Brug for både dansk og udenlandsk arbejdskraft

Manglen på medarbejdere i byggeriet er taget til. Danmarks Statistiks temperaturmåling for juli viser, at mere end hver tredje bygge- og anlægsvirksomhed bliver begrænset i produktionen, fordi man mangler folk. Derfor er der brug for flere medarbejdere både herhjemme fra og fra udlandet, mener Dansk Byggeri.

De seneste års fremgang i bygge og anlæg, har fået manglen på arbejdskraft til at rykke øverst op på listen over udfordringer. Mens det i juli førte til, at 34 procent af byggevirksomhederne nu er begrænset i produktionen, er det blot otte procent, der bremses af mangel på efterspørgsel.

- Her i sommer har det især været anlægsentreprenører, murere og malere, der har sagt, at produktionen bliver begrænset på grund af mangel på medarbejdere, siger Dansk Byggeris cheføkonom Bo Sandberg.

Selv om byggeriet formkurve er gået støt opad i fem år, har branchens konjunkturindikator svært ved at komme op i det positive territorium. I juli krøb Danmarks Statistiks indikator dog op fra -2 til et rundt nul.

- Det er svært at pege på andre årsager til den afdæmpede optimisme i byggebranchen end, at udfordringen med at skaffe medarbejdere tydeligt kan mærkes rundt omkring på byggepladserne, siger cheføkonomen.

Nettotallet i Danmarks Statistiks konjunkturindikator dannes ved at trække de negative bedømmelser fra de positive bedømmelser i virksomhederne.

Seks måneders arbejde i ordrebøgerne

Ifølge Danmarks Statistik havde bygge- og anlægsvirksomhederne i juli i gennemsnit 5,9 måneders arbejde i ordrebøgerne.

- Bortset fra nogle få måneder omkring skybruddet i hovedstadsområdet i sommeren 2011, har der aldrig i Danmarks Statistiks måling af ordrebeholdningen været så tykke ordrebøger i byggeriet som netop nu, siger Bo Sandberg.

Den høje beskæftigelse og de mange ordrer gør det ekstra nødvendigt at bruge alle tænkelige kanaler til at tiltrække medarbejdere.

- Derfor er det også en pseudo-diskussion at opstille modsætninger mellem danske og udenlandske medarbejdere. Så langt øjet rækker, er det ikke et enten-eller, men et både-og. Dansk økonomi, vores arbejdsmarked og ikke mindst byggebranchen ville være ilde stedt uden hjælpende hænder fra blandt andet Østeuropa, siger Dansk Byggeris cheføkonom Bo Sandberg.

Cheføkonom Bo Sandberg, bsa@danskbyggeri.dk, 28 50 38 19
Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, 21 24 47 02