Brolæggerlauget vil helt frem i rampelyset

Brolæggerlauget bygger på et mere end 250 år gammel fagligt fællesskab, og det er fortsat de gamle håndværkstraditioner, som lauget holder i hævd. I dag med endnu mere fokus på bæredygtighed. Det kom frem på Brolæggerlaugets netop afholdte medlemskonference i Ebeltoft.
Den 5. november var Brolæggerlaugets medlemmer samlet til konference i Ebeltoft. Foto: Brolæggerlauget

Oldermand i Brolæggerlauget Claus Johnsen kunne med tilfredshed konstatere, at Brolæggerlauget i år har optaget fire nye medlemmer og tæller dermed 53 medlemsvirksomheder, hvilket er en lille fremgang. Lauget har forsat fokus på at udvikle det faglige fællesskab om brolægning.

- Det betyder rigtigt meget, at vi har et fantastisk godt sammenhold, og et godt netværk, hvor vi samler bygherrer, rådgivere og arkitekter om fælles retningslinjer. Sammen kan vi udvikle nye idéer og metoder, så vi hele kan opretholde en høj standard og et godt arbejdsmiljø, siger oldermand i Brolæggerlauget Claus Johnsen, DI Byggeri.

Branchen oplever allerede nu mangel på uddannede brolæggere. Og den mangel bliver ikke mindre med tiden, vurderer oldermanden:

- Vi gør flere ting for at tiltrække lærlinge, men vi skal mere rundt og invitere elever og forældre i grundskolernes ældste klasser til at komme på besøg på vores uddannelsessteder, siger Claus Johnsen.

Medlemmerne i DI Dansk Byggeri og DI Byg besluttede på deres generalforsamlinger, at de to branchefællesskaber fra 1. september 2021 skulle sammenlægges til det nyt branchefællesskab DI Byggeri. Brolæggerlauget har været med hele vejen fra Dansk Byggeri på Nørrevold til DI’s domicil i Industriens Hus.

- Vi er blevet en del af en meget stor organisation med stor tyngde. Som nyt laug og sektion i Dansk Industri skal vi naturligvis bruge noget tid på at finde vores ståsted, og hvordan vi samarbejder bedst muligt til gavn for Brolæggerlaugets medlemmer, siger Claus Johnsen og fortsætter:

- Medlemmerne oplever at få en god service, og har samme adgang som tidligere til personlig rådgivning af eksempelvis jurister og byggeteknikere, og dertil kommer Byg Garanti, overenskomstdækning og rabataftaler, siger han.

For yderligere oplysninger kontakt Claus Johnsen, oldermand i Brolæggerlauget, tlf. 4011 0808, E-mail johnsenbro@gmail.com