Britisk supermarkedskæde mister eneretten til sit navn
En strid om ét ord har fået et midlertidigt punktum. Siden den britiske supermarkedskæde ICELAND søgte om at få eneret til at gøre brug af navnet i 2002, har Islands regering kæmpet for, at landets egne virksomheder kunne få lov til at gøre brug af nationens navn til at eksportere deres varer i EU.
”Det trodser sund fornuft, at et udenlandsk selskab kan opnå et krav på navnet tilhørende en suveræn nation,” sagde Islands udenrigsminister Gudlaugur Thor Thordarson, som hilste kendelsen fra EUIPO velkommen.
Design- og varemærkechef i Patent- og Varemærkestyrelsen Hannah Holm Olsen undrer sig også over, hvorfor ICELAND fik sit varemærke godkendt i første omgang.
”Det er vores opfattelse, at det ikke er hensigtsmæssigt, at tildele én erhvervsdrivende en eneret til et landenavn, fordi det begrænser virksomhedernes mulighed for at henvise til deres produkters oprindelse,” siger Hannah Holm Olsen, der understreger, at landenavne som udgangspunkt ikke kan opnå varemærkebeskyttelse i Danmark.
Samme konklusion viser det sig, at EUIPO nu er nået frem til. I deres afgørelse lægger de vægt på, at det er uhensigtsmæssigt at give en eneret, som kan forhindre andre i at bruge den beskrivende betegnelse ICELAND.
Varemærket må ikke være beskrivende
ICELAND fik aldrig registreret sit varemærke inden for fiskeprodukter, fordi Island er kendt for sin eksport af fisk og skaldyr. Alligevel har islandske fiskerivirksomheder såsom Iceland Gold angiveligt haft svært ved at markedsføre deres produkters i EU, fordi ICELAND’s varemærkeregistrering spændte ben for dem.
”Af netop den årsag har vi nogle ret strenge restriktioner, når virksomheder søger et varemærke, der baserer sig på nationalitet og andre geografiske oprindelser. Det er et problem, hvis én erhvervsdrivende forhindrer alle andre i at benytte sig af et beskrivende ord såsom et stedord, når de skal markedsføre deres produkter under virksomhedens navn,” siger Hannah Holm Olsen.
ICELAND har anket afgørelsen til EUIPOs appelkammer, Boards of Appeal.
Nøgleord
Kontakter
Tine Heide ThomsenKommunikationschef
Tine er Kommunikationschef i Patent- og Varemærkestyrelsen. Ring til Tine, hvis du vil i kontakt med Patent- og Varemærkestyrelsen.
Billeder
Information om Patent- og Varemærkestyrelsen
Følg pressemeddelelser fra Patent- og Varemærkestyrelsen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Patent- og Varemærkestyrelsen
Store regionale forskelle på dansk innovation19.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Virksomheder i hovedstadsregionen bidrager mest til, at Danmark kan fastholde europæisk tredjeplads målt på antallet af patentansøgninger per mio. indbyggere sidste år, mens Region Midtjylland taber terræn. Region Nordjylland er den region, der i år står bag den største stigning med næsten 17 procent flere patentansøgninger end året før fra virksomheder i regionen.
Dansk innovation indtager topplacering19.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Novozymes, Vestas og Novo Nordisk har leveret største bidrag til, at Danmark kan indtage en europæisk tredjeplads målt på antallet af patentansøgninger sidste år. Københavns Universitet er i år med på top-10 listen blandt de største og mest patentaktive virksomheder i Danmark.
Patentordning er populær hos danske virksomheder5.12.2023 08:22:26 CET | Pressemeddelelse
166 danske virksomheder har i denne omgang søgt Erhvervsministeriets ordning om tilskud til at søge patent på deres ide. En af de virksomheder, der har haft gavn af ordningen, er Aalborg-virksomheden Cortex, der laver apparater til hudanalyser.
Sådan undgår du kopivarer og får ægte ferieminder med hjem5.7.2023 08:30:00 CEST | Pressemeddelelse
For mange danskere byder sommeren på rejser til udlandet, og som regel bruger vi en del penge på at shoppe. Billige mærkevarer kan være fristende, men pas på: Kopivarer kan være farlige for din og din families sikkerhed. Derfor giver Patent- og Varemærkestyrelsen fire gode råd til, hvordan du spotter og undgår kopivarer på ferien.
Hver anden unge dansker synes, det er i orden at købe kopivarer12.6.2023 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Over halvdelen af danske unge mellem 15 og 24 år mener, at det er acceptabelt at købe kopivarer, og næsten hver tredje har helt bevidst selv købt forfalskede varer. ”Det er nogle opsigtsvækkende tal,” siger Patent- og Varemærkestyrelsen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum