Brug for reform af forsyningssektoren

Landbrug & Fødevarer er enig med regeringen i, at der ligger milliarder at hente i at effektivisere forsyningssektoren

Mens vi kan glæde os over, at danske atleter har klaret sig godt ved OL, ligger det tungere med konkurrenceevnen hos danske virksomheder. De konkurrerer så at sige med en klods om benet i form af høje omkostninger til blandt andet vand og energi.

Derfor er det rigtigt set af energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt at tage fat på en effektivisering af forsyningssektorerne, siger direktør i Landbrug & Fødevarer Flemming Nør-Pedersen

- Der er ingen tvivl om, at både virksomheder og private kan spare store beløb i dagligdagen, hvis vores forsyningsselskaber bliver mere effektive. En analyse, vi har lavet her hos Landbrug & Fødevarer, viser, at der er mellem fire og otte mia. kr. at hente, hvis alle effektiviseringsgevinster høstes. Det er penge, samfundet ikke har råd til at gå glip af, siger Flemming Nør-Pedersen

Beslutningen om at effektivisere forsyningssektoren baserer ministeriet på en rapport fra konsulentvirksomhederne McKinsey & Company og Struensee & Co. Konsulentvirksomhederne peger på et effektiviseringspotentiale på op mod 7 mia. kr. årligt fra 2025. Et tal, der lægger sig inden for det spænd, Landbrug & Fødevarer har regnet sig frem til.

Det tal kom frem i sidste uge, og debatten handlede efterfølgende om, hvorvidt vandværker, elselskaber og andre forsyningsvirksomheder skal privatiseres eller ej.

- For os er det ikke væsentligt, hvem der ejer selskaberne. Det vigtige er, at de drives professionelt og effektivt til gavn for forbrugerne samt, at der er fri konkurrence mellem selskaberne.. Vi skal frem for alt undgå monopoler, der har frit slag til at malke forbrugere, siger Flemming Nør-Pedersen.

Yderligere kommentarer:
Direktør Flemming Nør-Pedersen via pressekonsulent Morten Bonde mobil 51671567