Brødrene Dahl vinder Lærepladsprisen 2022

Kun attraktive lærepladser kan sikre nok dygtige medarbejdere i fremtiden. Sådan er holdningen hos storgrossisten i Randers, Brødrene Dahl, der pt. har tyve lærlinge, som dermed udgør 15 procent af hele arbejdsstyrken. Virksomheden modtager nu Lærepladsprisen 2022 for DI Randers-Norddjurs.

Der bliver taget godt af lærlingene hos Brødrene Dahl i Randers både fagligt og socialt. Fagligt har virksomheden blandt andet bygget et ekstra forløb på uddannelsen, hvor lærlingene gennem fem dage kommer gennem fem forskellige funktioner: Strategi, support, køre med en chauffør, en dag i salg og besøg hos en leverandør. På den måde får de et godt kendskab til de forskellige funktioner, der hænger sammen med arbejdet på lageret.

Socialt holdes der årligt et arrangement, som lærlingene selv planlægger og gennemfører. Lærlingene inviteres til sociale arrangementer i fritiden på lige fod med resten af de ansatte på virksomheden, og at de med det samme er med i virksomhedens kantineordning. Lærlingene skal føle, at de er med i én stor familie. Og for at sikre det har virksomheden et 13 mand stort mentorkorps, som er dedikerede til en god modtagelse og onboarding af nye lærlinge. Mentorkorpset bliver løbende uddannet, så de på bedste vis kan tage sig af lærlingene, hvoraf nogle af dem slås med angst og depressioner.

Samlet set står virksomheden for så god en lærlingeindsats, at den nu får DI’s Lærepladspris 2022 for DI Randers-Norddjurs.

- Det er fantastisk godt gået af Brødrene Dahl. Og det kommer på sin vis ikke specielt bag på mig, at det lige bliver Brødrene Dahl, der modtager DI’s Lærepladspris. For det er ikke første gang, at der bliver lagt mærke til deres indsats på lærlingeområdet, og virksomheden er ganske kendte for det. De fik også kåret årets lærling 2020. De blev kåret som årets læreplads hos Tradium samme år og har vundet Randers Kommunes CSR pris og Transporterhvervets uddannelsespris. Det vækker stor respekt, siger formand for DI Randers-Norddjurs Per Hastrup, der til daglig er adm. direktør for Prodan A/S.

Han er med til at overrække prisen sammen med borgmester for Randers Kommune Torben Hansen.

- Vi er nødt til at holde fokus på, at der er for få unge, der direkte efter grundskolen ser det som en mulighed at tage en erhvervsuddannelse. Så det gælder derfor om at åbne flere unges øjne for, at en erhvervsuddannelse er et godt karrierevalg. Og det er en god læreplads som her hos Brødrene Dahl med til at fremme, siger borgmester Torben Hansen.

Og det er en stolt logistikdirektør Lasse Halliday, der på virksomhedens vegne tager imod prisen.

- Vi har en kæmpestor interesse i løbende at kunne sikre os de rette medarbejdere i fremtiden. Og det kan vi kun ved at være et godt lærested, hvor tilstrækkeligt mange lærlinge ønsker at søge ind til os, siger Lasse Halliday hos Brødrene Dahl.

Fakta:

Brødrene Dahl

VVS-grossisten Brødrene Dahl er en del af den franske koncern Saint-Gobain.

Fra logistikcentret i Randers sender firmaet 16.000 varer afsted i døgnet.

Firmaet har 123 fastansatte i Randers og 200 på landsplan.

Pressen er velkommen til prisoverrækkelsen:
Onsdag den 17. august Kl. 13

hos Brødrene Dahl

Furvej 3

8940 Randers SV

Fakta om Lærepladsprisen 2022

DI uddeler Lærepladsprisen for at anerkende virksomhedernes indsats med at løfte en vigtig opgave for vores samfund. De knokler nemlig for at give unge og voksne en fremtid med perspektiv i. Det når desværre sjældent spaltepladserne, eller går viralt på de sociale medier. Men det burde det, for manglen på faglærte er der nu og vil vokse fremover, fordi færre har gennemført en erhvervsuddannelse, samtidigt med at store årgange af faglærte går på pension.

For yderligere information kontakt regionalforeningskonsulent i DI Randers-Norddjurs, Gordon Trier Holm, på tlf.: 2949 4606 og mail: gth@di.dk eller pressekoordinator i DI, Lars Bøgeskov, på tlf. 2236 3138 og mail: larb@di.dk

Logistikdirektør Lasse Halliday, Brødrene Dahl, Tlf: 48786424/30108925, mail: lasse.halliday@saint-gobain.com

Formand Per Hastrup, Adm. direktør på Prodan A/S på mobil: 4016 8332 og mail: pha@prodan.dk

DI Energis årsdag 2024: Nye grønne forbindelser for Danmarks energi i fremtiden19.4.2024 10:00:27 CEST | Presseinvitation

Vi kan ikke skabe en grøn omstilling i Danmark, hvis vi ikke kan transportere den grønne energi billigt, sikkert og effektivt. I takt med etableringen af mere vedvarende energi, er der også brug for en mere udbygget, robust og moderne energiinfrastruktur, som vil blive belyst og diskuteret i et dansk og internationalt perspektiv ved DI Energis årsdag den 25. april. Pressen er inviteret til at dække det hele.

DI’s topchef: EU skal ikke kun tale om at styrke konkurrencekraften, men også gøre det18.4.2024 19:31:16 CEST | Pressemeddelelse

EU’s konkurrencekraft skal styrkes markant, så europæiske virksomheder ikke taber terræn til bl.a. amerikanske og kinesiske virksomheder. Det er EU’s stats- og regeringschefer blevet enige om ved dagens EU-topmøde. Det er helt afgørende med et øget fokus på, hvordan vi sikrer vækst, velstand og velfærd i fremtiden, mener DI’s adm. direktør, men der er i den grad også brug for handling bag ordene.