Brintbranchen: Tid til næste skridt i realiseringen af det danske PtX-potentiale

Tejs Laustsen Jensen, Brintbranchens direktør

I en kommentar til forhandlingerne siger Brintbranchens direktør, Tejs Laustsen Jensen:

”Der er behov for, at en ny regering fra første dag er klar til at tage næste skridt ift. at realisere det danske PtX- og grønne brintpotentiale. Der er ingen tid at spilde. Dansk politik har reelt stået stille siden sommer, mens verden omkring os er hastet videre. Klimakrisen er mere presserende end nogensinde og den fortsatte europæiske forsyningskrise illustrerer med al ønskelig tydelighed, at det haster med at implementere de løsninger, der skal til, for at sikre vores energiuafhængighed, herunder produktion og brug af grøn brint og PtX."

Brintbranchen understreger, at det er afgørende, at tempoet i implementeringen af allerede indgåede aftaler skrues op, og at en kommende regering ikke tøver med at tage den grønne brintdagsorden til næste niveau:

”Danmark har et meget stort potentiale og kan gøre en reel forskel. Men det kræver, at de allerede besluttede tiltag realiseres hurtigt, og at der er villighed til at gøre det, der skal til, for at tage de næste skridt. Blandt andet er det afgørende, at vi får sat turbo på etableringen af den lovede danske brintinfrastruktur. Herudover er vi nødt til at se på, hvordan såvel produktion som industriudvikling kan støttes yderligere, set i lyset af den stigende internationale konkurrence. Vi skal finde løsningerne på at kombinere en forceret VE-udbygning med stærke rammevilkår for at lagre og forædle grøn energi i Danmark," siger Tejs Laustsen Jensen, og tilføjer:

"Vi kan blive globalt førende og være med til at lede vejen mod hurtige klimaløsninger og grøn energiuafhængighed. Men det kræver hurtig handling og villighed til at tage yderligere skridt. Det bør være en central prioritering for en ny regering."

Tejs Laustsen Jensen, Brintbranchens direktør

Høje klimaambitioner kræver hurtig PtX-implementering14.12.2022 13:35:25 CET | Pressemeddelelse

Brintbranchen glæder sig over øgede klimaambitioner, etableringen af en NEKST, fokus på fleksibelt elforbrug, og europæisk industripolitik, men savner et mere dedikeret fokus på brint og Power-to-X (PtX) i regeringsgrundlaget. For netop her har Danmark enorme muligheder for at koble klimaindsats, eksport og globalt lederskab. Men der er brug for stabile og langsigtede rammer, hvis vi skal realisere de store klima- og eksportgevinster, lyder bekymringen for hovedorganisationen for brint og PtX i Danmark.