Brug for ekstra støtte det sidste stykke gennem krisen

Med dagens udmelding fra regeringen tegner genåbningen til at blive langsommere og mere gradvis end sidste forår. Derfor er der al mulig grund til at støtte virksomhederne gennem de sidste måneder af krisen, mener Ledernes Hovedorganisation

På dagens pressemøde bebudede statsminister Mette Frederiksen, at de nuværende restriktioner forlænges til 28. februar. Samtidig betonede statsministeren, at genåbningen i år vil blive væsentlig langsomme end sidste forår. Dermed skal vi leve med restriktioner lang tid endnu. Det gør, at kompensationen og hjælpen skal følge med, mener Ledernes Hovedorganisation.

- Selvom det lige nu ser meget sort ud her i vintermørket, så kan vi se lyset for enden af tunnelen med vaccineudrulningen, som forhåbentlig er afsluttet til sommer. Det er en god grund til at gøre alt for at holde hånden under danske virksomheder og danske arbejdspladser. Derfor bør lønkompensationsordningen forbedres, og den maksimale støtte i ordningen hæves fra de nuværende 30.000 kr., siger cheføkonom hos Ledernes Hovedorganisation Niklas Praefke.

Han mener, at forlængelsen er en våd klud i hovedet for mange virksomheder, som på baggrund af de faldende smitte- og indlæggelsestal havde sat næsen op efter en gradvis genåbning allerede fra den 7. februar.

- Når det er sagt, så er det positivt, at regeringen denne gang melder ud i lidt bedre tid om forlængelse af restriktionerne, så virksomhederne ikke endnu en gang bliver tvunget til at ændre planer fra den ene dag til den anden. Forudsigelighed er altid godt, når man skal drive en virksomhed, og derfor er der brug for mest mulig gennemsigtighed om, hvilke overvejelser, der ligger til grund for de beslutninger, der bliver truffet. Det har regeringen ikke levet op til indtil videre. Forhåbentligt bliver det bedre nu, hvor vi alle sammen er blevet klogere på pandemien, lyder det fra Niklas Praefke.

Mange virksomheder og selvstændige kører på det yderste af kassekreditten og har mere brug for støtte nu end på noget tidspunkt tidligere under krisen. Især mange selvstændige er pressede, fordi de ikke har et finansielt beredskab at stå imod med.

- En stor del har benyttet sig af det tilbud om at få udskudt betalingsfrister for moms og a-skat, som de fik sidste år. Men i år er fristerne ikke blevet udskudt, og derfor ser det sort ud for mange små virksomheder med nye frister ventende om få uger. Derfor bør betalingsfristerne udskydes igen i år. Og så bør kompensationen til selvstændige hæves til samme niveau som kompensationen til lønmodtagere. I dag er det maksimale beløb til selvstændige 23.000 kroner om måneden, mens det for lønmodtagere er 30.000 kr. Den skævhed bør der rettes op på hurtigst muligt, siger Niklas Praefke.