Brug af privat NemID til erhverv gør indberetning nemmere for små og mellemstore virksomheder
Langt størstedelen af de danske virksomheder kan se frem til at spare tid ved computeren, når de skal indberette til de offentlige myndigheder. Virksomhedsejere, der ejer en enkeltmandsvirksomhed, eller alene kan tegne et iværksætterselskab, anpartsselskab, aktieselskab eller anden virksomhedsform, kan nemlig fremover bruge deres private NemID til digital selvbetjening på bl.a. Virk og Digital Post frem for et erhvervs-NemID.
Erhvervsminister Brian Mikkelsen:
”I Danmark opstartes der omkring 165 nye virksomheder hver dag, og mange af dem har potentialet til at blive Danmarks nye guldæg, hvis vi formår at hjælpe dem på vej. Vi skal gøre det så nemt og enkelt som muligt at drive virksomhed i Danmark, så de små virksomheder hurtigere kommer ud over rampen og skaber vækst og udvikling."
"I de små virksomheder er det ofte ejeren selv, der læser Digital post, søger refusion ved sygdom eller giver en fuldmagt til en revisor. For dem vil det derfor gøre det administrative arbejde lidt lettere, når de fremadrettet kun behøver at anvende ét nøglekort.”
Ud over adgangen til digital indberetning og digital post med privat NemID, bliver det desuden mere overskueligt at udstede fuldmagter til revisorer og andre rådgivere. Det kommer fx landmænd til gavn, når de får hjælp fra en landbrugskonsulent eller håndværkeren, som får hjælp af en revisor.
Minister for offentlig innovation Sophie Løhde udtaler:
”Vi imødekommer nu et længe efterspurgt ønske fra virksomhederne, som vil lette arbejdet med administration og derved frigøre tid til at drive reelle kerneopgaver for over en halv million virksomheder i Danmark."
"Det er til gavn for alle, at vi gør den digitale kontakt med de offentlige myndigheder i hverdagen lettere og dette et endnu et godt eksempel på, hvordan vi kan forbedre den offentlige sektor.”
Virksomhedsejere kan, fra 20. februar 2017, bruge privat NemID, hvis de ejer en enkeltmandsvirksomhed, eller alene kan tegne et iværksætterselskab, anpartsselskab, aktieselskab eller anden virksomhedsform. Medarbejdersignaturen er stadig relevant i virksomheder, hvor andre end ejeren indberetter til de offentlige digitale selvbetjeningsløsninger.
Kontakt
- Presserådgiver i Erhvervsministeriet Sara Ringgaard Price, tlf. 91 39 94 07, srp@em.dk
- Pressechef i Finansministeriet Kristian Wederkinck Olesen, tlf. 25 26 27 55, krole@fm.dk
Fakta
- Der findes i dag cirka 600.000 virksomheder. Det forventes at ca. 515.000 vil kunne få glæde af den nye løsning, hvilket svarer til ca. 85 procent. Konkret betyder det, at alle enkeltmandsvirksomheder og mere end 75 pct. af alle danske ApS og Iværksætterselskaber kan benytte den nye it-løsning. Det forventes, at den nye løsning vil lette erhvervslivets byrder i størrelsesordenen 93 mio. kr. årligt.
- Den nye løsning virker automatisk. Det vil sige, at hvis du fx har en enkeltmandsvirksomhed, kan du bruge dit private nøglekort næste gang, du skal tjekke din digitale virksomhedspost.
- Løsningen er henvendt til både nye og eksisterende virksomheder. Hvis man har fuld tegningsret i virksomheden, kan man bruge sit private NemID på virksomhedens vegne.
- Løsningen virker på langt de fleste offentlige digitale selvbetjeningsløsninger bl.a. Virk, herunder Digital Post, fra den 20. februar. Det forventes, at flere og flere private udbydere som fx forsikringsbranchen vil tilslutte sig løsningen hen ad vejen.
- NemID medarbejdersignaturen vil fortsat være et rigtig godt digitalt værktøj for virksomheder, hvor andre end ejeren indberetter til de offentlige digitale selvbetjeningsløsninger.
- Mere end 4,7 millioner danskere har NemID.
- Sammenlagt bruger danskerne dagligt NemID ca. 2 mio. gange til alt fra bankforretning til at skrive børn op i daginstitution.
Information om Erhvervsministeriet
Følg pressemeddelelser fra Erhvervsministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Erhvervsministeriet
Erhvervsministeren: Rigtigt, at Nets får påbud efter sommerens nedbrud23.10.2025 12:22:29 CEST | Pressemeddelelse
Efter Nets-nedbruddet i juli, har Erhvervsministeriet modtaget en redegørelse om forløbet fra Finanstilsynet. I den forbindelse modtager Nets et påbud for mangelfuld kommunikation under nedbruddet.
Bredt flertal vil trykke på pauseknap for EU-krav til bærerdygtighedsrapportering21.10.2025 17:33:03 CEST | Pressemeddelelse
I dag førstebehandler Folketinget lovforslaget, som skal gennemføre og implementere EU’s såkaldte stop-the-clock-direktiv, der udskyder virksomheders pligt til at rapportere om bæredygtighed (CSRD).
Milliarder på vej til beskyttelse af dansk handelsflåde i tilfælde af krig21.10.2025 16:16:31 CEST | Pressemeddelelse
Et lovforslag, der skal sikre den danske handelsflåde i tilfælde af stormagtskrig eller krig med dansk deltagelse, skal nu førstebehandles i Folketinget.
Erhvervsministeren: En trist dag for den grønne omstilling17.10.2025 17:11:34 CEST | Pressemeddelelse
Der var ikke tilstrækkelig opbakning fra medlemslandene i FN’s Søfartsorganisation IMO, da de i dag skulle stemme om endeligt at vedtage global klimaregulering for international skibsfart. Aftalen blev udsat med et år.
Erhvervsministeren vil give kniven til bøvl og bureaukrati i restaurationsbranchen10.10.2025 10:00:03 CEST | Pressemeddelelse
Byrderne for restaurationsbranchen, kommunerne og politiet skal lettes. Derfor har erhvervsministeren igangsat et servicetjek af restaurationslovens regler.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum