Brug for både dansk og udenlandsk arbejdskraft

Manglen på medarbejdere i byggeriet er taget til. Danmarks Statistiks temperaturmåling for juli viser, at mere end hver tredje bygge- og anlægsvirksomhed bliver begrænset i produktionen, fordi man mangler folk. Derfor er der brug for flere medarbejdere både herhjemme fra og fra udlandet, mener Dansk Byggeri.

De seneste års fremgang i bygge og anlæg, har fået manglen på arbejdskraft til at rykke øverst op på listen over udfordringer. Mens det i juli førte til, at 34 procent af byggevirksomhederne nu er begrænset i produktionen, er det blot otte procent, der bremses af mangel på efterspørgsel.

- Her i sommer har det især været anlægsentreprenører, murere og malere, der har sagt, at produktionen bliver begrænset på grund af mangel på medarbejdere, siger Dansk Byggeris cheføkonom Bo Sandberg.

Selv om byggeriet formkurve er gået støt opad i fem år, har branchens konjunkturindikator svært ved at komme op i det positive territorium. I juli krøb Danmarks Statistiks indikator dog op fra -2 til et rundt nul.

- Det er svært at pege på andre årsager til den afdæmpede optimisme i byggebranchen end, at udfordringen med at skaffe medarbejdere tydeligt kan mærkes rundt omkring på byggepladserne, siger cheføkonomen.

Nettotallet i Danmarks Statistiks konjunkturindikator dannes ved at trække de negative bedømmelser fra de positive bedømmelser i virksomhederne.

Seks måneders arbejde i ordrebøgerne

Ifølge Danmarks Statistik havde bygge- og anlægsvirksomhederne i juli i gennemsnit 5,9 måneders arbejde i ordrebøgerne.

- Bortset fra nogle få måneder omkring skybruddet i hovedstadsområdet i sommeren 2011, har der aldrig i Danmarks Statistiks måling af ordrebeholdningen været så tykke ordrebøger i byggeriet som netop nu, siger Bo Sandberg.

Den høje beskæftigelse og de mange ordrer gør det ekstra nødvendigt at bruge alle tænkelige kanaler til at tiltrække medarbejdere.

- Derfor er det også en pseudo-diskussion at opstille modsætninger mellem danske og udenlandske medarbejdere. Så langt øjet rækker, er det ikke et enten-eller, men et både-og. Dansk økonomi, vores arbejdsmarked og ikke mindst byggebranchen ville være ilde stedt uden hjælpende hænder fra blandt andet Østeuropa, siger Dansk Byggeris cheføkonom Bo Sandberg.

Cheføkonom Bo Sandberg, bsa@danskbyggeri.dk, 28 50 38 19
Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, 21 24 47 02

Dansk Byggeri: Politikerne svigter de små virksomheder14.8.2018 07:45pressemeddelelse

Danmarks erhvervsliv er domineret af helt små virksomheder med under 10 ansatte. De udgør 93 procent af samtlige danske virksomheder. Men når politikerne tager initiativer, der skal lette hverdagen for erhvervslivet, bliver de små overset. Det skal der gøres noget ved, mener Dansk Byggeri, der er klar med 12 helt konkrete forslag, som med små midler vil gavne ikke bare mikrovirksomhederne men hele samfundsøkonomien.

SF og Dansk Byggeri: Millioninvesteringer i skolernes indeklima nødvendige13.8.2018 09:28pressemeddelelse

Når en del af skoleeleverne starter på et nyt skoleår efter sommerferien på mandag, bliver det i klasseværelser med ulovlig ventilation, for høje temperaturer og skimmelsvamp i hjørnerne. På hver femte af de skoler, Arbejdstilsynet kontrollerede sidste år, var den gal med indeklimaet. Det er under al kritik, mener SF og Dansk Byggeri, der er klar med et fælles forslag til at rette op på situationen.