Britisk miljøminister lærer om det danske pantsystem

Den britiske miljøminister, Thérèse Coffey, har netop været på besøg i Danmark for at blive klogere på Dansk Retursystems cirkulære økonomiske forretningsmodel – og prøve at aflevere en flaske i en flaskeautomat.

I sidste uge havde Dansk Retursystem besøg af den britiske miljøminister Thérèse Coffey, som var i Danmark for at få dybere indsigt i, hvordan det danske pantsystem fungerer.

I Danmark bliver flasker og dåser med pant så vidt muligt genanvendt til nye. Systemet er helt unikt, for i flere lande går materialerne tabt eller bliver genanvendt til en lavere kvalitet.

Som kronen på værket var Thérèse Coffey forbi et supermarked i København for at prøve en flaskeautomat.

”Det har været en fantastisk mulighed for at lære mere om, hvordan pant- og retursystemet virker i Danmark, og for at møde de mennesker, som står for at føre denne form for genanvendelse ud i praksis,” sagde ministeren og understregede, at der også i England er fokus på klima og genanvendelse, og at de bl.a. har indført en afgift på plastikposer ligesom den, vi kender fra Danmark.

”I England er vi fast besluttet på at finde en løsning på plastikaffald, og vi har gjort fremskridt i forhold til at rense vores have ved at reducere brugen af plastikposer med ni millioner ved at indføre en afgift på 5 pence (cirka 45 ører) på plastikposer - og ved hjælp af vores planer om at indføre et af verdens mest restriktive forbud på plastik mikroperler.”

Dansk Retursystem tager ofte imod gæster fra udlandet, der ønsker at høre om det danske pantsystem, som sikrer, at 9 ud af 10 flasker og dåser bliver genanvendt til gavn for miljøet og klimaet.

”Det har været en stor fornøjelse at mødes med Thérèse Coffey og tale om pantsystemet samt genanvendelse”, siger Heidi Schütt Larsen, der er vicedirektør i Dansk Retursystem – og tilføjer:

”Vi oplever at få mange internationale henvendelser, fordi det danske pantsystem står som en frontløber indenfor cirkulær økonomi. Vi er naturligvis stolte af denne position, som ikke mindst skyldes et stærkt samarbejde mellem forbrugere, detailhandel og bryggerier.”

Fakta: Hver dag afleverer danskerne i gennemsnit 3,5 millioner engangsflasker og dåser. Dansk Retursystem henter emballager fra cirka 15.000 steder over hele landet og sørger for, at de bliver gen­anvendt. Miljøvirksomheden, der er non-profit, driver det danske pantsystem og er ejet af bryggerierne og reguleret af Miljøministeriet.

Ny finansdirektør i Dansk Retursystem: Cirkulær økonomi er mere end en smuk tanke4.4.2018 08:33pressemeddelelse

Lars Klepsch er nyudnævnt finansdirektør i det, han selv kalder ”en af Danmarks mest spændende miljøvirksomheder.” Han er motiveret af at være en del af en formålsdrevet virksomhed, som efter 16 år i et marked i vækst nu står over for nye investeringer. Lars Klepsch er overbevist om, at flere virksomheder i fremtiden vil arbejde med cirkulær økonomi og dermed hele værdikæden frem for udelukkende at profitmaksimere i traditionel forstand.

Dansk Retursystem henter ny markedsdirektør fra Telia: Jeg er stolt over at skulle arbejde for miljø og klima24.1.2018 09:10pressemeddelelse

Når Marlene Holmgaard Fris den 1. april sætter sig i stolen som ny markedsdirektør i Dansk Retursystem, ser hun bl.a. frem til at blive en del af en virksomhed, som har stærke værdier og gør en forskel for miljø og klima. Marlene Holmgaard Fris kommer fra en stilling som direktør for product management, logistik og B2C salg, Telia Company Danmark A/S og har tidligere arbejdet i Ørsted A/S.

2. klasse fra Nors bliver Årets Panthelte – igen!23.11.2017 11:35pressemeddelelse

0.-4.-klasser fra hele landet har de seneste fire uger lært om klima og samlet tomme dåser og flasker i håb om at vinde titlen som Årets Panthelte i Dansk Retursystems årlige klimakonkurrence. Det blev 2. klasse fra Nors Skole, som sikrede sig titlen med ufattelige 95.903 tomme dåser og flasker. Det er andet år klassen vinder konkurrencen. Opskriften er engagement og evnen til at mobilisere lokalsamfundet.