Brintbranchen repræsenterer Danmark i global brintalliance

Brintbranchen er blandt initiativtagerne til stiftelsen af en global brintalliance, der har til formål at styrke det internationale samarbejde i overgangen til brintøkonomien. Som dansk repræsentant i den globale alliance, Global Hydrogen Industrial Association Alliance (GHIAA), er Brintbranchens direktør, Tejs Laustsen Jensen, i Seoul til den stiftende generalforsamling med kollegaer fra resten af verden.

Brint og Power-to-X (PtX) er nøgleelementer i både den grønne omstilling, energimæssig uafhængighed og et nyt, grønt industrieventyr. Flere og flere lande udarbejder dedikerede brintstrategier, og hvor brint tidligere kun har haft en begrænset rolle i industrielle processer, rejser sig nu en global brintindustri, med det formål at bidrage til både omstilling og økonomisk vækst. Brintøkonomien kan ikke alene sikre massive emissionsbesparelser, der kan også skabes nye arbejdspladser og ny, grøn vækst langs hele værdikæden. Overgangen til en brintøkonomi kræver internationalt samarbejde, og derfor har brintorganisationer fra 18 lande taget initiativ til at stifte Global Hydrogen Industrial Association Alliance (GHIAA), og der er netop afholdt stiftende generalforsamling i Seoul med deltagelse fra hele verden.

Over hele verden, med EU i spidsen, er brint og PtX blevet en afgørende del af det fundament, som det CO2-neutrale, bæredygtige energisystem skal stå på, og ifølge Brintbranchens direktør, Tejs Laustsen Jensen, er det med god grund:

”Der er ikke nogen tvivl om, at brint og PtX er afgørende elementer i både den grønne omstilling og den energimæssige uafhængighed, der især i Europa er blevet et akut sikkerhedsspørgsmål. Brint og PtX bidrager til både opnåelsen af klimamålsætninger og forsyningsmæssig uafhængighed af fossil energi fra bl.a. Rusland. Brint repræsenterer det led, der kan sikre vedvarende energi i de sektorer, der ikke kan elektrificeres direkte såsom dele af vejtransporten, luft- og søfarten, industrien og landbruget.”

Den danske brint- og PtX-industri har meget at byde på ikke kun i forhold til den danske omstilling, men også internationalt, siger Tejs Laustsen Jensen, og afslutter:

”Jeg er virkelig stolt af at kunne præsentere hele den danske brint- og PtX-værdikæde overfor både den koreanske regering og den internationale industri. Vi har absolut meget at bidrage med fra dansk side, for den danske brint- og PtX-industri er langt fremme i forhold til at udvikle de løsninger, der kun bliver mere og mere brug for. Det er meget vigtigt med internationalt samarbejde i udviklingen af den globale brintøkonomi, og jeg er glad for, at vi i Brintbranchen er medstifter af så vigtigt et globalt forum.”