er født og hvilket køn de har. At piger og drenge har samme gode muligheder og vilkår i livet er fundamentet for, at de i fremtiden sammen kan bygge et bedre lokalsamfund. Vi arbejder langsigtet med bæredygtig udvikling, så udsatte og skrøbelige samfund kan vokse sig stærke og stabile.

Vi er medlem af brancheorganisationen for indsamlingsorganisationer, ISOBRO.