Brønderslev melder sig ind i Landdistrikternes Fællesråd

Flere og flere kommuner bliver en del af Landdistrikternes Fællesråd. Politikerne i Brønderslev Kommune besluttede for kort tid siden at melde kommunen ind i rådet, som nu repræsenterer 51 kommuner rundt i hele landet.

Brønderslev Kommune melder sig ind i Landdistrikternes Fællesråd, fortæller borgmester Mikael Klitgaard.

Brønderslev Kommune er nyt medlem i Landdistrikternes Fællesråd, som dermed tæller samtlige kommuner i Region Nordjylland.

Hos Landdistrikternes Fællesråd glæder formand Steffen Damsgaard sig over det nye nordjyske medlem.

- Det er en stor glæde for os i Landdistrikternes Fællesråd, at Brøderslev Kommune har valgt at melde sig ind. Sammen står vi stærkere, når det kommer til at skabe opmærksomhed blandt politikerne og dermed sikre bedre rammevilkår i de danske landdistrikter, siger Steffen Damsgaard.

Brønderslev Landdistriktsråd har indtil nu været repræsenteret i Landdistrikternes Fællesråd som såkaldt C-medlem. Nu bliver hele kommunen medlem af rådet og omplaceres derfor til et B-medlemskab.

- Vi glæder os over, at kommunen nu er en del af Landdistrikternes Fællesråd, som er en vigtig platform og stemme for Vandkantsdanmark. Man udfører et meget seriøst arbejde for at sætte landdistrikternes udviklingsvilkår på dagsordenen også hos vores landspolitikere, siger Brønderslev Kommunes borgmester Mikael Klitgaard (V) og fortsætter:

- Brønderslev Kommune har mange borgere bosat i kommunens landsbyer. Og vi gør os umage for, at kommunens gode udvikling med hensyn til virksomheder og borgere også kommer landsbyerne til gavn.

Som Danmarks overordnede landdistriktsorganisation indsamler, deler og kommunikerer Landdistrikternes Fællesråd viden og erfaringer til gavn for landdistrikter og yderområder. Derudover afholder rådet løbende arrangementer, møder og netværksaktiviteter for vores medlemskommuner, hvori bl.a. landdistriktskoordinatorer, borgmestre og politikere deltager.

Noa Jankovic, kontorchef i Landdistrikternes Fællesråd, tlf. 71 70 82 49, mail noa@landdistrikterne.dk

Vi tæller 55 kommuner, der tilsammen repræsenterer over 2,8 millioner danskere. Medlemmerne er tillige en række landsdækkende organisationer, de lokale aktionsgrupper samt et større antal landsbyer og landdistriktsråd.

På Fanø sender de personligt brev ud til de unge: ’Tillykke med uddannelsen, men vil du ikke nok vende hjem?’1.3.2019 10:07:03 CETPressemeddelelse

Mellem Vesterhavet og Vadehavet ligger den lille ø, Fanø. Med ned til 20 minutters mellemrum går færgen Fenja direkte fra Esbjerg ind i favnen på Fanøs Nordby. En tur der tager 12 minutter. Lige knap en million turister tager turen årligt og 3400 fannikker har valgt at bosætte sig her. De mange turister gør Fanø til den kommune i landet, hvor turismeindtægterne udgør den største del af kommunens samlede finanser. Øen nyder godt af de mange besøgende, men det er livet fra de fastboende, der gør øen til noget helt særligt. Borgmesteren fra Alternativet, Sofie Valbjørn, fortæller om kommunens udfordringer – og gevinster – i samarbejde med Landdistrikternes Fællesråd. Hvordan afskiller Fanø sig fra resten af landets kommuner? Vi er en lille kommune, men vi er ikke en typisk landdistriktskommune. Nærheden til Esbjerg betyder, at rigtig mange af vores borgere pendler til Esbjerg dagligt, og faktisk er der også esbjerggensere der pendler hertil for at arbejde. Rent økonomisk er vi i en helt a