Brintrør mellem Danmark og Tyskland er ekstremt vigtigt for den grønne omstilling

Aftalen om at forbinde Danmark og Tyskland med brintrør er afgørende for, at vi kan komme i gang med at producere grøn brint og grønne brændstoffer i stor skala herhjemme, mener Green Power Denmark. Men det er nødvendigt, at regeringen hurtigst muligt lægger planer frem om at etablere brintrør på den danske side af grænsen.

- Man må ikke undervurdere betydningen af denne aftale. Vi skal skabe sikkerhed for en infrastruktur til grøn brint, før virksomhederne for alvor tør investere i anlæg, der kan producere brint. Derfor er beslutningen om at lægge brintrør mellem Danmark og det kolossale marked i Tyskland ekstremt vigtig, siger Kristian Jensen, adm. direktør i Green Power Denmark.

Aftalen mellem Danmark og Tyskland har endnu ikke karakter af en investeringsbeslutning. Men myndighederne indgår nu et mere formaliseret samarbejde og understøtter de aktører, der konkret skal bygge brintinfrastrukturen.

- Vi havde gerne set en egentlig investeringsbeslutning. Lige nu står hele branchen og venter på, at de mange ambitioner bliver konkrete. En investeringsbeslutning nu kunne have været startskuddet til en række nye investeringer og arbejdspladser i Danmark. Først når der kommer sikkerhed for den statslige infrastruktur vil vi se, at de mange private investeringer følger efter, siger Kristian Jensen og understreger:

- I næste fase af den grønne omstilling skal vi have stort set hele vores samfund til at køre på grøn strøm, enten direkte eller indirekte. Vi kommer kun i mål med den opgave, hvis vi ud over et stærkere elnet også får lagt brintrør på kryds og tværs i Europa, som kan transportere den grønne energi fra producenter til forbrugere over lange afstande. Dagens aftale bringer os et vigtigt skridt nærmere at få etableret en fælleseuropæisk brintinfrastruktur.

Tyskland vil ifølge sin nationale brintstrategi efterspørge 76-96 TWh grøn brint i 2030. Det er fem gange mere, end Danmark ventes at producere med målet om de 4-6 GW elektrolysekapacitet i aftalen om udvikling af grøn brint og grønne brændstoffer (Power-to-X) fra marts 2022. Brintinfrastrukturen mellem Danmark og Tyskland skal derfor bogstaveligt talt skabe hul igennem mellem producenterne i Danmark og forbrugerne i Tyskland. I Danmark er det en politisk ambition, at vi i 2030 skal være nettoeksportør af grøn energi, som for eksempel grøn brint og strøm.

- I Danmark har vi – takket være vores geografiske placering – store ressourcer inden for vind og sol. Og vi har en række virksomheder, som står på spring for at levere grøn brint og andre grønne brændstoffer. Derfor har vi alle forudsætninger for at levere grøn brint til Tyskland og den resterende del af Europa, siger Kristian Jensen og fortsætter:

- Det er den vej, vi skal, hvis vi skal undgå alvorlige klimaforandringer. De lande, som har ressourcerne, må hjælpe andre lande med at nå deres klimamål. Det vil også forbedre forsyningssikkerheden i Europa, da vi bliver fri for fossile brændsler – ikke mindst russisk gas, siger Kristian Jensen.

Den dansk-tyske aftale kan ikke stå alene. Regeringen bør meget snart fremlægge en plan for, hvordan vi får opbygget en infrastruktur med brintrør i Danmark.

- Aftalen sikrer os adgangen til et vigtigt eksportmarked. Men vi skal have brintinfrastrukturen på plads på vores side af grænsen, så vi selv er klar til at levere til Tyskland, og så vi kan udnytte en del af den grønne brint selv,siger Kristian Jensen.