Softspot ApS

Brystbetændelse kickstartede eksporteventyr

En genstridig brystbetændelse gav Lene Alexandersen ideen til at producere ammeindlæg af merinould. I dag producerer hun over 30000 indlæg om året, er netop blevet godkendt til Amazon.de og på vej ind i USA.
Ømme bryster og rød og irriteret hud blev for meget for Lene Alexandersen, og hun udviklede derfor nogle særlige ammeindlæg af uld, der skåner brysterne Foto PR.

Ømme bryster og rød og irriteret hud blev for meget for Lene Alexandersen efter fødslen af sit andet barn i 1998. Hun ville af med smerter og kløe, som opstod i forbindelse med amningen, og løsningen var ikke langt væk. Hendes mand var fåreklipper på New Zealand, og i dyrenes olieholdige merinould fandt fik hun ideen til et produkt, der i dag har sendt hende ud i et sandt eksporteventyr.

– Det daværende markeds ammeindlæg hjælp mig ikke synderligt, og da min mand var fåreklipper tænkte jeg: Uld er åndbart og isolerende, så hvorfor ikke lave ammeindlæg af uld? Mit mål var derfor at udvikle et ammeindlæg, der effektivt afhjalp generne forbundet med amning samtidig med, at det var 100 procent parabenefrit i det område, hvor en moder ammer sin baby, forklarer Lene Alexandersen.

Tanke blev til handling, og i samarbejde med analyseinstituttet AgResearch udviklede Lene Alexandersen et uldent ammeindlæg under firmanavnet Lanowool, som hurtigt blev en succes i New Zealand. Sidenhen er familien flyttet tilbage til Danmark, hvor ammeindlægget ligeledes er slået igennem i blandt andet Normal-butikkerne. I dag eksporterer Lene Alexandersen ammeindlæg til Norge, Tyskland, New Zealand og inden længe også til det enorme marked i USA, hvor hun forventer at kunne afsætte yderligere 10000 indlæg om året.

Hårdt arbejde har åbnet døren til udlandet

Succesen kom dog ikke med det samme. Faktisk kom ammeindlæggene først på hylderne i Danmark, efter at Lene Alexandersen havde gjort et stort personligt fodarbejde og besøgt 150 butikker:

En god idé og et stærkt produkt er selvfølgelig altid et godt udgangspunkt, men man kommer ingen vegne uden distribution. Det er altafgørende for at få forretningen i gang. At komme på hylderne kræver meget forberedelse og ikke mindst hårdt benarbejde. Det kommer ikke bare af sig selv, siger Lene Alexandersen.

Lanowool er for nylig blevet momsregistreret i Tyskland og godkendt til Amazon.de:

– Amazon.de er en fantastisk mulighed for at undersøge vores potentiale. Lykkedes det som forventet at slå igennem i Tyskland, er Amazon i USA et naturligt næste skridt, tilføjer Lene Alexandersen.

Parat til de helt store markeder

Lanowool har været på markedet i Danmark siden 2002, og efter nogen svære første år, har brandet endegyldigt bidt sig fast. Det resulterede i en tredobling af omsætningen i 2019. Hertil forventer Lene Alexandersen en fordobling i 2020. Det har givet hende blod på tanden til at ekspandere til de største markeder i verden:

– Vi har i det sidste år forberedt vores indtog på det amerikanske marked og er snart parat til at begynde salget gennem de store onlineportaler til ammende mødre. Onlinedistribuering er vigtigst, men vi planlægger også at finde en distributør til de fysiske butikker, så vi kan dække flere segmenter samtidig, siger Lene Alexandersen og tilføjer:

– Rusland er bestemt også et interessant marked. Velhavende russiske mødre ammer i op til to år, de er generelt glade for dansk design, og så passer det russiske klima bare perfekt til vores produkt. I det hele taget har vi stort potentiale i alle lande med koldt vejr.

Lene Alexandersen
Indehaver, Lanowool
info@soft-spot.dk

Billeder

Download
Hemmeligheden bag Lanowool ammeindlæggene er uld fra New Zealandske får. Foto PR.
Download
De danske ammeindlæg fra Lanowool er snart at finde på det amerikanske marked. Foto PR.
Download
Lene Alexandersen er idemageren bag de særlige ammeindlæg fra Lanowool. Foto PR.
Download
Lene Alexandersen udviklede et ammeindlæg, der effektivt afhjælper generne forbundet med amning. Foto PR.

Information om Softspot ApS

Softspot ApS
Chr. Andersens Vej 3
2670 Greve